La moratòria hotelera decretada per l'aldaldessa de Barcelona, Ada Colau, havia fet que fins ara el sector hoteler a la capital catalana fos un mercat intocable sense grans operacions de compravenda. Com que no es poden construir nous hotels, els propietaris d'aquests establiments no els posaven en venda o en demanaven preus prohibitius. Ara, després d'un any tancats sense poder obrir per la pandèmia, aquesta situació ha canviat radicalment. Segons ha pogut saber Catalunya Ràdio, hi ha una cinquantena dels 438 hotels de Barcelona que es venen. Albert Grau és el responsable del departament d'hotels de Cushman and Wakefield: "Barcelona és una ciutat on fins ara no hi havia oferta per comprar, no hi havia hotels que es venguessin. I ara sorgeix aquesta oportunitat i això ha generat molt interès de fons de capital internacionals que fa molt temps que volen entrar al mercat perquè Barcelona és un destí molt potent." Entre els hotels que estan en venda, n'hi ha una desena que són hotels grans i amb tradició a la ciutat, com l'Hotel Rey Juan Carlos. La resta són hotels més petits i sobretot hostals. El més curiós és que, fent una cerca als portals immobiliaris, es troben anuncis d'hotels en venda per preus d'entre 1 i 4 milions d'euros. Els hostals en venda es concentren a Ciutat Vella, al Fort Pienc i a l'Eixample. El director general del Gremi d'Hotels de Barcelona, Manel Casals, dibuixa un escenari molt negre: "Estem a les últimes, realment estem molt fotuts. Al 2020 vam perdre el 95% de la facturació respecte al 2019." Entre les opcions que els hotelers tenen sobre la taula per aconseguir finançament, la més habitual és la venda mantenint la gestió o fins i tot mantenint una opció de compra al cap de cinc anys. Els compradors estan aprofitant els problemes de liquiditat i els deutes dels hotelers per comprar amb uns descomptes que van del 10 al 30%. Entre els inversors hotelers destacats hi ha Renta Corporación, que ha tancat dues operacions aquest 2020 i en té cinc més en marxa. David Vila n'és el CEO: "Està clar que actualment es compra amb un cert descompte respecte al preu que hi hauria hagut sense pandèmia. Aquest descompte varia molt en funció de les característiques de l'hotel: si és un hotel enfocat a turisme vacacional o si també té un impacte en activitat de conferències i esdeveniments. L'ubicació també influeix: no és el mateix un hotel en una zona 'prime' com el passeig de Gràcia que un hotel al 22@. I per últim, també influeix la necessitat que tingui l'hoteler i els deutes que acumuli" Els hotels més castigats són els de turisme de negocis i, per tant, els establiments ubicats a les zones properes a les fires i zones de congressos. Des del Gremi d'Hotels de Barcelona reconeixen que caldrà replantejar el turisme de negocis pel teletreball i perquè moltes empreses trigaran a deixar que els seus treballadors viatgin per no exposar-los a contagiar-se. El sector alerta que quan acabin els ERTO a finals de maig hi pot haver un daltabaix i encara més hotelers que es vegin forçats a vendre. Per això també preveuen una major concentració al sector.