
Preocupació per l'ús de cigarretes electròniques entre els adolescents
Des del Departament de Salut alerten de l'utilització de vapejadors per part d'escolars de 14 a 18 anys
Mònica Mas
Periodista
Un milió i mig de catalans són fumadors, és a dir, més del 24% de la població de més de 15 anys, una xifra que ha crescut dos punts respecte al 2021. Són dades de l'Enquesta de Salut Pública de Catalunya del 2022, que també reflecteixen l'auge de les cigarretes electròniques entre els adolescents de 14 a 18 anys.
Des del Departament de Salut alerten que els preocupa l'ús d'aquesta tipologia de cigarreta entre els adolescents, tal com explica a Catalunya Ràdio el doctor Josep M. Suelves, cap del Servei de Prevenció i Control del Tabaquisme de l'Agència de Salut Pública de Catalunya:
"Gairebé la meitat dels escolars catalans de 14 a 18 anys declaraven l'any 2021 que havien utilitzat algun cop cigarretes electròniques. Aquests escolars, no només experimenten i ho proven alguna vegada, sinó que al voltant d'un 10% declaren que en els 30 dies anteriors n'han utilitzat".
Un producte que atrau els joves
Aquest tipus de vapejadors no contenen nicotina en més de la meitat dels casos, i són atractius per als més joves perquè tenen un gust similar a una llaminadura. D'aquesta manera, transmeten la falsa aparença que són innocus.
Raül Porras, membre de l'Associació d'Infermeria Familiar i Comunitària, fa tasques de divulgació a les escoles sobre els riscos que té fer servir aquest tipus de cigarreta:
"És un producte molt atractiu, molt assequible, amb diferents gustos, llums i formes. Joves inclús de 14 anys el tenen a l'abast i costa molt més trobar un argumentari perquè no el facin servir."
Segons Porras, començar amb aquest ús pot comportar "un consum associat amb nicotina i que això derivi en un consum més problemàtic del tabac."

S'inhalen substàncies cancerígenes
A banda d'elevar el risc de començar a fumar més aviat, també se sap que les substàncies que contenen els aerosols del vapejador no estan pensades per ser inhalades i poden danyar els pulmons, segons el doctor Suelves:
"Amb aquests productes es produeixen temperatures prou elevades que fan que part dels materials amb què estan constituïts, per exemple alguns metalls, s'incorporin en aquest aerosol. Per tant, el consumidor no només inhala vapor, i alguns d'aquests productes tenen efectes cancerígens coneguts."

Apujar el preu del tabac
Tot i que les xifres totals de persones fumadores a Catalunya no han augmentat gaire els últims anys, tampoc han baixat malgrat les mesures i lleis per dissuadir els fumadors.
És per això que el doctor Suelves creu que cal ampliar els espais lliures de fum i augmentar el preu del tabac. I és que a Catalunya un paquet de cigarretes val la meitat que a França:
"Aquesta diferència de preu és molt important no només per animar les persones que són fumadores a moderar el consum, sinó sobretot és una mesura dissuasòria per evitar que els adolescents s'hi iniciïn".
En el Dia Mundial Sense Tabac, també es vol conscienciar sobre el perjudici del tabac en el medi ambient. Una burilla de cigarreta està feta de derivats del plàstic i triga molts anys a degradar-se i a convertir-se en microplàstics, que també contaminen el medi ambient.
- ARXIVAT A:
- Tabac