El document que circula per xarxes amb una PCR positiva de Salvador Illa és fals
El grup Quirón Salud ho confirma a "Fets o fakes" i assegura que encara no ha decidit si posarà una demanda
El document que circula per xarxes amb una PCR positiva de Salvador Illa és fals
Fets o fakes

El document que circula per xarxes amb una PCR positiva de Salvador Illa és fals

El grup Quirón Salud ho confirma a "Fets o fakes" i assegura que encara no ha decidit si posarà una demanda

Georgina GarciaActualitzat
TEMA:
Coronavirus
El document amb una PCR positiva de Salvador Illa és fals

A les xarxes socials s'està fent difusió d'un informe mèdic amb els resultats d'una prova PCR positiva a nom del candidat del PSC, Salvador Illa, que data del 6 de febrer. Segons han confirmat fonts del Grup Quirón a "Fets o fakes", es tracta d'un informe fals.

El grup hospitalari assegura que el document està manipulat i que el número de laboratori que hi figura no existeix. Grup Quirón encara no ha decidit si posarà una demanda. En canvi, el PSC ha explicat que ja ha denunciat a Fiscalia el periodista Luis (Alvise) Pérez, i altres perfils que van difondre la PCR falsa a Twitter.

Comparació amb un document autèntic

Hem comparat aquest informe fals amb un informe mèdic autèntici hem detectat fins a 7 diferències.

A banda del número de laboratori, que és fals, com confirma el mateix Hospital Quirón, l'altra diferència més evident és que el nom del laboratori està malament, hi sobra una "s" al final, perquè el nom del laboratori és Health Diagnostic i no Health Digagnostics, com figura al document fals.

Document fals que corre per xarxes d'una PCR positiva de Salvador Illa, als laboratoris del grup Quirón Salud
Document fals que corre per xarxes d'una PCR positiva de Salvador Illa, als laboratoris del grup Quirón Salud ("Fets o fakes")

Sota el nom del laboratori, al costat de la data de registre i la data d'edició, a l'informe autèntic hi figura l'hora corresponent, mentre que al falsificat no hi és.

Document autèntic d'una PCR feta als laboratoris del grup Quirón Salud
Document autèntic d'una PCR feta als laboratoris del grup Quirón Salud ("Fets o fakes")

A més, el format que fa servir aquest laboratori utilitza majúscules per indicar el nom del pacient (al document fals de Salvador Illa el nom està en minúscules). A més, primer posa els cognoms i després el nom, com es pot veure al document autèntic, mentre que al falsificat, primer posen el nom i després els cognoms del candidat del PSC.

Per altra banda, en aquest tipus d'informe mèdic no figura el telèfon del pacient, i a l'informe fals, sí.

Qui ha difós aquest informe mèdic?

El document va començar a circular a Twitter dijous 11 de febrer al vespre a diversos comptes. Entre els primers a difondre l'informe, hi ha Alvise Pérez (excap de campanya de Ciutadans) i Carles Enric, dos perfils de Twitter que habitualment carreguen contra els partits d'esquerres.

Alvise Pérez ha eliminat el tuit i amenaça de demandar els mitjans que l'estan acusant de difondre el document fals.

On era Salvador Illa aquell dia?

Segons l'agenda del partit, el candidat del PSC era a Tarragona a les 10 del matí, a la Universitat Rovira i Virgili. Això significa que va sortir de casa com a mínim una hora abans per poder-hi arribar a temps.

Després va anar a Salou, on tenia un acte a les 12.00 amb Pedro Sánchez, i a la tarda va marxar cap a Lleida, on va fer entrevistes al diari Segre i La Mañana, i a les 17.30 era en un acte que tenia a la Llotja de la capital del Segrià. No va tornar a Barcelona fins a les 21.00. Això fa pràcticament impossible que aquell dia pogués anar a l'Hospital Quirón de Barcelona a fer-se el test PCR.

Consulta tots els "Fets o fakes"

Si veus o reps algun missatge o declaració que et grinyola, ens pots escriure un whatsapp per adreçar-nos dubtes o propostes que puguem verificar al 677 070 940.

ARXIVAT A:
Coronavirus
Anar al contingut