L'ús de la mascareta en infants i joves ha suposat una dificultat afegida per als més petits a l'hora d'entendre les emocions del seu interlocutor o en la discriminació fonètica d'alguns sons. Ho apunten els logopedes, que, alhora, descarten que l'ús de la mascareta hagi provocat un retard generalitzat en l'aprenentatge del llenguatge. L'ús de la mascareta és obligatori a partir dels 6 anys  No minimitzar retards en la parla És per això que, a diferència d'altres continguts escolars on la pandèmia pot haver endarrerit l'aprenentatge, fan una crida a no minimitzar el problema si es detecten retards en la parla. Ho explica Cèlia Alba, que és logopeda de l'Hospital Sant Joan de Déu i cap de Comunicació del Col·legi de Logopedes de Catalunya: "És molt important diferenciar un endarreriment en l'escriptura o la lectura, d'un retard en una habilitat natural, com és la facultat humana del llenguatge, que és una habilitat que tenim tots els Homo sapiens." Els més petits no porten mascareta, però els mestres a l'aula sí  Dificultats per entendre algunes emocions i discriminar alguns sons Alguns professionals com mestres o pediatres han observat alguns retards en el desenvolupament del llenguatge, però de moment no hi ha estudis amb dades que demostrin que es tracti d'una percepció o bé d'un fet contrastat. On sí que trobem els primers resultats és en els estudis que avalen que la mascareta pot haver suposat un problema a l'hora d'entendre algunes emocions: "Hi ha alguns estudis fets amb nens d'entre 8 i 9 anys que mostren que algunes emocions són molt més difícils d'interpretar i d'entendre amb la mascareta. Per exemple, la por o el fàstic són més difícils d'interpretar, i en canvi l'alegria no tant, perquè els ulls també ens donen molta informació." També per discriminar alguns sons, sobretot en aquells infants que ja tenien una dificultat prèvia: "Si el nen té una dificultat de discriminació fonològica o fonètica, i li tapes la via visual, tot es fa més difícil. De fet, els logopedes hem notat una gran dificultat a l'hora de treballar a la consulta." L'ús de la mascareta, una dificultat per als mateixos logopedes I és que, de fet, l'ús d'aquesta mesura de protecció ha suposat un obstacle per als mateixos professionals, per a qui poder treballar amb la cara descoberta és clau.  "Per exemple, si tens un nen amb una disàrtria o amb problemes de salut a les cordes vocals, i els has de mostrar un determinat exercici, indicar que han de fer alguna cosa amb la boca o amb la mandíbula, i tu portes mascareta, es fa molt difícil treballar. A vegades també són nens molts petits i és molt difícil donar-los instruccions, els has d'ensenyar el que han de fer. I en aquests casos ha estat una autèntica odissea fer la feina." El que sí admeten és que l'ús de la mascareta en general és més fatigant perquè la percepció és multimodal -ens fixem en allò que sentim i en com es mou la boca-, de manera que quan un d'aquests dos canals es talla, l'altre ha de suplir tota aquesta informació. I és en aquest punt on molts professionals han vist augmentar el nombre de consultes per problemes de salut vocal derivats de l'ús de la mascareta.