El Parlament Europeu ha donat el vistiplau definitiu a la prohibició de vendre turismes i furgonetes de gasolina i dièsel nous a partir del 2035. La decisió, que s'ha pres malgrat l'oposició del Partit Popular Europeu, forma part del paquet de mesures Fit for 55 amb les quals la Unió Europea vol reduir com a mínim un 55% les emissions des d'ara fins al 2030.   Aquest nou escenari afecta els vehicles nous que es venguin a partir del 2035 a qualsevol país de la Unió, però no impedeix que continuïn circulant els turismes i furgonetes de combustió comprats abans d'aquesta data. De fet --malgrat que el vicepresident de la Comissió Europea, Frans Timmermans, creu que "d'aquí pocs anys" comprar un cotxe elèctric serà més barat que comprar-ne un de convencional--, aquest organisme europeu calcula que el 2050 el 20% del parc mòbil encara circularà amb motor de combustió. Els experts coincideixen: cal reduir les emissions del transport (Pixabay/Shilin Wang) Cotxes elèctrics a Espanya: què cal? El catedràtic d'Enginyeria Ambiental de la Universitat Politècnica de Catalunya, Josep Maria Baldasano, celebra que Europa doni aquesta directriu en un context de canvi climàtic en què cal una reducció radical de les emissions de CO2: "Necessitem abaixar-les, necessitem deixar d'usar el motor de combustió, el dièsel i la gasolina i --ens agradi o no-- anar cap a l'electricitat. I no serà un camí de roses." En aquest sentit, però, Baldasano apunta que Espanya encara ha de resoldre uns quants aspectes abans de fer aquest salt als vehicles elèctrics: la falta d'una xarxa d'electrolineres que cobreixin el territori i permetin fer viatges llargs, la unificació dels endolls que porten ara aquests vehicles i la millora dels incentius fiscals per comprar-los. Segons els experts, falta una xarxa d'electrolineres a Espanya Una opinió que comparteix des del sector de l'automoció el portaveu de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC), Félix García, que demana "copiar" el que fan altres països europeus: "Alemanya està per sobre del 26% en quota de penetració, dona ajudes directes i a l'acte: si el teu cotxe elèctric costa 45.000 euros, a Alemanya te'n donen 9.000. A Espanya entres en llista d'espera, potser trigues 12 o 13 mesos, i et donen només 4.500 euros." Al seu torn, el vicepresident de la Comissió Europea, Frans Timmermans, veu aquest nou escenari com una oportunitat per a la indústria automobilística europea: "No volem que es repeteixi el que ens ha passat amb les plaques fotovoltaiques, que les vam inventar nosaltres i es produeixen a la Xina. Això s'ha de fer a Europa." La majoria d'autobusos seran elèctrics d'aquí 20 anys Aquest dimarts, la Comissió Europea també ha posat límit a les emissions de camions i autobusos: proposa que, el 2040, s'hagin reduït un 90%. Abans, d'aquí set anys, pretén que s'hagin reduït un 45%, i el 2035, un 65%. I és que, segons Timmermans, aquests vehicles "són responsables d'una quarta part dels gasos d'efecte hivernacle del transport i del 6% de les emissions europees": "Gairebé el 99% dels camions i autobusos tenen motors de combustió i fan servir el dièsel. Amb tot això, contribueixen a la mort prematura de 300.000 europeus cada any." Nou autobús elèctric de Barcelona (TMB i BCN ecologia urbana) A Europa, les emissions dels vehicles pesants han anat augmentant progressivament des del 2014, amb excepció de l'època de pandèmia, degut a la demanda creixent de transport per carretera. El 2019, les emissions del transport de mercaderies van ser un 44% superiors a les de l'aviació i un 37% més altes que les del transport marítim.