Per què artistes com Shakira, Neil Young o Bob Dylan es venen els drets de les cançons?
Els nous hàbits de consum musical i la complexitat de gestionar-los han dut les grans estrelles de la indústria a prendre aquesta decisió
Per què artistes com Shakira, Neil Young o Bob Dylan es venen els drets de les cançons?
Catalunya migdia

Per què artistes com Shakira, Neil Young o Bob Dylan es venen els drets de les cançons?

Els nous hàbits de consum musical i la complexitat de gestionar-los han dut les grans estrelles de la indústria a prendre aquesta decisió

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto35

Redactor de Cultura especialitzat en música

@blaimarse
Actualitzat
TEMA:
Música
El negoci dels drets d'autor: per què se'ls venen artistes com Bob Dylan, Neil Young o Shakira
Bob Dylan

Els experts en propietat intel·lectual i en la indústria musical creuen que les vendes dels catàlegs de Bob Dylan, Neil Young, Shakira i Fleetwood Mac s'estan produint per la consolidació de l'streaming, l'aturada de gires internacionals o els canvis fiscals als Estats Units. Asseguren que és una tendència a l'alça i ja hi ha sobre la taula ofertes a artistes espanyols o catalans.

Per què Bob Dylan, Neil Young o Shakira han venut els drets d'autor de les seves cançons?

Es pot aribuir a una suma de factors que han coincidit en el temps. Per començar, un canvi d'hàbits en el consum de música, propiciat per l'streaming. Per a Carles Martínez, consultor de negoci músical, mànager de Nil Moliner i director de la companyia IMes, és una circumstància que ja s'arrossega des de fa temps:

Els drets d'autor, els últims deu anys, sempre van a l'alça. Cada vegada generen més diners perquè augmenten els usuaris i les reproduccions a les plataformes de streaming. Per tant, financerament s'està veient que invertir en els drets d'autor és un valor segur.

Els inicis musicals de Shakira amb 14 anys
 

El segon factor té relació amb l'aturada de les gires internacionals i el descens de la facturació. Vendre els drets de les cançons és, per tant, una manera de continuar tenint ingressos. I encara podríem sumar-hi dues raons més, no tan generalitzades. Per una banda, la qüestió fiscal: Joe Biden va anunciar que augmentaria l'impost de plusvàlua pels guanys de més d'un milió de dòlars. I finalment, segons Enric Enrich, advocat especialitzat en propietat intel·lectual i professor de l'ESMUC i del Conservatori del Liceu, l'edat dels autors que decideixen vendre el seu catàleg:

En el cas del Bob Dylan o el Neil Young, volen estalviar als hereus la complexitat que significa gestionar aquests drets, i, a canvi, tenir un fons d'inversió que facilita tenir liquiditat i senzill de mantenir.

Quin rendiment en poden obtenir les companyies que adquireixen aquests drets d'autor?

Gràcies a les dades derivades del consum de música digital, ara és molt més fàcil saber quin catàleg és rendible i quin no. I els clàssics, diu Enric Enrich, són els clàssics:

Aquests catàlegs clàssics sempre seran un actiu que genera diners. Fa uns anys, Michael Jackson va comprar el catàleg editorial de Lennon i McCartney per 50 milions de dòlars i al cap d'uns anys ho va vendre a Sony ATV pel doble.

El negoci dels drets d'autor: per què se'ls venen artistes com Dylan, Young o Shakira
Neil Young (CCMA)

I, un cop realitzada l'operació, explica Carles Martínez, ja entra a la roda del mercat:

Els fons d'inversió ho converteixen en productes financers, que venen a gent com tu o jo. En comptes de comprar bons del Tresor de l'Estat o accions de Telefònica, compro accions d'Hipgnosis, que el seu valor prové dels drets d'autor, que sembla que són un valor segur.

I per què ho fan ara i amb tant pocs dies de diferència?

Per rivalitat. Carles Martínez diu que no es pot parlar de guerra, però sí de competència i d'un cert efecte contagi.

Hi ha una certa competició entre quatre o cinc companyies especialitzades i això ha fet que, de cop i volta, estiguem veient grans operacions de compravenda. A més a més, el temps juga en contra d'aquestes empreses: segur que el 2022 serà més car comprar el catàleg de Bob Dylan o de Shakira que no pas ara.

El negoci dels drets d'autor: per què se'ls venen artistes com Dylan, Young o Shakira
Fleetwood Mac (CCMA)

Això podria passar també aviat amb artistes catalans i espanyols?

Quan vegis la barba del teu veí afaitar, posa la teva a remullar, diu Carles Martínez:

Seria el més normal del món veure demà la notícia que Serrat o Sabina han venut el seu catàleg a un fons d'inversió espanyol. No em consta que hi hagi operacions, però sí ofertes, tot i que no per a aquests artistes en concret.

Christian Larrosa, músic i soci de Larrosa, una consultora especialitzada en finançament i compra de catàlegs, reconeix que ja hi ha ofertes sobre la taula:

Estem negociant amb editorials, discogràfiques i artistes. Alguns, espanyols d'anomenada. El nostre negoci apunta a qualsevol tipus de companyia que tingui un actiu musical que sigui rendible.

A l'hora de dir noms, però, impera la discreció:

Podria dir diversos exemples. Ens arriben artistes independents que no tenim al radar, però que han col·locat molt bé la seva música en sèries o videojocs. I aquest és un catàleg que s'explota molt bé.

El públic pot arribar a notar d'alguna manera aquestes operacions?

Segons Carles Martínez, en el cas de Neil Young, segur que no, perquè ha venut la meitat del seu catàleg i ha posat la condició que ell continuarà decidint sobre l'ús de les cançons en anuncis o pel·lícules. I en els altres casos, segurament tampoc:

És molt díficil que augmenti la presència de cançons de Shakira o de Bob Dylan, continua costant molts diners posar cançons d'ells en una sèrie. Com a usuaris no notarem pràcticament res.

Els artistes, en canvi, ja ho estan notant: si més no, veient com han augmentat els zeros del seu compte corrent.

ARXIVAT A:
Música

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut