Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Aula oberta

D'escola segregada a projecte d'èxit: el mètode Xavier López

Director de l'escola Octavio Paz de Barcelona i autor del llibre "Mestres d'un mestre", López considera clau la formació, el treball en equip i la implicació en el projecte educatiu del centre

Enllaç a altres textos de l'autor

Sara Cañete

Redactora d'informatius especialitzada en educació

@SaraCanyete
Actualitzat

Xavier López és el director de l'escola pública Octavio Paz de Barcelona des de fa sis anys. Marcada per la matrícula viva i la segregació escolar, en Xavier ha aconseguit transformar el centre –actualment un dels més sol·licitats del barri de Navas– gràcies al seu entusiasme, la reivindicació de la feina en equip i un projecte de transformació pedagògica multipremiat que l'ha convertit en centre de referència. A "Mestres d'un mestre", editat per Columna Edicions, recull les seves vivències i repassa la seva trajectòria com a alumne, mestre i director; però també fa un reconeixement a totes aquelles persones que l'han acompanyat en el camí.

Arquitectura al servei de l'alumne (Catalunya Ràdio / Sara Cañete)

Fins i tot a aquella professora d'institut que a primer curs va dir als seus pares que el posessin a treballar perquè no servia per estudiar. No l'ha tornat a veure mai més, però assegura que si en tingués ocasió li donaria les gràcies per haver-li ensenyat què no ha de fer un mestre.

"Li diria que no ens podem permetre sentenciar ningú, perquè la vida és molt llarga, tenim molt recorregut i qualsevol persona pot arribar fins allà on vulgui. Posar una etiqueta a un infant de batxillerat, o de primària o secundària, no té cap sentit".


No es tracta de memoritzar, sinó d'acompanyar l'infant

Sobre les qualitats que destacaria en un bon mestre assenyala l'empatia, la passió i la capacitat per emocionar-se. Per ell, el bon mestre és "aquell professional que veu i pensa en tot el desenvolupament de l'infant", que també és la part més difícil.

"La nostra mirada ja no és aquella de memoritza, fes i aprova un examen; sinó que es tracta de guiar, acompanyar perquè sigui el mateix infanti qui dissenyi i dibuixi el seu full de vida".

L'entrada del centre convertida en espai artístic (Catalunya Ràdio / Sara Cañete)

Escoltar i entendre les necessitats del barri

És impossible visitar l'escola Octavio Paz i no enamorar-se de la feina que s'hi fa. Hi ha espais competencials, ambients d'aprenentatge i un projecte de recerca –cada any– que els porta a parlar del mar, del cinema o el carrer. Idees que neixen de detectar les necessitats dels alumnes per crear oportunitats que permetin solucionar aquells aspectes que no funcionen i treballar el currículum.

"S'ha de començar escoltant. Una de les habilitats de qualsevol mestre, i en aquest cas de l'equip directiu, és aquesta escolta activa i aquest coratge en dir anem a veure la realitat que tenim, preguntem-nos per què i anem a explorar i formar-nos per canviar-la, i a oferir allò que les famílies del barri i els nostres infants necessitin".

Una bona feina que té el seu reconeixement, ja que l'escola Octavio Paz ha estat guardonada amb el Baldiri i Reixach de la Fundació Carulla durant tres anys seguits i el 2019 va rebre el Premi d'Ensenyament 2019 de la Fundació Cercle d'Economia.

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut