La T-Mobilitat, el nou sistema de pagament al transport públic amb targeta de plàstic o amb el mòbil, incorpora el títol més usat, la T-Casual d'una zona, que va substituir l'antiga T-10, per viatjar en els 36 municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. També val per a 10 viatges, però a diferència de la seva antecessora, és personal i només la pot fer servir un viatger cada cop. També s'hi afegeix la T-Familiar d'una zona, un títol de 8 viatges, multipersonal, que poden compartir diferents persones en un mateix trajecte. 🚌 Des d'avui, la T-Mobilitat incorpora la T-Casual, el títol més utilitzat a la xarxa de transport públic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona pic.twitter.com/zlZ4MGWLyD Catalunya Informació (@Catinformacio) May 24, 2022 Al gener, ja s'havien incorporat a la T-Mobilitat la T-Usual i la T-Jove d'una zona, els dos títols que fan servir preferentment les persones que es mouen cada dia amb transport públic. Ara, en un dia feiner es fan 180.000 viatges diaris amb la T-Mobilitat, i augmenten a raó de 4.000 usuaris més cada setmana.   Com és pot tenir la T-Mobilitat? Per tenir accés a aquest nou sistema de pagament del transport públic, primer cal donar-s'hi d'alta a través d'internet als webs de T-Mobilitat, TMB o Ferrocarrils de la Generalitat, i crear-se un compte digital. Un cop fets aquests tràmits, cal entrar a l'àrea personal i comprar la targeta, que l'usuari rebrà al seu domicili. També poden donar-se d'alta presencialment, en un dels punts d'atenció de la xarxa, omplint un formulari i presentant el document d'identitat. Allà mateix es pot comprar la targeta.   Com és la T-Mobilitat? N'hi ha de dues menes: Una targeta física de plàstic, reutilitzable indefinidament, que costa 4,5 euros. Es carrega a través del web o en les màquines autoexpenedores de la xarxa. Com en el cas dels bitllets de cartró, el viatge es valida en una màquina del transport públic. L'aplicació T-Mobilitat, que permet portar el títol de transport al telèfon mòbil i validar-lo directament. El dispositiu ha de ser Android amb NFC i cal baixar la funcionalitat extra que permet validar el bitllet i que costa 1 euro. Es carrega des de la mateixa aplicació i el viatge es valida directament amb el mòbil als lectors dels transports públics.   Desapareixeran els bitllets de cartró? Sí, s'acabaran eliminant. Es podran utilitzar a l'Àrea Metropolitana fins a la tardor del 2023, quan ja només es podrà fer servir la T-Mobilitat, amb targeta o el mòbil.   Dificultats per a la gent gran La implantació generalitzada de la T-Mobilitat i la supressió dels bitllets de cartró pot suposar un inconvenient per a les persones grans que no dominen les eines digitals, tant si tenen dret a la Targeta rosa, que hi quedarà integrada, com si no. L'ATM diu que qui no sàpiga fer anar l'aplicació per al mòbil o recarregar la targeta en una de les màquines d'autovenda, s'haurà de dirigir a un dels punts presencials de la xarxa de transport públic. En el cas de Renfe, l'opció que ofereix la companyia és demanar ajuda al personal de l'estació, si és que n'hi ha, per carregar la targeta a les màquines.   Es mantidrà el mateix sistema de zones tarifàries? No, les zones se suprimiran. Amb la implantació de la T-Mobilitat, el preu dels viatges s'establirà en funció de dos criteris. La T-Mobilitat es presenta en dos suports (TMB) En primer lloc, la distància en línia recta entre l'origen del trajecte i la destinació. La tarifa, doncs, no dependrà de quantes o quines zones inclogui el viatge, sinó dels quilòmetres recorreguts. En segon lloc, es tindrà en compte la freqüència amb què es faci servir el transport públic: com més s'utilitzi més bé de preu sortirà el viatge.   Com es farà aquesta implantació? El Departament de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat preveu una apagada analògica progressiva. Entre finals del 2022 i principis de 2023, la T-Mobilitat començarà a funcionar a les sis corones tarifàries de l'ATM de Barcelona, amb tots els títols de transport integrats. D'aquí un any i mig, desapareixeran arreu els bitllets de cartró (TMB) D'aquí un any i mig, es farà un altre pas endavant, tal com explica el secretari general de Vicepresidència i Polítiques Digitals, Ricard Font: "A la tardor del 2023, l'objectiu és que es faci l'apagada analògica, que desapareguin les targetes de cartró, que no tenen un xip sense contacte, i tothom utilitzi només la T-Mobilitat." Serà llavors quan es començarà a implantar el sistema quilomètric i se suprimiran les corones metropolitanes de l'ATM de Barcelona. "Quan tothom utilitzi el sistema digital, podrem posar en marxa allò que tots esperem des de fa temps, que és eliminar les actuals corones i passar a un sistema quilomètric que fa més just el pagament per la utilització del transport públic." A finals del 2024, la T-Mobilitat ja s'ha d'haver implantat a tot Catalunya, un cop culminada la integració tarifària de totes les comarques del país.