El metavers s'ha convertit en un important reclam per a les marques comercials que busquen impactar en milions de consumidors. Molts experts asseguren que d'aquí cinc anys el 70% de les empreses estaran presents en aquests universos virtuals. Com s'han de preparar les empreses i quines són les prevencions que han de tenir abans d'introduir-se en aquest nou entorn? Són qüestions que s'han debatut aquesta setmana al primer fòrum BM Barcelona, Web3 i Metavers. En aquesta cursa per posicionar-se en el món virtual, les empreses de luxe són les que porten avantatge, com explica Fernando Lázaro, CEO de Super Real. "Gucci o Balenciaga ja fa dos anys que registren marques, que fan aquest tipus d'experiments amb NFTs, entorns virtuals. Marques esportives com Nike o Adidas són superpunteres. Per exemple, Nike ja ha creat el seu espai a Roblox, que es diu Nikeland, i ja hi han passat més de 25 milions de persones. El mateix que creen als carrers ho posen als metaversos." Lázaro recomana a les empreses que abans d'entrar al metavers entenguin el context de canvi, el projectin al seu negoci i comencin a experimentar per aprendre durant els pròxims 5 anys. Les marques ja han desembarcat al metavers Un univers sense regles? L'activitat en aquest món o mons virtuals encara no està regulada, però s'ha de tenir en compte que si allà es comet una infracció, es paga al món real. Un exemple que encara està en mans de la justícia és una suposada imitació d'un producte d'Hermes. Un artista nord-americà hauria fet un ús no autoritzat d'aquesta marca en crear una col·lecció d'NFTs inspirats en les seves bosses. I per evitar-ho, Andrea Peláez, advocada de Dret Digital a DiG advocats, aconsella que la primera mesura de prevenció que ha de fer la marca abans de donar-se a conèixer al nou entorn immersiu és registrar-se: "El registre de la marca, revisar les llicències i acords de cessió per veure si es contempla l'ús de les marques al metavers. I d'altra banda hi hauria mesures reactives, com ara establir noves eines i nous sistemes de vigilància pel cas d'infraccions per ús per part de tercers no autoritzats d'aquestes marques." Cap a un internet descentralitzat Si aquest món del metavers ens sembla encara ciència-ficció, l'arribada de la web3 encara ho és molt més. Actualment, operem amb la web2, on uns intermediaris gestionen les nostres dades i tot el que pugem a internet. Per Marc Clusa, cap de relacions corporatives d'INLEA, el gran canvi de paradigma del nou internet serà la descentralització i la governança compartida. "Són noves aplicacions, noves tecnologies, que permeten que un ecosistema, un grup de gent, pugui decidir què faig amb el contingut que estic pujant. És a dir, no depens de tants intermediaris. Aplicat a empreses, hi entra molt la part bancària, la notaria." La web3 és un sector emergent que, juntament amb el metavers, suposarà una nova revolució tecnològica.