Al Museu del Disseny de Barcelona hi ha una exposició que fa justícia. Fa justícia, d'entrada, al protagonista, el dissenyador gràfic Jordi Fornas, nom fonamental d'una professió que a Catalunya ha tingut un pes, una rellevància i una qualitat que val molt la pena ponderar i posar en valor sempre, fer-li també justícia. Fornas és el creador d'incomptables logotips comercials, dissenys de portades i grafismes, pioner en l'ús de tipografies pop a Catalunya i impulsor d'una estètica associada a una indústria cultural, la nostra, que sortia d'un silenci llarg i dolorós, durant la dècada dels anys seixanta, plena de promeses i farcida de vocacions i impulsos naixents. Del verd al groc Jordi Fornas va crear el disseny gràfic de la discogràfica Edigsa, amb les portades i els pòsters per als discos de Joan Manuel Serrat, Raimon, Maria del Mar Bonet, La Trinca i tota la Nova Cançó. El logotip de la Gran Enciclopèdia Catalana és seu, encara que ell volia que el color dels volums fos taronja butà, i no pas el seu inconfusible verd. El groc característic de La Cua de Palla és obra de Fornas. A la imatge, l'exposició que va inaugurar la BCNegra el 2020. Una de les seves creacions més recordades és la col·lecció La Cua de Palla, d'Edicions 62, amb el groc omnipresent i la composició visual que són, en si mateixos, un imaginari. Les col·leccions, també de 62, El balancí i El trapezi també tenen la seva empremta. I també les revistes Serra d'Or i Presència, capçaleres essencials de Publicacions de l'Abadia de Montserrat, que donen fe de la figura transversal que va ser Fornas, indissociable d'un instant cabdal de la història recent de la cultura catalana. Una fructífera tradició L'exposició, comissariada per Pau Llop, no tan sols tracta del llegat immens de Jordi Fornas, també és una manera d'explicar que a Catalunya hi ha una gran i importantíssima tradició de dissenyadors gràfics. Des del primer i pioner, Ricard Giralt-Miracle, i la seva empresa, Filograf, fins a noms tan destacats com Alexandre Cirici Pellicer, Antoni Morillas, Josep Pla Narbona i Enric Satué. Tots ells, amb el treball de la tipografia, el fotomuntatge, el collage, l'avantguarda portada al disseny, l'experimentació visual, la connexió entre la tradició i els influxos pop, han fet evolucionar un art que té molta història.