Sembla ciència-ficció, però podria ser realitat d'aquí pocs anys. Potser es podrà volar per la ciutat amb un taxi aeri. Hi cabrien dues persones i volaria, sense pilot, a una velocitat màxima de 300 quilòmetres per hora. Vol ser una alternativa al cotxe en la mobilitat urbana diària. Podrà transportar gent del centre de Barcelona a l'aeroport del Prat en 10 minuts, fer el trajecte de Manresa a Barcelona en 20, o arribar a Andorra en menys de tres quarts d'hora. L'està dissenyant Advanced Air Mobility, una start-up de Sant Quirze del Vallès especialitzada en mobilitat aèria urbana personal. Aitor Martín és el seu conseller delegat i té tots els detalls del viatge aeri: "Podrà enlairar-se i aterrar en menys de 50 metres. A l'aire anirem a velocitats de 230-250 amb puntes de 300 quilòmetres per hora. Tindrà una autonomia de vol, a llarg termini, de 3-4 hores, possiblement amb solucions d'hidrogen. A curt termini els sistemes són híbrids amb un generador d'electricitat a l'aeronau que és molt més eficient." Aerotaxi de proves a Dubai (agències) Han rebut ajudes de la Generalitat, a través d'Acció, i de l'Estat. Ara busquen fons privats per poder finançar amb un milió d'euros el prototip a escala real. "La idea a llarg termini és que el cost del taxi aeri sigui semblant al cost d'un taxi terrestre avui en dia. S'aconsegueix a partir d'una aeronau molt senzilla i una alta utilització d'un servei compartit. L'aviació té una fabricació molt manual. Estem parlant de fabricar 50.000 aeronaus en un any." Ara encara pot semblar ciència-ficció, però la mobilitat aèria urbana no és tan lluny com sembla. "Falta molt poc. Estem parlant que la mobilitat aerourbana començarà a volar el 2023-24 o 2025. El taxi aeri trigarà una mica més. Estem parlant de cinc o deu anys. Començarem amb taxis pilotats i anirem afegint-hi tecnologia. Quan tinguem el pilotatge autònom és quan tindrem el boom de la mobilitat aerourbana." Advanced Air Mobility té ara mateix set treballadors i grans expectatives, que porten els seus impulsors a fer aquesta comparació: "És un projecte molt potent. Volem ser la Seat de demà." Els taxis voladors també els està impulsant Enaire. L'empresa pública que gestiona la navegació aèria va triar Barcelona i Santiago de Compostel·la per fer les primeres demostracions d'aerotaxis. A partir del 2023, la Unió Europea té previst crear un marc regulatori de l'espai aeri per a una altura de menys de 150 metres.