Un terç dels alumnes socioeconòmicament vulnerables de Barcelona estudien a un dels 159 centres concertats que hi ha a la ciutat. Molts d'ells hi arriben a través del Pla de Xoc contra la Segregació Escolar, impulsat pel Consorci d'Educació i que busca una distribució més equilibrada d'aquests alumnes entre els barris. Però entre aquests centres de titularitat privada, la distribució d'aquests alumnes desfavorits és desigual i el finançament que reben per ells és insuficient -un fet reconegut també en un informe del síndic de greuges- i això està generant problemes de tresoreria a alguns dels centres. Tots els alumnes fan les mateixes activitats (Escola Pia Sant Antoni) És el cas de l'escola Pia Sant Antoni de Barcelona, situada al districte de Ciutat Vella, que és el centre que ha rebut més alumnes del Pla de Xoc aquest curs. El seu director, l'Eduard Maza, alerta d'aquesta situació: "Els recursos que aporta l'administració pública no cobreixen la despesa sencera d'aquest alumne. I, per tant, ho ha de cobrir la institució d'alguna manera. Aquest és l'esforç que hem de fer." Repensar les activitats per no deixar fora ningú Una manca de finançament que, en un centre tan gran com aquest, amb més de 1.300 alumnes, ha portat a revisar les activitats que es fan. "Repensem les activitats perquè siguin el menys costoses possible per a les famílies, vinguin d'on vinguin i tinguin els diners que tinguin. En lloc d'anar de viatge a Amsterdam o a París, anem al Pirineu. I s'ho passen la mar de bé."  S'adapten les sortides perquè tothom hi pugui anar (Escola Pia Sant Antoni) I és que malgrat que els números no surten, a nivell pedagògic i acadèmic, aquests alumnes fan exactament les mateixes activitats que els seus companys, perquè també d'això en depèn la integració. "Entre ells desconeixen quina és la seva situació socioeconòmica. El fet que els alumnes aprenguin convivint i no vegin entre ells diferències és una aposta de futur. Aquests nens són iguals que qualsevol dels seus altres companys es diguin com es diguin, tinguin la procedència que tinguin i la religió que tinguin."   Prioritzar la proximitat amb el domicili Més enllà de la titularitat del centre, el factor decisiu de les famílies a l'hora d'escollir un centre educatiu és la proximitat amb el domicili i l'entorn. Una preferència que no sempre encaixa amb la voluntat de l'administració de distribuir aquests alumnes de forma més equilibrada entre els diferents barris de la ciutat per evitar que hi hagi escoles segregades: "La població està distribuïda de forma desigual i la gent porta els fills el més a prop de casa que pot." Per això hi ha escoles concertades que tenen un perfil d'alumnat socioeconòmicament afavorit i d'altres que no, tot depèn del districte on estan situades més que no pas de si són publíques o concertades, apunta Maza.