Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Comarcal 947

ITV en ruta: ni els tractors no se n'escapen

A Catalunya hi ha deu unitats mòbils que es desplacen a les zones rurals perquè els tractors, remolcs i maquinària agrícola es puguin sotmetre a la Inspecció Tècnica de Vehicles

Actualitzat

Segons el Registre Oficial de Maquinària Agrícola, a Catalunya hi ha més de 120.000 tractors, remolcs i aparells de maquinària agrícola en actiu. Igual que fan els turismes, les motocicletes o les furgonetes, aquests vehicles també han de passar la Inspecció Tècnica de Vehicles si volen circular per la via pública. Per evitar que s'hagin de desplaçar fins a una estació fixa d'ITV, a Catalunya hi ha 10 unitats mòbils que es desplacen regularment a les zones rurals perquè els pagesos s'hi puguin acostar més còmodament. Xavier Grèbol, responsable tècnic i de qualitat d'ApplusIteuve a Catalunya, ho explica a Catalunya Ràdio:

"Són vehicles molt lents i pesants, i desplaçar-se a una estació fixa d'ITV els complica molt la vida. Amb les unitats mòbils guanyen temps i comoditat i, a més, tenen les mateixes prestacions que una estació fixa."

 

Les unitats mòbils de la ITV es desplacen a les zones rurals perquè els tractors no hagin de fer desplaçaments llargs fins a les estacions fixes
Les unitats mòbils de la ITV es desplacen a les zones rurals perquè els tractors no hagin de fer desplaçaments llargs fins a les estacions fixes (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera)

 

De fet, les concessionàries d'ITV a Catalunya no estan obligades a prestar aquest servei, però, tradicionalment, la majoria d'aquestes empreses han atès la singularitat dels territoris rurals i els acosten les estacions mòbils a prop de casa. Per als agricultors i ramaders és una opció molt útil, com reconeix Rafel Verdiell, responsable de maquinària agrícola d'Unió de Pagesos:

"Per a nosaltres és molt positiu. Penseu que no només hem de portar el tractor, sinó també el remolc, el polvoritzador, l'empaquetadora... Hi ha pagesos que han de portar tres i quatre vehicles. És imprescindible que hi hagi estacions mòbils."

 

 

 

Com funciona una ITV mòbil?

Les estacions mòbils per a la ITV agrícola són, en realitat, furgonetes carregades d'aparells electrònics, cables i ordinadors. En qüestió de minuts, es poden plantar en una plaça o en un polígon enmig del no res i desplegar tot el que necessiten per fer les revisions. Porten l'equipament necessari per revisar les òptiques, la mecànica i els elements de seguretat dels tractors.

"Estan perfectament preparades per garantir els mateixos estàndards de qualitat que una estació fixa. Es revisen exactament els mateixos elements: frens, suspensió, direcció, elements de seguretat. No es deixa res."

A més, la inspecció visual dels tractors i els remolcs agrícoles és més fàcil que els turismes o les furgonetes –per exemple-, ja que les estructures són més senzilles i la majoria d'elements es poden comprovar a simple vista.

 

Les unitats mòbils de la ITV disposen de tot l'equipament informàtic necessari per a fer les inspeccions a qualsevol lloc
Les unitats mòbils de la ITV disposen de tot l'equipament informàtic necessari per fer les inspeccions a qualsevol lloc (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera)

 

En el cas d'Applus Iteuve, els operaris de les estacions mòbils d'ITV sempre són els mateixos: s'han especialitzat en aquest sistema de treball i coneixen tots els secrets de la maquinària agrícola. No se'ls escapa cap detall dels tractors, les recol·lectores, els escampadors de fems o les empaquetadores de bales de palla.

 

Els tècnics de la ITV agrícola supervisen tots els elements mecànics i de seguretat sobre el terreny
Els tècnics de la ITV agrícola supervisen tots els elements mecànics i de seguretat sobre el terreny (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera)

 

Més que tractors, autèntiques relíquies

Un dels principals problemes que troben els tècnics de la ITV agrícola és l'estat de deteriorament d'alguns tractors. Hi ha aparells que tenen més de quaranta anys, però que els pagesos continuen utilitzant per llaurar, recol·lectar o adobar:

"Hem de tenir en compte que són màquines per treballar i que estan sotmesos a molta pressió. Trobem parafangs trencats, pneumàtics desgastats o fins i tot alguna vegada ha estat impossible llegir el número de bastidor perquè el ferro estava totalment oxidat."

 

Les unitats mòbils de la ITV són, en realitat, furgonetes carregades d'equipament informàtic i aparells mecànics que es poden instal·lar en qüestió de minuts a qualsevol lloc
Les unitats mòbils de la ITV són, en realitat, furgonetes carregades d'equipament informàtic i aparells mecànics que es poden instal·lar en qüestió de minuts a qualsevol lloc (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera)

 

La reivindicació dels pagesos

Ara, els tractors han de pagar uns 36 euros de mitjana cada vegada que passen la ITV; és una mica menys que un turisme convencional. El sindicat Unió de Pagesos reclama que la ITV agrícola sigui gratuïta, tal com passa en altres països del nostre entorn:

"La Unió Europea dona potestat als seus estats membres perquè decideixin si fan passar la ITV als vehicles agrícoles o no. N'hi ha que no ho fan, però l'estat espanyol sí que ens hi obliga. Per això demanem que sigui a cost zero, per equiparar-nos a altres països."

 

A Catalunya, els vehicles agrícoles estan exempts de passar la ITV fins als 8 anys d'antiguitat. Dels 8 als 16 anys és cada dos anys, i a partir dels 16 anys s'han de sotmetre a la inspecció un cop l'any.

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut