Els carrers pintats de coloraines i les barres de formigó de l'anomenat urbanisme tàctic que va portar la pandèmia, i que tant debat ciutadà han aixecat, comencen a tenir els dies comptats a l'Eixample. Els equips guanyadors del concurs d'arquitectura ja han enllestit els projectes executius i aquest estiu començaran les obres de la gran superilla que transformarà els carrers Consell de Cent, Rocafort, Borrell i Girona. Així serà l'eix verd del carrer Girona (Ajuntament de Barcelona) Els treballs, que costaran 52,7 milions d'euros, estaran enllestits el primer trimestre de l'any que ve, just a temps per poder estrenar la superilla abans de les eleccions municipals. No és una ocurrència L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, defensa que la posada en marxa de la superilla de l'Eixample és un imperatiu polític i moral davant els nivells de contaminació insostenibles en un districte pel qual circulen 350.000 vehicles al dia. "No hem improvisat. No és una ocurrència. Respon a les necessitats de la ciutat del present i del futur. En plena emergència climàtica i amb uns nivells de contaminacio absolutament insuportables per als veïns i les veïnes, és urgent." Així es projecta l'eix verd del carrer Rocafort (Ajuntament de Barcelona) En aquests carrers, els panots i el granit substituiran l'asfalt i es plantaran més de 400 arbres i 8.000 metres quadrats de vegetació. El 12 per cent de la superfície d'aquests eixos serà vegetal. El terreny serà permeable per reutilitzar l'aigua de la pluja. Places i placetes En quatre de les cruïlles del carrer Consell de Cent es crearan grans places. Les de Rocafort i Enric Granados seran espais d'estada, amb més verd. Les de Borrell i Girona seran espais per a fer-hi activitats cíviques. I a la resta de cantonades es generaran 31 petites places, que es convertiran en llocs d'estada i espais de joc infantil. Hi haurà bancs, fonts, zones de joc i fins i tot taules. Tot plegat farà que els vianants guanyin 58.000 metres quadrats al bell mig de l'Eixample en detriment els cotxes. Una nova plaça a Consell de Cent amb Comte Borrell (Ajuntament de Barcelona) Sense cotxes Només es permetrà circular els veïns i els vehicles de serveis i d'emergències, amb un límit de velocitat de 10 km/h. Els vehicles hauran de girar obligatòriament a cada cantonada i no podran continuar circulant per l'eix verd. Estarà permesa la càrrega i descàrrega per als comerços de la zona. La tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, deixa clara l'aposta pel vianant. "La ciutadania és la protagonista i els cotxes són els convidats. S'ha d'acabar amb la idea de poder travessar un carrer de punta a punta de la ciutat." Així quedarà la cruïlla de Consell de Cent amb Casanova (Ajuntament de Barcelona) El nou pla Cerdà Davant les crítiques dels detractors de la superilla, la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme defensa que les superilles són l'actualització del pla original de Cerdà. "Aquest projecte s'emmarca en la voluntat de generar el nou Pla Cerdà del segle XXI.  Les superilles beuen de l'esperit del Pla Cerdà de principis del segle XIX. Gràcies a aquella planificació podem repensar els carrers per a les necessitats actuals." Els interrogants No s'ha concretat, però, el nombre de vehicles que expulsarà la superilla, ni les afectacions que tindran les obres, que es faran en un temps record. L'alcaldessa Ada Colau ha estès la mà al RACC i a la patronal Foment de Treball, crítics amb les superilles, perquè se sumin a aquest model de transformació de la ciutat. "Que no tinguin por. Que s'hi sumin. La transformació no es pot aturar. Al contrari, anem tard. Hem d'accelerar-la."   La plaça de Consell de Cent amb Borrell, vista a peu de carrer (Ajuntament de Barcelona) El govern d'Ada Colau projecta de cara al 2030 un total de 21 eixos verds a l'Eixample, que representen 33 quilòmetres de carrers pacificats. Un de cada tres carrers del districte serà un eix verd i els veïns tindran un d'aquests eixos o una plaça a 200 metres de casa seva.