Connectar amb AVE els aeroports de Girona i Reus amb el Prat és una bona idea?
L'alta velocitat ferroviària arribarà als aeroports de Reus i Girona
Catalunya migdia

Connectar amb AVE els aeroports de Girona i Reus amb el Prat és una bona idea?

Partidaris i detractors coincideixen a criticar que el projecte no prevegi allargar l'alta velocitat a l'aeroport de Barcelona i que calgui un tren llançadora per arribar-hi

Jordi Canal, Elisa Omedes Actualitzat

El projecte per impulsar l'aeroport del Prat està envoltat de debat per totes bandes. No només l'ampliació de la instal·lació ha trobat una forta oposició, especialment entre grups ecologistes i associacions pageses. També la interconnexió ferroviària d'alta velocitat amb els aeroports de Girona i Reus és motiu de controvèrsia. Els ajuntaments i els agents econòmics d'aquestes zones han rebut amb entusiasme el projecte per unir els dos aeroports amb el del Prat en un viatge d'uns 30 minuts. Ara bé, hi ha sectors d'experts en infraestructures que qüestionen la iniciativa, prevista en l'acord entre els governs català i espanyol.

És necessària la connexió amb AVE si s'amplia el Prat?

El catedràtic d'Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona Germà Bel recorda que el projecte per connectar per AVE els aeroports de Girona i Reus amb el Prat era una alternativa a l'ampliació de l'aeroport de Barcelona. Per tant, diu l'economista, si el Prat s'amplia la interconnexió perd sentit. A més, afegeix, la demanda serà massa baixa:

"Lo que passarà, si fan això, que no crec que ho facen, és que faran estacions fantasma. Perquè lo que no podran és ficar 46 milions de passatgers a Girona, que són els que omplirien un tren regular."

Germà Bel opina que la interconnexió per carretera és molt més competitiva.

Connectar amb AVE els aeroports de Girona i Reus amb el Prat és una bona solució?
La interconnexió dels aeroports de Girona i Reus té alguns inconvenients (ACN/Aleix Freixas)

L'economista aposta per enllaçar Girona i Reus amb un autobús, un mitjà que potser allarga el temps del trajecte respecte a l'alta velocitat ferroviària, però queda compensat amb més freqüència de viatges al dia, menys temps d'espera i un preu més econòmic. La inversió que comporta el projecte suposa, per l'economista, un malbaratament de diners públics.

És eficient un trajecte amb transbordament?

La connexió dels aeroports de Girona i Reus amb el del Prat no serà directe. A l'aeroport barceloní no hi arribarà l'alta velocitat: caldrà fer un transbordament a Sants amb un tren llançadora. I aquesta és la pega que hi troba Joan Carles Salmerón. El director de Terminus Centre d'Estudis del Transport veu positiu el projecte d'enllaçar els tres aeroports i la possibilitat de desviar vols a Girona i Reus, però no tal com està plantejat actualment:

"No tenim una connexió directa amb l'aeroport d'aquesta xarxa d'alta velocitat, d'alta capacitat. La llançadora es farà amb l'ample de via de rodalies i passarà pel poble del Prat, per Sants i per la resta d'estacions de Barcelona. Per connectar-la amb els aeroports de Girona o Reus caldrà fer un transbordament i això augmenta el temps de viatge. Agafar dos trens no és el mateix que agafar-ne un."

Germà Bel hi coincideix:

"Generalment la gent que agarra un avió no agarra un avió per agarrar un tren després. Això és un problema, no és un avantatge."

Salmerón espera que aquest inconvenient es corregeixi més endavant i que s'acabi connectant l'aeroport del Prat amb un tren d'alta velocitat.

Connectar amb AVE els aeroports de Girona i Reus amb el Prat és una bona solució?
L'AVE als aeroports de Reus i Girona, acord dels governs català i espanyol (Imatge cedida a l'ACN pel Ministeri de Transports)

Per això es podria fer servir el túnel que s'acaba de fer en el traçat que unirà l'estació de Sants amb l'aeroport amb un tren llançadora. Però aquí, de nou, hi ha una pega: la via no és d'ample europeu.

"S'ha fet un simple servei de rodalies, que només arribarà a la ciutat de Barcelona. Nosaltres vam proposar ja fa anys que aquest túnel s'havia de fer servir per a la xarxa d'alta velocitat, però no s'ha escoltat la nostra opinió ni la de molts altres tècnics."

Un cop fet el traçat amb via de rodalies, per fer arribar l'alta velocitat a l'aeroport des de l'estació del poble del Prat, que és on arriba ara, caldria una nova inversió per fer una segona línia amb l'ample adequat.

És necessari ampliar el Prat si es fa la interconnexió amb AVE?

L'expert ferroviari creu que una bona xarxa d'alta velocitat hauria pogut evitar l'ampliació del Prat.

"No veig gens malament la connexió ferroviària i dotar de molt més tràfic els aeroports de Girona i Reus. Fins i tot ens podríem arribar a estalviar l'ampliació de pista de l'aeroport, amb tot el dany mediambiental que comporta, si tenim aquesta connexió ferroviària i desviem tot el tràfic de low cost als aeroports de Girona i Reus."

Per la seva banda, l'Associació per la Promoció del Transport Públic, contrària a ampliar el Prat, troba que al projecte de connectar els aeroports de Girona i Reus amb l'alta velocitat ferroviària li falta concreció, i sembla més aviat un bàlsam per fer més digerible l'ampliació de l'aeroport de Barcelona.

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut