Els nous currículums que entren en vigor el curs que ve volen donar l'impuls definitiu a l'aprenentatge competencial i aposten per una nova manera de treballar. L'aprenentatge no és memorístic ni està tan compartimentat, sinó per projectes, amb continguts interrelacionats entre ells, que demanen una feina més activa per part de l'alumnat i la possibilitat de treballar per àmbits, fusionant més d'una matèria. Les alumnes valoren que les classes són més dinàmiques (Sara Cañete / Catalunya Ràdio) Aquest model d'aprenentatge ja té un bon arrelament a primària, però està mig gas a secundària i ara busca reformular també el batxillerat i un nou model de selectivitat més competencial que ha d'estar a punt per al curs 24-25. A l'Institut Arquitecte Manuel Raspall de Cardedeu, al Vallès Oriental, hi conviuen els dos models. Mentre que en algunes assignatures es continua treballant a partir del llibre de text, en d'altres, com la de català, ja s'utilitza la metodologia per projectes, com explica Anna Saura, la professora de la matèria que fa més de 10 anys que treballa amb aquest sistema: "El projecte té una seqüència, i té una activitat o repte final en el qual tot el que fan a les sessions prèvies té una lògica per a aquella activitat. És interessant veure que no hi ha parcel·les, sinó que cada element que introduïm a la matèria serveix per a un producte final." La metodologia per projectes agrada més als alumnes Un sistema de treball que demana una implicació més activa dels alumnes, on es prioritza el treball cooperatiu i l'avaluació és contínua. I que els alumnes de 1r d'ESO del centre valoren positivament: "A mi em costa molt concentrar-me i m'és més fàcil treballar de forma cooperativa amb els companys que estar atenta durant 55 minuts", apunta la Júlia. La Irene afegeix: "És millor perquè és més interactiu i ho fem nosaltres. No és una fitxa que ja està feta." L'aprenentatge és més conscient (Sara Cañete / Catalunya Ràdio) Les dificultats del model Durant aquest curs han fet sis projectes, dos per trimestre. L'Anna reconeix que és una manera de treballar més lenta i que un dels reptes és la planificació: "Quan tu vas a un centre que té molt ben distribuïdes per cursos acadèmics les competències bàsiques tens temps de fer-ho tot, però és veritat que ho has d'estructurar molt bé. Jo fa deu anys que treballo per projectes a la matèria de llengua catalana i durant aquest temps m'he hagut d'anar reinventant i veure com podia encabir-ho tot." L'altra dificultat és pensar propostes que incorporin tots els àmbits de la matèria: "Quan treballes per projectes és molt fàcil treballar la llengua: l'oralitat, la comprensió i expressió oral i escrita. Però la gramàtica i l'ortografia no és gens fàcil i això a vegades queda una mica en els llimbs." Al centre encara conviuen els dos models d'aprenentatge (Sara Cañete / Catalunya Ràdio) Proposa un aprenentatge globalitzat Ara els alumnes de primer d'ESO estan fent l'últim projecte del curs, precisament centrat en l'ortografia: un joc de punts de llibre per treballar normes bàsiques. Per grups d'entre tres i quatre alumnes han treballat una norma, l'han sintetitzat i han preparat una sèrie de jocs per practicar-la. Ara sumaran totes les fitxes i cada alumne tindrà un joc per practicar-les durant l'estiu. La proposta garanteix que entenen la norma a la perfecció, perquè és l'única manera de poder-la resumir, com explica la Júlia: "Quan ho llegeixes una vegada, tu creus que ho has entès però en realitat no ho entens. És bastant confús, no saps si ho entens o no. Llavors ho tornes a llegir tot, ho vas resumint, fins que al final ho entens bé."     També tindrà una aplicació més immediata perquè a principi de curs aquests estudiants de primer que estrenaven centre van escriure una carta al seu jo del futur, on li explicaven què n'esperaven d'aquest curs. Ara la recuperen i el primer que faran és ser els seus propis correctors. Una tasca final que servirà per tancar el curs: "Ara obriran la carta i han de marcar les faltes d'ortografia i adonar-se que han avançat, poden avaluar com escrivien abans i com escriuen ara, i també li han de respondre a aquest jo del passat. Crec que quan treballem per projectes és important anar fent cercles, obrint i tancant, i que els alumnes vegin que tot té sentit."