Governi qui governi, la ciutat presenta una sèrie de reptes importants als quals s'haurà de fer front durant el mandat 2023-2027. Deixant de banda la intenció de vot, hem fet un recorregut per la ciutat per saber quines són les qüestions que més preocupen els barcelonins. Molts, com la Maria, han coincidit a destacar que la pugna entre vianants i vehicles es posiciona com un dels temes no resolts més importants. "El trànsit satura la ciutat. Cada cop es pot anar menys en cotxe, que ho trobo bé, però per això caldria millorar molt el transport públic." Barcelona és la ciutat europea amb més densitat de vehicles i la sisena més contaminada. La taxa d'ocupació és d'1,2 persones per automòbil. Malgrat les accions que s'han portat a terme per combatre aquestes xifres, persones com en Joan consideren que no cal prémer tant l'accelerador. "S'ataca massa el vehicle. Estic molt d'acord amb el vehicle elèctric, les zones de vianants, el carril bici per als que com jo anem en bici, però s'ataca massa el cotxe. Està clar que el volen eliminar i no m'agrada, és massa radical." En Joan també introdueix un altre dels reptes més importants sobre la taula, la remodelació de la plaça de les Glòries una vegada s'han soterrat els vehicles, una plaça que aspira a convertir-se en una de les de referència de la capital catalana. Tot dependrà de les negociacions anuals dels pressupostos municipals, que sense cap mena de dubte marcaran el proper mandat. El parc urbà de la Canòpia, de 12 hectàrees, que s'ha de materialitzar a la plaça aspira a crear una nova centralitat metropolitana plena de zones verdes, habitatge públic, bus, tramvia i metro, equipaments culturals i educatius. La recollida de deixalles, un altre dels reptes pendents Al barri de Sant Andreu preocupa una qüestió diferent: la recollida d'escombraries. Barcelona està en procés d'aplicar el sistema de recollida porta a porta a tota la ciutat i hi ha barris com aquest on fa un any que s'ha posat en marxa el sistema. En Xavi, veí de Sant Andreu, ens explica que el barri està dividit a favor i en contra. "La recollida d'escombraries porta a porta no acaba de funcionar. Potser caldria millorar la periodicitat: que passin més sovint, i tu, el dia que vols, puguis portar-ho a algun lloc. No és agradable que les deixalles que fan pudor hagin d'estar dos dies a casa." La recollida selectiva de residus a Barcelona és una assignatura pendent. Els nivells actuals de reciclatge se situen al 36,7%, encara lluny del 55% que marca la Unió Europea per al 2025 i que penalitza econòmicament les ciutats. La recollida selectiva ha crescut amb el porta a porta, però les dades estan per sota dels estàndards que demana la UE Continuant el nostre recorregut parem a Ciutat Vella, on la reforma de la Rambla se situa com uns dels projectes més ambiciosos i el pla del projecte, amb un pressupost de 45 milions d'euros, estarà en mans del pròxim govern. També l'extensió dels eixos verds com les superilles són un punt de fricció entre ciutadans. La Júlia, de l'Eixample, hi està en contra: "Crec que les superilles són una bona iniciativa, però no s'han dut a terme bé. Obstaculitzen el trànsit i treuen llocs d'aparcament. La gent està força indignada." La primera superilla es va posar en marxa la tardor del 2016 En canvi, la Bea, del Poble-sec, està encantada amb aquest model de ciutat, però critica la poca inversió i millores que hi ha al seu barri en comparació amb l'Eixample. "A mi em sembla bé la idea de millorar la ciutat per a les dones, per als avis, per als nens... Però trobo que s'ha fet molta inversió en barris que ja estaven prou bé, com Sant Antoni, i en canvi, al Poble-sec, que som al costat, hi ha carrers en mal estat per on no es pot passar ni amb una cadira de rodes." Aquests i altres projectes, com la culminació de la Via Laietana o el tramvia de la Diagonal, seran sens dubte algunes de les fites a què els alcaldables hauran de fer front en la seva campanya.