Pla general del vehicle identificat per la Guàrdia Civil a la carretera de Civís, a les Valls de Valira (Alt Urgell), on es va trobar tabac de contr…
La Guàrdia Civil segueix enxampant contrabandistes, però cada cop en troba menys (Guàrdia Civil)
Catalunya al dia

Per què està desapareixent el contraban de tabac?

L'enduriment de la legislació, uns beneficis cada cop més minsos i la proliferació de fàbriques clandestines a Espanya comprometen el futur d'aquesta activitat delictiva

Actualitzat

L'any 2015, la Guàrdia Civil de la Duana de la Farga de Moles, a l'Alt Urgell, va detenir 55 persones per contraban de tabac provinent d'Andorra.

L'any 2019 en va arrestar una i el 2020, cap.

És només un exemple de com els principals indicadors relacionats amb aquesta activitat delictiva van a la baixa. La legislació espanyola considera que hi ha delicte de contraban si el valor del tabac interceptat supera els 15.000 euros.

L'any 2015 se'n van detectar quinze casos a la frontera andorrana i, l'any següent, onze. Des d'aleshores, la introducció de tabac a gran escala s'ha gairebé erradicat: se'n van detectar tres els anys 2017 i 2018, una el 2019 i cap l'any 2020.

Cada cop detecten menys contraban i evasió de divises a la frontera d'Andorra (ACN / Albert Lijarcio)

I, finalment, per sota d'aquests 15.000 euros de valor del tabac, el contraban es queda en una infracció administrativa. Fa sis anys se'n van registrar 319 casos, el 2019 van ser 165 i el 2020, amb l'impacte de les restriccions de mobilitat per la Covid, se'n van comptabilitzar 46.

Segons les dades a què ha tingut accés Catalunya Ràdio, en el que portem d'any aquesta activitat es manté ens uns nivells mínims i tot apunta que la pandèmia ha acabat d'apuntalar la tendència a la baixa que es detecta des de fa uns anys.

El fet que el delicte de contraban comporti penes de presó i fortes multes dissuadeix molts contrabandistes, però n'hi ha més motius.

Tres factors principals i un fenomen creixent

L'enduriment de la legislació andorrana és una de les principals raons de la davallada.

El 2015, el principat va incloure com a delicte de blanqueig de capitals els beneficis provinents del contraban de tabac i el 2017 va passar a considerar un delicte major les intervencions de cigarrets valorades en més de 18.000 euros.

A més, el país va endurir els controls a les fronteres, com assenyala el cap de la secció de la Duana de la Farga de Moles, el tinent de la Guàrdia Civil Gabriel Freijanes:

"Fins fa ben poc moure tabac a Andorra era una cosa normal, com qui mou taules i cadires, per dir-ho d'alguna manera. No estava perseguit, però si ja se'ls dificulta dins d'Andorra, això es tradueix amb menys tabac de contraban cap a Espanya."

A tot això, els darrers anys la Guàrdia Civil ha desmantellat 23 fàbriques de tabac clandestí a l'estat, entre elles, una a les Borges Blanques que, en plena pandèmia, podia produir fins a 9.000 cigarrets per hora.

Si el tabac es pot fabricar a Espanya i ja no cal importar-lo des d'Andorra, el contraban deixa de tenir sentit.

Les fàbriques clandestines de tabac, com aquesta de les Borges Blanques, cada cop proliferen més (Guàrdia Civil)

Però hi ha més motius. La diferència de preu entre el tabac andorrà i l'espanyol s'ha anat escurçant. En termes generals, un paquet de tabac a Andorra és 1,5 euros més barat que a Espanya, on fa anys que el preu és molt estable.

Per tant, els contrabandistes n'han de moure molt si volen maximitzar beneficis.

Els francesos s'aboquen al contraban

En canvi, França sí que ha apujat el preu del tabac -fins als 8, 9 o 10 euros-. Això explicaria per què més de la meitat d'infractors detectats a la Farga de Moles són francesos que intenten introduir tabac a Catalunya.

"Si els enxampen a Espanya les conseqüències seran menors que si els atrapen a França. Per això creuen a Espanya i després tornen al seu país per alguna frontera comunitària, on hi ha menys controls."

El perfil majoritari del contrabandista és el d'un home entre 40 i 50 anys que sol creuar la frontera amb cartrons de tabac amagats en un doble fons o dins la carrosseria del vehicle.

Segons la unitat duanera, també continua ben viu l'ofici dels fardellers, persones que creuen amb capses de tabac carregades a l'esquena de nit i pels corriols de la muntanya.

La zona del motor del cotxe que divendres 4 de març va ser interceptat a la duana de la Farga de Moles amb tabac de contraban (Guàrdia Civil)
Els contrabandistes amaguen el tabac als llocs més sorprenents, com al motor d'un vehicle (Guàrdia Civil)

La pràctica del contraban s'acostuma a intensificar quan hi ha algun període de crisi i molta gent es queda sense feina, i s'alleuja quan hi ha més bonança econòmica.

Segons la Guàrdia Civil, però, el fenomen podria repuntar:

"Es podria recuperar si arriba una altra crisi i la gent perd la feina, o si augmenta molt el preu del tabac a Espanya i el marge de benefici creix. Al llarg de la història, ha anat pujant i baixat segons l'època."

Menys divises sense declarar

Com ha passat amb el tabac, la detecció de diner negre també s'ha enfonsat fins a nivells de mínims. La llei estableix que qui creua la frontera amb més de 10.000 euros en efectiu està obligat a declarar-los a la duana, tant si surt d'Andorra com si hi entra.

Pla de detall dels diners i les monedes de col·lecció decomissades per la Guàrdia Civil a la duana de la Farga de Moles, a les Valls de Valira (Alt Urgell). Imatge facilitada el 16 de febrer de 2021 (
Si es porten més de 10.000 euros en efectiu cal declarar-los a la duana (Guàrdia Civil)

El 2015, el 2016 i el 2017 s'hi van intervenir uns 1,5 milions d'euros sense declarar, cada any. A partir d'aleshores, ha anat a la baixa: 625.000 euros el 2019, 293.000 euros el 2019 i 131.430 euros l'any 2020. I enguany l'evasió de divises també es manté en nivells baixos.

Per què aquest canvi tan dràstic?

Doncs per un motiu revelador: Andorra es va convertir el 2014 en signatari de la Declaració de l'OCDE sobre l'intercanvi automàtic d'informació en matèria fiscal, és a dir, es va comprometre a compartir dades de comptes financers, de manera automàtica i anualment amb altres països.

El primer intercanvi de dades va ser el setembre del 2018 amb informació corresponent al 2017, justament quan la intervenció de diner negre a la duana de la Farga de Moles es va reduir, d'un any per l'altre, a més de la meitat.
 

 

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut