Per la ciutat de Barcelona i els seus accessos es fan diàriament uns 50.000 viatges en patinet, el 0,9 per cent del total de desplaçaments. És encara una xifra baixa si es compara amb altres mitjans de transport. En bicicleta es comptabilitzen uns 180.000 viatges al dia. Tot i això, sobretot des de la pandèmia, el nombre de patinets elèctrics ha crescut. Un 32 per cent dels usuaris són novells i fa menys d'un any que el fan servir. El segon Baròmetre RACC de la Mobilitat en Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) deixa al descobert que la ciutat encara no està prou ben preparada perquè hi circulin els patinets. De fet, els mateixos usuaris denuncien mancances, com el fet que la xarxa ciclable no està prou ben connectada ni senyalitzada, que els carrils bici són massa estrets i que els bidireccionals són perillosos, apunta la directora d'Estudis de Mobilitat del RACC, Alba Rey. Els patinets han d'anar, en general, pel carril bici i tenen prohibit circular per la vorera (CCMA) Un cúmul d'infraccions confessades Ara bé, l'estudi del RACC revela també un preocupant grau d'incompliment de la normativa per part de molts usuaris. El 59 per cent dels conductors de patinet admeten que circulen més ràpid del permès (19% a 2021), sobretot quan utlitzen els carrils bici senyalitzats a sobre de la vorera, on el límit de velocitat és de 10 km/h. El 75 per cent dels usuaris, 3 de cada 4, afirmen haver circulat en alguna ocasió per la vorera amb el patinet en marxa, tal com explica el president de l'entitat, Josep Mateu. "Un percentatge important incompleixen el límit de velocitat i la prohibició de circular per la vorera. En molts casos desconeixen la normativa de circulació." Les infraccions no s'acaben aquí. El 16 per cent admeten que tenen el vehicle trucat per anar més ràpid (9% a 2021) i 6 de cada 10 se salten els semàfors si no hi ha altres vehicles circulant.  L'ús del patinet elèctric s'ha estès més que el de la bicicleta (CCMA) A l'alça les multes El 19% d'usuaris els han multat algun cop circulant en patinet (48% dones i 52% homes). La xifra triplica la registrada al primer Baròmetre, però el president del RACC, Josep Mateu, reclama encara més control de la indisciplina. "Tampoc és una ciutat que veiem molt la Guàrdia Urbana present al carrer vigilant aquest tipus de comportaments. La Guàrdia Urbana està bastant desapareguda per controlar aquestes circumstàncies." Més accidents en patinet El 18% dels usuaris de patinet declaren haver tingut un accident (12% del 2021) i només el 25% dels conductors de VMP tenen contractada una assegurança. Els usuaris reclamen lloguer compartit de patinets a Barcelona, com tenen altres ciutats (Clara Chavarria/ Catalunya Ràdio) L'usuari de VMP és una persona jove, d'entre 16 i 35 anys. La majoria abans anaven a peu, en bici o en transport públic. Fonamentalment fan servir el patinet per anar a treballar i estudiar. La majoria, 9 de cada 10, reclamen un sistema de lloguer compartit de patinets, encara inexistent a Barcelona.