Sopa de musclos amb safrà, vegetals, arròs i fideus, cebiche de lluç a la catalana o vieires, parmesà i tòfona... Són només algunes de la trentena de propostes del receptari de Nadal que la xef Carme Ruscalleda ha presentat a Mercabarna. La xef Carme Ruscalleda ha presentat les tendències a Mercabana (David Àngela / Catalunya Ràdio) Després d'un any complicat, els majoristes del mercat central de Barcelona encaren la campanya de Nadal amb esperança i optimisme moderat. Amb el lema "Recuperem l'alegria", a l'horitzó hi veuen restaurants oberts, taules parades amb els productes tradicionals i uns àpats semblants als que es feien abans de la pandèmia. I confien que les cancel·lacions dels sopars d'empresa pel rebrot de la covid no els esguerrin les previsions. Àngel Máñez, president dels majoristes del mercat del peix, assegura que ja es respira ambient de festa: "Tots tenim ganes de festa, jo soc una persona que m'agrada sortir a sopar... Notes que els restaurants estan plens.  Necessitem sortir, parlar amb adults i sortir a sopar amb amics perquè n'estem de nens a casa fins al capdamunt... necessitem tractar amb la gent." El marisc no pot faltar en un àpat nadalenc (David Àngela / Catalunya Ràdio) Vendes estabilitzades Els majoristes de Mercabarna confien recuperar el volum de distribució d'aliments previ a la pandèmia. Segons les seves previsions, aquest desembre sortiran del mercat central de Barcelona més de 106.000 tones de producte fresc. La gran majoria, unes 100.000 tones, seran de fruita i hortalissa, que manté un preu relativament estable. Els colors de la fruita llueixen com mai a l'aparador nadalenc (David Àngela / Catalunya Ràdio) En canvi el peix i marisc fresc s'encareixen entre el 3% i el 18%. Se'n comercialitzaran unes 6.500 tones, un 13%  més que la campanya anterior. Àngel Máñez, president dels majoristes del mercat del peix, confia recuperar xifres del 2019 però adverteix que el preu també es normalitza. "Hi ha producte de restauraciò que va baixar molt de preu. Aquest any els preus es recuperen per dues raons: perquè augmenta la demanda i perquè hi ha hagut vaixells que no han pogut feinejar. Els pescadors també han tingut covid." De les 6.500 tones de peix i marisc comercialitzades unes 1.200 seran de producte congelat, que també s'encareix entre un 5% i un 10%. Els mercats catalans tindran oferta per a tots els gustos (David Àngela / Catalunya Ràdio) Els majoristes de fruita i hortalissa de Mercabarna preveuen arribar a les 100.000 tones comercialitzades i, per tant, incrementar les vendes un 11% respecte al desembre de l'any passat. El president del Gremi de Fruites i Hortalisses de Mercabarna, Jaume  Flores, admet que hi ha productes nous que han d'aconseguir un lloc a la taula de Nadal. "Han arribat molts productes nous: els tomàquets cherry de colors, fruits vermells, verdures minis o de colors... han vingut per quedar-se i cada any se'n demanen més. Però comparteixen taula amb els tradicionals, que tenen una quota inamovible, com les pinyes o les escaroles, que sempre hi seran." L'aviram, un dels clàssics de la taula de Nadal (David Àngela / Catalunya Ràdio) Confiar en el comerç de proximitat Flores, com la resta de professionals de Mercabarna, recomana deixar-se assessorar pels comerciants de sempre, els botiguers del barri o del mercat. "La climatologia marca el preu del nostre producte. S'ha d'anar a plaça i comprar el que estigui millor de preu i de millor qualitat.  A vegades la qualitat no és l'òptima i ens entestem a menjar algun producte que no està en el seu millor moment." Els majoristes de Mercabarna asseguren que de moment no estan repercutint en el preu del producte les pujades del preu de la llum o d'altres i que estan ajustant els seus marges comercials per afavorir el consum. El lema de Mercabarna, "Recuperem l'alegria amb bona cuina" (David Àngela / Catalunya Ràdio)