Detectar la celiaquia entre els més petits o ajudar a resoldre problemes de la parla. Dues realitats que afronten els premis impulsats per una plataforma d'innovació pediàtrica coordinada des de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona. L'objectiu: facilitar que aquests projectes arribin al mercat i que els infants se'n beneficiïn. També pretenen compensar, almenys en part, el fet que hi ha més inversions en salut per a adults que per a criatures. Els tres projectes guanyadors s'han imposat entre els sis finalistes d'un total de 49 iniciatives de l'àmbit de la salut pediàtrica i maternoinfantil. Una llaminadura per diagnosticar l'al·lèrgia al gluten El primer premi ha estat per "The Smart Lollipop", un caramel intel·ligent que permet diagnosticar la celiaquia en la mateixa consulta del pediatra. Ideada per tres estudiants de la Universitat de Girona i dissenyada per Diana Ballart, la piruleta incorpora marcadors i sensors que permeten detectar aquesta intolerància d'una manera fàcil, ràpida i gens invasiva. WE DID IT! El primer premi d' @i4kids_Hub ha estat per #TheSmartLollipop i l'orgull no ens cap al pit. Gràcies @SJDbarcelona_es per organitzar aquesta jornada i incentivar a crear projectes d' #innovació en salut pediàtrica, posant sempre a l'usuari al centre. Seguim!💡🍭🚀 pic.twitter.com/d8kbYKkCn6 Diana Ballart (@DianaBallart) October 21, 2021 Com ha explicat a Catalunya Ràdio Jaume Pérez, cap d'innovació de Sant Joan de Déu, el mètode és similar als que ja es fan servir per saber si una infecció a la gola té un origen víric o bacterià: "El pediatra li dona al nen la piruleta, que incorpora un marcador. Un cop l'hi hem retirat, la piruleta es passa per una màquina amb un sensor que indica si és positiu o negatiu." Aquest test, que ja s'ha demostrat que és molt fiable, també permetria diagnosticar altres malalties que es poguessin detectar a través de la saliva. Tractaments de logopèdia jugant a un videojoc El segon projecte premiat és una plataforma de rehabilitació en logopèdia, "Blapp", desenvolupada a Sant Joan de Déu. Permet que els infants amb problemes de logopèdia facin rehabilitació jugant, des de casa, però supervisats per professionals. Un vídeojoc per a la rehabilitació logopèdica (Blapp) De fet, és un videojoc que capta la veu de l'infant, li corregeix la pronúncia i envia informes als professionals. "És un sistema que, a través d'un ordinador i amb una sèrie de dibuixos, permet captar la veu del nen, corregir-li els errors i mostrar-li la pronúncia correcta. Al mateix temps, el logopeda, des de qualsevol centre, pot veure què fa el nen i augmentar o disminuir la complexitat de l'exercici." Els primers resultats mostren que aquest nou sistema és fins i tot més efectiu que la teràpia convencional. Un detector de meningitis gens invasiu El tercer projecte guardonat, "Neosonics", de NewBorn Solutions, és el primer dispositiu que permet detectar de forma no invasiva la meningitis. Només es pot aplicar en nadons. Aprofitant que tenen la fontanel·la oberta, el dispositiu utilitza ultrasons d'alta freqüència per mesurar la concentració de glòbuls blancs en el líquid cefalorraquidi. Així s'evita haver-los de sotmetre a una punció lumbar per diagnosticar la patologia. "Es tracta d'una mena d'ecògraf que és capaç de detectar el nombre de cèl·lules blanques, que són les cèl·lules que indiquen si hi ha o no un microbi." Aquest aparell suposa un canvi radical en la diagnosi de la meningitis en els nadons, ja que, al contrari de la punció lumbar, no és invasiu ni dolorós. Els altres tres finalistes també aporten innovació i creatitivat Un és una aplicació mòbil per a la detecció precoç d'alteracions psicoemocionals en dones que acaben de ser mares. Els altres dos es fan servir per curar tumors cerebrals en infants. Són, per una banda, un pèptid que transporta el tractament i que és capaç de traspassar la barrera hematoencefàlica i, per l'altra, una nova teràpia pel càncer cerebral infantil més prevalent. Els premis d'i4Kids estan dotats amb 15.000 euros, el primer, i 7.500 euros, els altres dos, i també inclouen programes de difusió dels projectes entre possibles inversors. Els guanyadors, a més, rebran formació específica perquè puguin aprendre estratègies que els permetin implementar els seus projectes i facilitar que puguin fer-se realitat.