Renfe té un problema amb alguns trens dobles quan passen pel nou túnel de la Sagrera. Per sota del pont de Bac de Roda, entre el túnel nou i el d'entrada al Clot, hi ha una rampa on alguns d'aquests combois s'han quedat aturats. Els trens afectats L'anomalia afecta les unitats elèctriques de la sèrie 447, que circulen a Rodalies Barcelona des de començaments dels 90. Quan dos trens que van enganxats passen per la rampa, se separa el sistema d'acoblament dels combois, conegut com a scharfenberg, tant per la part elèctrica, que garanteix la transmissió de dades, com la pneumàtica, que assegura el sistema de frenat. La part mecànica no s'arriba a desenganxar, però el comboi pot quedar aturat. Detall de l'acoblador 'scharfenberg' (CCMA) Segons Renfe, l'incident ha passat només dos cops des del 9 de desembre passat, quan el túnel va entrar en servei. La primera vegada, el tren va poder continuar, però la segona, dilluns passat, es va aturar sobtadament. El portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ho atribueix a un problema informàtic. "El que ha passat és una desconfiguració del software, que fa que no es reconegui informàticament les dues unitats. Llavors s'activa el mecanisme de seguretat i el tren s'atura." Renfe assegura que no hi ha cap perill de descarrilament i diu que els tècnics estan analitzant per què ha passat i quines mesures cal prendre per evitar-ho. El portaveu de la companyia insisteix que només han estat dos incidents puntuals, però fonts ferroviàries adverteixen que es poden tornar a repetir. La rampa costeruda El desnivell del tram és pronunciat, però la rampa per superar-lo està homologada i hi ha un límit de velocitat de 30 km/hora. La infraestructura és nova, tot just s'acaba d'estrenar, i abans s'havien fet totes les proves de circulació pertinents. De fet, encara s'hi està treballant, perquè falta traslladar-hi les vies de la R-2. Les obres de l'estació La futura estació intermodal de la Sagrera ja acumula 11 anys d'obres, amb retards i aturades. Pels dos quilòmetres de vies soterrades entre la rambla de Prim i el pont de Bac de Roda ja hi circula la línia R1 i ara s'hi han de traslladar les vies de l'R2. Obres de l'estació de l'AVE a la Sagrera (ACN) La Sagrera serà l'estació de referència d'alta velocitat a Barcelona, i també hi confluiran Rodalies, metro i autobusos. Tindrà tres nivells, amb un vestíbul, un aparcament i una zona logística. A més de ser una infraestructura ferroviària, l'estació de la Sagrera, un cop acabada, permetrà cohesionar barris separats des de fa molts anys per les obres i crearà nous espais per a la ciutat.