El llarg litigi per les obres de Sixena: Les obres del Museu de Lleida que no tornaran
Un document de compravenda conflictiu, un litigi marcat pel 155 i un enorme laberint judicial
El llarg litigi per les obres de Sixena: Les obres del Museu de Lleida que no tornaran
Catalunya migdia

El llarg litigi per les obres de Sixena: Les obres del Museu de Lleida que no tornaran

Un document de compravenda conflictiu, un litigi marcat pel 155 i un enorme laberint judicial

Enllaç a altres textos de l'autor

Redactora d'Informatius de Catalunya Ràdio

@elisaomedes
Actualitzat
TEMA:
Sixena

La resolució del Tribunal Suprem sobre les obres de Sixena que eren al Museu de Lleida tanca un dels tres litigis perles obres sacres entre Catalunya i Aragó. La sentència de l'alt tribunal dona la raó a l'Aragó, que podrà conservar totes les peces de Sixena.

Aquest és el primer que la justícia ha resolt definitivament, el de les peces que la Generalitat compra a les monges santjoanistes de Sixena, que encara té una derivada judicial en el procés contra dos exconsellers de Cultura.

Els altres dos conflictes que hi ha als tribunals són els de les pintures murals rescatades del monestir durant la Guerra Civil per evitar-ne la destrucció, i les peces de les parròquies de la Franja que primer pertanyien a la diòcesi de Lleida i després van passar a la de Barbastre-Montsó, de nova creació. Aquestes, en realitat, no tenen relació amb el monestir de Sixena, però tenen en comú la disputa per la propietat.

Entre el 1983 i el 1994, l'Orde de Sant Joan ven a la Generalitat un lot format per 97 objectes, alguns d'un alt valor artístic, d'altres no tant. Hi ha pintures i escultures, caixes sepulcrals, joies i diferents objectes litúrgics i domèstics, d'entre els segles XVI i XVIII. Passaran a formar part de la col·lecció del MNAC i algunes d'aquestes peces es dipositaran al Museu de Lleida diocesà i comarcal.

Algunes de les peces de Sixena que hi havia al Museu de Lleida
Algunes de les peces de Sixena que hi havia al Museu de Lleida (ACN)

Les monges se'n desfan perquè necessiten diners, molts diners. El monestir de Sixena està en molt males condicions i en volen fer un de nou a Valldoreix. L'adquisició de la majoria d'aquests objectes es tanca el 22 d'abril del 1983 amb un contracte de compravenda. Anys més tard, entre el 1992 i el 1994, el MNAC els comprarà altres peces menors.

El litigi arrenca quan l'Aragó reclama el dret de retracte sobre aquestes obres. Vol comprar-les al mateix preu que les van vendre les monges anys abans. El 2012, el Tribunal Constitucional li nega aquest dret i s'obre el meló: el govern aragonès i l'Ajuntament de Vilanova de Sixena presenten un recurs i demanen la nul·litat de l'operació de compravenda.

I aquí comença el primer viacrucis judicial.

2015

8 d'abril. El jutjat de primera instància número 1 d'Oscadeclara nul·la la venda del patrimoni historicoartístic de Sixena a la Generalitat entre els anys 1983 i 1994. Assumeix els arguments del govern d'Aragó i l'Ajuntament de Sixena i declara que els 97 objectes estan protegits per la declaració del monestir com a monument nacional del 1923 i, per tant, formen part de l'edifici.

La Generalitat i el MNAC recorren la sentència. Argumenten que per poder incloure-hi els béns mobles cal annexar-hi una llista. En aquest cas, assegura la Generalitat, no hi ha cap annex.

12 de juny. El mateix jutjat ordena la restitució immediata de les obres, mentre no es resolen els recursos presentats, abans del 25 de setembre.

25 de setembre. Expira el termini decretat per la jutge. La Generalitat i el MNAC no retornen cap peça.

2016

2 de febrer. La Generalitat, emparant-se en les competències exclusives en matèria de protecció del patrimoni cultural, blinda les obres de Sixena, i acorda que no puguin sortir de Catalunya sense l'autorització expressa del conseller de Cultura, llavors Santi Vila, amb l'informe previ de la Junta de Museus, per evitar danys irreversibles en cas de trasllat.

11 de febrer. La Generalitat recorre al Tribunal Constitucional perquè anul·li les resolucions del jutjat número 1 d'Osca, que ordenaven el trasllat de les peces en litigi a Sixena.

25 de febrer. El conseller Santi Vila, en un intent de rebaixar les tensions, anuncia que retornarà a Sixena 53 de les 97 obres que reclama Aragó.

Crec que avui hem pres alguna decisió molt rellevant. En primer lloc, el retorn imminent, pot ser qüestió de dies, màxim de setmanes, d'aquestes cinquanta-tres peces que són de Sixena i que veiem molt bé que siguin a Sixena. (...) Nosaltres creiem que és molt el que ens uneix, que és el compromís amb l'art i amb la cultura.

En realitat, segons el govern, són peces que guarda el MNAC, de poc valor artístic, que ni estan exposades ni formen part de cap col·lecció.

Escudella de ceràmica, cullera de servir i relicari amb el crani de santa Constanza
Escudella de ceràmica, cullera de servir i reliquiari amb el crani de santa Constança (Imatges cedides pel MNAC a Catalunya Ràdio)

Les 44 obres restants no poden sortir del Museu de Lleida si la Junta de Museus no les descataloga.

23 de maig. La jutge desestima la petició de la Generalitat i el MNAC per paralitzar l'execució provisional de la sentència que invalidava la compra de les peces de Sixena i ordenava que es retornessin al monestir. Dona de temps fins al 25 de juliol perquè les restitueixin al monestir.

26 de juliol. El govern aprova traslladar a l'Aragó 53 de les obres de Sixena, que hi arriben el mateix dia, a les cinc de la tarda, enmig d'una gran expectació mediàtica.

Arribada a Sixena de les peces procedents del MNAC, 26 de juliol de 2016
Arribada a Sixena de les peces procedents del MNAC, 26 de juliol del 2016 (ANC)

2017

27 de juny. Nou termini ordenat pel jutjat de primera instància número 1 d'Osca perquè Catalunya torni a Sixena les 44 obres del Museu de Lleida. La magistrada dona de temps fins al 25 de juliol perquè la Generalitat comuniqui al govern d'Aragó com i quan es traslladaran les peces. Si no ho fa, s'arrisca a ser acusada d'un delicte de desobediència. La Generalitat anuncia que impugnarà la decisió judicial.

29 de juny. La jutge d'Osca especifica que la data límit per traslladar les obres és el 31 de juliol.

4 de juliol. Recurs de la Generalitat contra la resolució judicial anterior. Lluís Puig substitueix Santi Vila com a conseller de Cultura.

Santi Vila i Lluís Puig
Santi Vila i Lluís Puig (Europa Press)

27 de juliol. El govern d'Aragó demana permís al jutjat d'Osca perquè tècnics de Patrimoni entrin al Museu de Lleida acompanyats per la Guàrdia Civil per endur-se les 44 obres pendents, si l'1 d'agost la Generalitat no les ha entregades.

1 d'agost. La Generalitat no ha entregat les obres. El Museu de Lleida obre amb normalitat. El mes d'agost és inhàbil, els jutjats fan vacances i no emeten cap resolució.

27 d'octubre. El govern espanyol aplica a Catalunya l'article 155 de la Constitució. El govern de la Generalitat passa a mans de l'executiu del PP.

15 de novembre. En plena aplicació del 155, el jutjat d'Osca ordena a la Conselleria de Cultura, ara en mans del ministre del PP Íñigo Méndez Vigo, que traslladi a Sixena les 44 obres de Lleida.

23 de novembre. L'Estat impedeix a la Generalitat que recorri el requeriment per traslladar les obres a Sixena. És el primer cop que el govern català no impugna una decisió judicial d'aquest cas.

28 de novembre. El ministre de Cultura, Íñigo Méndez de Vigo, ordena el trasllat a l'Aragó de les 44 peces del Museu de Lleida.

30 de novembre. L'Audiència d'Osca avala la sentència del jutjat de primera instància i desestima els recursos de la Generalitat i el MNAC contra la nul·litat de la compra de les obres de Sixena. El ministre de Cultura diu que les parts en litigi no hi tenen res a dir:

Hi ha hagut una sentència de l'Audiència Provincial d'Osca, resolent el recurs i confirmant la sentència en primera instància, però jo em comprometo a seguir-ho estudiant amb deteniment i a seguir les instruccions que em diu el jutge, com és lògic. El que cal fer és el que demana el jutge en compliment d'una sentència judicial.

4 de desembre. El jutjat d'Osca fixa una nova data límit per entregar les obres. S'hi hauran de traslladar abans de l'11 de desembre.

7 de desembre. El jutjat d'instrucció número 1 d'Osca autoritza la Guàrdia Civil a entrar al Museu de Lleida, "fins i tot per la força", per endur-se les 44 obres d'art de Sixena a partir de la mitjanit de l'11 de desembre.

11 de desembre. Una desena de vehicles de la Guàrdia Civil es presenten al Museu de Lleida, acompanyats de tècnics de patrimoni aragonesos, per endur-se les 44 obres en litigi. Amb crits de "lladres", una cinquantena de persones es concentren fora de l'edifici, custodiat pels Mossos d'Esquadra.

Enfrontaments durant la sortida de les obres del Museu de Lleida, 11 de desembre de 2017
Enfrontaments durant la sortida de les obres del Museu de Lleida, 11 de desembre del 2017 (ACN)

Dins, els tècnics empaqueten les obres que després carregaran en una furgoneta i un camió. Finalment, passades les dues del migdia, les peces surten de Lleida camí de Sixena. Hi arriben a quarts de quatre.

Lleixes buides al Museu de Lleida, 12 de desembre de 2017
Lleixes buides al Museu de Lleida, 12 de desembre del 2017 (ACN)

La consellera de Cultura aragonesa, Mayte Pérez, denuncia que falta una de les 44 peces, una tela del segle XVIII, titulada "La Immaculada".

15 de desembre. Es localitza la peça que faltava.

31 de desembre. Simbolisme o provocació, el president d'Aragó, el socialista Javier Lambán, escull Sixena com a escenari per al seu discurs de Cap d'Any, en què no s'està de criticar el procés independentista català:

La qüestió catalana és el problema més greu que té Espanya i, segurament, com a veïns, Aragó n'és la comunitat més afectada. Implicar-nos en la solució és, per tant, obligada defensa dels nostres interessos.

Discurs de cap d'any del president d'Aragó, Javier Lambán, des del monestir de Sixena, amb diverses obres exposades, al fons
Discurs de Cap d'Any del president d'Aragó, Javier Lambán, des del monestir de Sixena, amb diverses obres exposades (ACN)

2018

4 de gener. La Generalitat, el MNAC i el Museu de Lleida presenten recursos de cassació davant del Tribunal Suprem contra la sentència de l'Audiència d'Osca que ratificava la nul·litat de la compravenda de les 97 obres d'art a les monges de Sixena. Encara amb el 155, el ministre de Cultura amb funcions de conseller autoritza aquest nou pas davant del Tribunal Suprem per evitar que la Generalitat pugui al·legar indefensió.

23 de gener. Tècnics aragonesos es presenten al Museu de Lleida per recollir el quadre "La Immaculada", que s'havia extraviat i havia quedat pendent d'entrega.

La Immaculada de Sixena
La Immaculada de Sixena

31 de gener. El jutjat d'instrucció número 3 d'Osca obre una investigació contra els exconsellers de Cultura Santi Vila i Lluís Puig. L'Ajuntament de Vilanova de Sixena i el govern d'Aragó els acusen de desobediència per no haver entregat les 44 obres del monestir que eren al Museu de Lleida. A Vila també l'acusen d'un delicte de prevaricació administrativa.

2019

1 de desembre. L'Ajuntament de Vilanova de Sixena demana per a l'exconseller Santi Vila onze mesos de presó, 162.000 euros de multa i gairebé tres anys d'inhabilitació de càrrec públic. Per a l'exconseller Lluís Puig, una multa de 66.000 euros i dos anys d'inhabilitació. El jutjat imposa una fiança de 216.000 euros a Vila i 88.000 a Puig.

2020

10 de juny. El Tribunal Supremadmet a tràmit els recursos de cassació interposats el gener del 2018 pel govern, el MNAC i el Museu de Lleida contra la sentència que va declarar nul·la la venda de les obres de Sixena a la Generalitat.

15 d'octubre. El Tribunal Suprem posposa la decisió fins al 25 de novembre.

23 d'octubre. Mentre s'espera la sentència del Suprem, el Museu de Lleida presenta una petició al jutjat d'Osca perquè li deixi examinar l'estat de conservació de les 44 obres d'art que van traslladar a Sixena. És el tercer cop que ho demanen perquè tenen constància "que les obres no estan bé".

25 de novembre. L'alt tribunal ajorna la publicació de la sentència fins a poder adjuntar-ne els arguments.

2021

14 de gener. El Tribunal Suprem fa pública la sentència, que desestima els recursos de les institucions catalanes i dona la raó a l'Aragó. Declara nul·la la compravenda de les 97 peces a la Generalitat perquè argumenta que les monges de Valldoreix que les van vendre no n'ostentaven la titularitat, ja que eren propietat de Sixena. L'alt tribunal reconeix la complexitat jurídica del litigi i per això no fa pagar les costes processals a cap de les parts.

 

 

ARXIVAT A:
Sixena

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut