Cada vegada hi ha més preadolescents atrets pels reptes virals a internet. El fet de voler ser acceptat pels altres, de formar part d'un grup, fer el que fa la resta i aconseguir atenció en forma de seguidors a les xarxes socials són els principals motius que els mouen a participar-hi. Segons un estudi recent de la Universitat Internacional de La Rioja (UNIR), un 8% dels nens i nenes d'entre 10 i 14 anys enquestats haurien fet un repte viral perillós. Els reptes virals són situacions difícils o arriscades que no se sap amb certesa si es podran aconseguir i a les xarxes socials arriben ràpidament a molta gent. Segons l'estudi del grup de ciberseguretat de la UNIR en què s'han enquestat uns 400 nens i nenes d'entre els 10 i els 14 anys, un 80% ha participat en reptes virals de tipus social que no comporten cap perill, un 20% ha fet reptes solidaris per donar suport a una causa benèfica i un 8% ha completat reptes perillosos que posen en risc la vida o la integritat física o psicològica d'un mateix o d'altres persones. Irene Montiel és professora de Criminologia i Ciberdelinqüència de la Universitat Oberta de Catalunya i ha participat en aquest estudi sobre els reptes virals a internet en els preadolescents. Ens explica els motius que porten els preadolescents i joves a participar en un repte viral: "[Busquen] el sentiment de pertinença a un grup, de ser acceptat, fer el que fa tothom i aconseguir 'likes' i seguidors a les xarxes socials. Assumir reptes és normal sobretot en l'etapa adolescent perquè estan en un moment de descobrir la seva identitat, han de posar-se al límit, han de descobrir quin és el seu potencial, i és en aquest cas on estan posant en risc la seva salut física principalment i la psicològica a llarg termini." Montiel fa aquest avís: "El problema és que estan utilitzant les xarxes socials cervells que no estan preparats per a aquesta sobreestimulació. Estan en una etapa sensible, de reordenació cerebral, i les xarxes socials li donen a l'infant el que necessita exactament en aquell moment evolutiu: aprovació social i plaer. És el que necessiten!" Irene Montiel alerta que la vulnerabilitat i la falta de maduresa dels més joves fa que no siguin conscients del risc que implica fer alguns reptes a internet i es prenguin com un joc una acció que pot afectar la seva salut física però també psicològica a llarg termini. És per això que proposa fer-se una sèrie de preguntes abans d'actuar:     "Per què és important per a mi fer aquest repte? Què implica? Quin risc real té? M'agradaria que aquest vídeo estigués a la xarxa d'aquí 15 anys? Si la meva àvia veiés el vídeo em faria vergonya? Què pensaria jo si el meu germà petit fes això?" Les xarxes socials donen als adolescents el que necessiten en aquell moment evolutiu: aprovació social i plaer Montiel destaca que darrere de la majoria de reptes que es proposen a les xarxes socials hi ha interessos econòmics, una reflexió amb la qual també coincideix Liliana Arroyo, doctora en Sociologia, especialista en innovació social digital i autora de l'assaig "Tu no ets la teva selfie", de Pagès Editors:  "Estan pensades per fer-nos xantatge emocional. Això té a veure amb els incentius econòmics. A les xarxes, el contingut que es promou és extrem, és sorprenent, és un consum que se surt del normal. Les empreses volen distribuir continguts que cacin clics, perquè cada clic que nosaltres fem són diners per a elles." Per Arroyo, la suma de continguts extrems i adolescència crea la tempesta perfecta:  "Tot i que no és la intenció inicial de les xarxes, tal com estan dissenyades, afavoreixen aquests continguts. Per tant, quan sumes una plataforma que té un disseny que propicia les condicions extremes, amb persones adolescents, amb viralització de reptes que ajuden a fer comunitat i donen visibilitat, es crea una tempesta perfecta." Arroyo fa una crida a la prevenció, demana que l'exposició a les pantalles dels menors estigui supervisada pels adults i fa aquesta reflexió:   "Ara mateix, els hàbits digitals que tenim són els que ens han dissenyat aquestes empreses. Per tant, és un moment interessant per aturar-nos i reflexionar no només sobre la petjada digital que generem, sinó també per entendre qui està construint els models de societat i els imaginaris dels nostres joves i dels nostres adults."