El projecte Artesania 360º es va posar en marxa l'any passat a les escoles de primària de Tortosa i va ser un èxit. Aquest curs s'ha traslladat la iniciativa a sis instituts del Montsià, amb gairebé un miler d'alumnes implicats. L'objectiu és que els adolescents vegin l'artesania com una opció professional més a tenir en compte un cop acabada l'etapa de secundària. En aquesta edició s'hi poden veure els oficis de vitraller, llatador, picapedrer, barretaire, ceramista o joier. Els alumnes interactuen amb els artesans i poden provar de fer les seves creacions per mesurar la traça que tenen. Alumnes d'Amposta fent objectes de ceràmica (ACN Jordi Marsal / Anna Ferràs ) Els criteris de selecció dels artesans i artesanes de 360º han tingut en compte els oficis que necessiten més relleu generacional. L'objectiu és activar el jovent i mostrar-los que els artesans del territori es poden guanyar la vida exitosament, segons explica un dels coordinadors d'aquesta iniciativa que porta a terme la cooperativa ARTRA, Marc Bataller: "Els nois veuen que els artesans poden treballar des de les Terres de l'Ebre i que venen més enllà d'aquestes contrades i que pot ser una sortida professional." Les jornades són un èxit per als joves, però també per als professionals. La majoria dels nois s'ho passen bé en les feines que fan, alguns reconeixen que feia anys que no es concentraven tant en una activitat manual. I els artesans, com el picapedrer Joan Mateu, creuen que la proposta és molt encertada i que funciona: "Et pregunten de tot: quant guanyem, si té futur, si costa molt... quants anys fa que m'hi dedico... els expliquem que quan acabin l'institut hi ha llocs que formem els artesans i que s'hi poden dedicar i guanyar-s'hi la vida. Si n'aconseguim algun, perfecte! Aquest és una molt bona iniciativa." Dues alumnes d'Amposta aprenen l'ofici de picapedrer (ACN Jordi Marsal / Anna Ferràs ) Desmuntant prejudicis i buscant vocacions ocultes El que també aconsegueix aquest projecte és desmuntar el prejudici que, per ser un artesà, no cal continuar els estudis un cop superats els obligatoris. També vol ajudar a fixar al territori els joves amb noves sortides professionals per als alumnes que no troben una àrea de coneixement on continuar els seus estudis, com explica la Teresa Marta, coordinadora dels artesans: "Hi ha molts nens que no saben què fer, alguns potser no tindran prou capacitat per fer matemàtiques, però en canvi un bon artesà pot sortir de molts d'ells. És com una petita llavor que amb el temps pot anar creixent i anirem veient". Després de portar els tallers a nou centres educatius del Montsià, ara començarà la segona fase del projecte. Els alumnes escolliran un producte i en faran el disseny en una jornada guiada per una dissenyadora. En el tercer trimestre també visitaran els tallers dels artesans per conèixer els seus entorns de treball. A final de curs, un equip de docents i tècnics d'Artesania Catalunya oferirà un acompanyament formatiu i pedagògic als docents i un itinerari d'orientació formativa per a l'alumnat interessat en l'artesania i els oficis artístics. El projecte, segons els seus impulsors, es vol estendre més enllà de les Terres de l'Ebre i portar-lo a escoles i instituts de tot Catalunya.