
1 de cada 8 infectats tindrà covid persistent
A tot el món hi haurà 60 milions de persones que continuaran amb símptomes un cop superada la malaltia
Un estudi fet als Països Baixos i publicat a la revista científica The Lancet apunta que 1 de cada 8 infectats de covid-19 manté seqüeles a llarg termini, passats tres mesos i fins i tot més de dos anys en alguns casos.
Un problema sanitari global
Amb aquest percentatge de població que continuarà tenint problemes de salut a causa del virus, els investigadors consideren que la covid persistent és un problema sanitari que s'ha d'afrontar amb urgència.
NEWMost reliable estimates to date suggest 1 in 8 COVID-19 patients develop #longCOVID symptoms. https://t.co/wechj5flvg pic.twitter.com/pT8lBAWS4g
The Lancet (@TheLancet) August 5, 2022
Lourdes Mateu, infectòloga responsable de la unitat de Covid Persistent de l'Hospital Germans Trias i Pujol, confirma la gravetat de la situació.
"El percentatge de pacients que continuarà amb símptomes, 1 de cada 8, és un percentatge molt alt. Amb una prevalença del 10 o del 15% estem parlant de més de 60.000.000 de persones a tot el món."
Entre les principals seqüeles destaquen les alteracions del ritme cardíac i també fatiga i problemes neurocognitius que alteren la concentració i són molt invalidants.
"La major part dels afectats tenen entre 40 i 50 anys, estan en plena vida laboral i social, i aquesta afectació els limita molt."
Aquests símptomes també afecten els joves, alguns dels quals fins i tot han hagut de deixar els estudis o adaptar-los a la seva situació.

En general, l'estudi neerlandès descriu que els símptomes més greus de la covid persistent són dolor al pit i al respirar, dolor muscular, pèrdua del gust i de l'olfacte, formigueig a les extremitats, sensació de fred i calor alternativament, i fatiga general.
També hi ha pacients amb afectacions més lleus, però igualment persistents, com marejos, nàusees o dolor d'estómac o diarrea.
Un assaig clínic per abordar les causes
L'estudi dels Països Baixos s'ha fet amb persones infectades amb totes les variants, excepte l'òmicron. Però el que estan veient els professionals a les unitats de covid persistent és que també hi ha afectats que s'havien infectat amb aquesta variant i també persones vacunades.
"La nostra esperança era que no tinguéssim pacients amb òmicron i que la vacuna també ens protegís contra el risc de fer una covid persistent, i a dia d'avui tenim pacients vacunats i amb òmicron diagnosticats amb una covid persistent."
Davant d'aquesta situació, l'Hospital Germans Trias i Pujol i la farmacèutica Grifols començaran un estudi al setembre per intentar trobar una teràpia per tractar aquests pacients.

L'assaig consistirà a sotmetre aquests pacients a un procés de plasmafèresi, és a dir, a netejar la sang amb una màquina que separa el plasma de les cèl·lules sanguínies, tal com explica Lourdes Mateu.
"El que intentem és tractar les causes i el primer que farem és la plasmafèresi. Creiem que hi ha substàncies inflamatòries a la sang que provoquen aquesta persistència dels símptomes i el que farem és netejar la sang d'aquestes substàncies."
L'Agència Espanyola de Medicaments ja ha aprovat aquest estudi, en què participaran una cinquantena de persones amb símptomes persistents de covid, que els impedeixen continuar amb la seva vida normal.