Quan els bots fan la guitza i et deixen sense la Play Station 5 per Nadal
Play Station 5
Catalunya migdia

Els bots esgoten totes les PlayStation5 per revendre-les més cares aquest Nadal

Les noves consoles de Sony es van exhaurir en uns minuts el dia que van sortir a la venda i ara només es troben més cares a webs de productes de segona mà

Carme Montero, Elisa Omedes Actualitzat
TEMA:
Comerç

Serà la desil·lusió de molts aficionats als videojocs, que esperaven el regal d'una PlayStation 5 per aquestes festes i s'han trobat amb un pam de nas.

"A l'hora d'anar a comprar la PlayStation 5, la gent s'ha trobat que no n'hi havia. I no n'hi havia perquè abans els bots havien comprat totes les disponibles."

Jordi Cabot, professor d'investigació ICREA de la Universitat Oberta de Catalunya, descriu una escena que han pogut viure les persones que volien comprar l'última consola de Sony.

Que m'ho treuen de les mans! (els bots)

El 18% del tràfic comercial d'Internet està generat per bots, una xifra que pot arribar al 100% en determinats productes amb unitats limitades, com ha passat amb la PS5.

Quan els bots fan la guitza i et deixen sense la Play Station 5 per Nadal
Robot (Unsplash)

Els bots són programes que imiten el comportament humà. Però són molt més ràpids. Són capaços de rastrejar centenars de webs de botigues online i adquirir un producte en un tres i no res, explica Jordi Cabot:

"Des del moment que les Play Station 5 es van posar a la venda, un exèrcit de bots van adquirir pràcticament totes les consoles. Les distribuïdores i la mateixa Sony es van quedar sense estoc i els particulars que n'intentaven comprar una no en trobaven mai de disponibles."

La PS5 es va posar a la venda el 12 de novembre i en pocs minuts totes les unitats es van exhaurir a les botigues online. Els bots se les havien quedat totes. Ara només se'n troben en webs on venen productes de segona mà, com Wallapop o eBay. El preu oficial recomanat no arriba als 500 euros, però en aquestes plataformes són més cares.

Quan els bots fan la guitza i et deixen sense la Play Station 5 per Nadal
Preu de les PS5 en una plataforma de compravenda de segona mà (CCMA)

La superioritat dels bots es basa en l'agilitat i la rapidesa. Una persona pot seure davant l'ordinador i anar refrescant la pàgina web contínuament quan un producte es posa a la venda, però un bot sempre li passarà la mà per la cara:

"Són més ràpids que els humans i tenen una paciència infinita. Cada segon poden anar refrescant la pàgina de manera completament automàtica i, per tant, seran els primers que podran comprar el producte."

També són molt més ràpids que la mà humana per omplir els formularis del nom, l'adreça i la targeta de crèdit.

Quan els bots fan la guitza i et deixen sense la Play Station 5 per Nadal
Compra online manual (Unsplash)

Però, qui o què hi ha rere els bots?

En aquest cas, persones que busquen un benefici econòmic. El professor Jordi Cabot creu que la majoria són particulars que es treuen un sobresou, sobretot en aquesta època en què molta gent necessita ingressos extra:

"Tot i que no hi ha estadístiques, crec que més aviat són persones que no busquen comprar dues-centes PS, sinó només dues, tres o quatre per vendre-les immediatament, duplicant, triplicant o quadriplicant el preu que han pagat."

Qui té accés a un bot?

Qualsevol. Una persona amb coneixements tècnics es pot fer ella mateixa un bot, que, de fet, no és més que un programa informàtic. A internet hi ha tutorials que expliquen com es fan i plantilles que es poden adaptar al web i el producte que vulguis comprar.

Una altra opció és comprar-lo, a un preu que oscil·la entre 100 i 300 euros, o llogar-lo, explica Cabot:

"Hi ha granges de bots on es poden configurar per al que vulguis. Encara que no siguis una persona amb coneixements tècnics, et pots dedicar a aquest "negoci" per treure't un sobresou."

I això és legal?

Sí, del tot, segons aclareix Rubén Sánchez, secretari general de FACUA:

"Revendre un producte és legal i hi ha multitud de plataformes que ho fan. Hi ha persones que han adquirit productes que intuïen que tindrien una gran demanda i ara el venen moltíssim més car. I això és legal, sigui al preu que sigui que el venen."

L'única il·legalitat seria que el producte tingués algun defecte i el venedor particular es negués a donar una solució al comprador. En aquest cas, el conflicte podria acabar als tribunals de justícia.

Però té riscos?

Per al comprador final, sí, diu Jordi Cabot:

"El perill és que l'empresa o la persona a qui li compres el producte faci un mal ús de les teves dades i, per exemple, pugui comprar coses que no tocaven i carregar-t'ho al teu compte."

El que compra amb un bot també s'arrisca a perdre els diners si no aconsegueix col·locar el producte.

I Sony o les botigues de venda online no hi tenen res a dir?

Poca cosa. Al capdavall, el que els interessa és vendre i, des del punt de vist econòmic, no se senten perjudicades per aquest tripijoc. Tant els fa que la PS5 la compri un bot o un particular.

Posats en contacte amb Sony, diuen que de moment no tenen una informació més detallada que la del tuit que van fer el 25 de novembre, assegurant que abans de final d'any arribaran més productes als comerços locals. No concreten ni la data ni quantes unitats posaran al mercat d'aquesta consola que, segons diuen, és la que ha tingut la demanda més gran de la història.

L'empresa tecnològica hi posa alguna trava, als bots, però no hi dedica gaire esforç. I les botigues, encara menys:

"Si fessin molt d'esforç perquè un bot no els compri un producte, la gent adreçarà els bots cap a altres botigues, que en sortiran beneficiades."

A la llarga, el sistema de bots pot ser perjudicial per a les botigues online, perquè pot minvar la confiança del consumidor ja que permeten inflar els preus artificialment.

Hi ha alguna manera de parar aquest fenomen?

Alguns països han intentat legislar-lo, però és difícil. Segons els experts, només es pot evitar si la web del comerç posa test de captcha per distingir un robot d'un humà amb imatges o operacions matemàtiques senzilles, però hi ha bots que ja són capaços de superar aquest entrebanc.

 

 

ARXIVAT A:
Comerç Intel·ligència artificial Nadal Consum Videojocs Internet
Anar al contingut