Escoles buides durant l'estat d'alarma
Catalunya migdia (cap de setmana)

El creixement exponencial de l'òmicron a escoles i instituts

La tercera setmana lectiva de l'any arrenca amb 130.000 mil persones confinades de l'àmbit educatiu, entre mestres, alumnes i personal de servei. Uns registres mai vistos fins ara a Catalunya

RedaccióActualitzat

Des del retorn a les aules després de les vacances de Nadal, la xifra de mestres, alumnes i treballadors dels centres que s'han hagut de confinar s'ha multiplicat per 5. Si ara són 130.000, fa just dues setmanes, quan es va tornar a escola el 10 de gener, n'eren 28.000.

L'evolució ha estat exponencial, sobretot entre l'alumnat. Dividits per col·lectius, d'alumnes confinats n'hi havia més de 22.000 a principis d'any i ara en són 121.000, més del 8% de tots els estudiants de Catalunya.

Pel que fa a docents i personal de servei, hem passat en dues setmanes de 5.500 a 8.500 confinats, 3.000 més.

Es troben més casos perquè se'n busquen més

Sobre l'alta incidència de la pandèmia a les escoles, la presidenta de la Societat Catalana de Pediatria, Anna Gatell, considera que el que passa als centres està relativament sobredimensionat per què se'n fa un seguiment més exhaustiu del que es fa sobre altres col·lectius:

Les escoles reflecteixen el que està passant a nivell comunitari, però tenen un nivell de rastreig més alt que el d'altres col·lectius. Es busca més, i com que hi anem molt al darrere trobem molts casos asimptomàtics. Potser si es fes en altres sectors també se'n trobarien molts i canviaríem el focus, que ara està posat sobre les escoles

Per Gatell, el protocol escolar per la pandèmia s'està fent correctament i evita xifres desorbitades de confinats.

Ara per ara, els tres centres educatius de Catalunya amb més alumnes confinats –entre 300 i 400– són l'Escola de Sant Andreu de la Barca, els Jesuïtes de Sarrià-Sant Ignasi a Barcelona i l'Escola Pia de Mataró.

El cost emocional per a la canalla

L'aïllament derivat de la pandèmia genera una sensació d'inseguretat que pot repercutir directament en la construcció emocional i psicològica dels infants i els pot deixar seqüeles que ara desconeixem, perquè no se'n té cap referència científica.

nens amb mascareta
La inseguretat afecta el desenvolupament emocional de les criatures

El doctor en Biologia i investigador de Genètica Biomèdica i Evolutiva de la UB David Bueno, ha explicat en una entrevista a "El Suplement" que la pandèmia no incidirà en l'aprenentatge dels més petits però els pot passar factura en altres àmbits que encara no estan estudiats:

Als infants, a nivell curricular no els afectarà gens, el que no aprenguin ara ho aprendran més endavant. Des del punt de vista emocional, s'haurà de veure. No tenim gaires experiències o no en tenim cap en la història... No hi registres científics fiables d'altres pandèmies. Els que sí que penso que quedaran més afectats són els adolescents.

En tot cas, Bueno recomana a pares i docents que mirin de no transmetre angoixa a la canalla per la situació i que els donin un marc en què se sentin còmodes i confiats. La pediatra Anna Gatell hi està d'acord:

Si hi ha un bon entorn familiar, un bon acompanyament, sense transmetre angoixes es poden contenir les conseqüències emocionals de la pandèmia sobre els nens i adolescents

Un dels efectes més clars de la pandèmia sobre els diferents col·lectius són els canvis que ha comportat en els processos de socialització. L'investigador de la UB considera que un dels principals problemes és que s'ha reduït molt el nivell de socialització en els més petits, i això es comença a traduir en una falta de motivació dels escolars:

Un dels grans reptes és motivar els alumnes. Els infants viuen la incertesa amb més angoixa encara, perquè ho viuen tot des del punt de vista dels pares.

 

Des del punt de vista sanitari, Gatell assegura que les repercussions més greus en l'àmbit pediàtric se centren en la covid persistent, que afecta menys de l'1 per cent de les criatures contagiades.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut