Peix
Un lluç, un rap, sonso, sardina, verat... qui és qui a la peixateria?
Catalunya al dia

Manual de supervivència per a joves que "s'ofeguen" a la peixateria

Arrenca a la UdG amb una sardinada la campanya per intentar rejovenir la clientela de les peixateries, ara majoritàriament per sobre dels 50 anys

Actualitzat
TEMA:
Pesca

A la majoria de gent jove els és més fàcil cuinar i menjar-se una hamburguesa que no pas un filet de lluç o una sardina al forn. Per què?

La "dificultat" de preparar-ho és, com a mínim, la mateixa. Però la veritat és que molts reconeixen que no en tenen costum. I d'anar a comprar a una peixateria, menys.

Això es vol revertir amb campanyes com la que han fet aquest dijous a la Universitat de Girona, amb una sardinada popular i presentant el primer "Manual de supervivència a la peixateria"

Imatge del "Manual de supervivència" que han presentat aquest dijous a la UdG (Xarxa Brava )

Els clients de les peixateries, de més de 50 anys

Un estudi publicat el 2019 posava de manifest que 8 de cada 10 clients que van a la peixateria tenen més de 50 anys. Arran d'això el Grup d'Acció Local Pesquer de la Costa Brava ha publicat el nou "manual". Els primers exemplars els han començat a repartir en l'acció que han fet aquest dijous a la UdG. És un full informatiu amb dibuixos, en clau d'humor però amb consells seriosos, que explica què és el peix blau, el peix blanc, com reconèixer si un peix és fresc, o, entre d'altres, com ens el poden tallar a la peixateria.

El full inclou tot tipus de consells sobre què fer i què demanar a la peixateria (Xarxa Brava )

El gerent del Grup d'Acció Local, Francesc Galí, ha explicat que el manual forma part d'una campanya pilot i que es complementarà amb vídeos als perfils socials de la Xarxa Brava (@xarxabrava).

Ens hem llançat a aquesta iniciativa. En el manual hi ha dibuixos, però, a més, es donen consells científics ben documentats per saber, entre d'altres, què trobem a la peixateria. I per donar-ho a conèixer entre els joves els hem vingut a buscar a la universitat.

Amb ell, la subdirectora de Pesca i Agricultura de la Generalitat, Itziar Segarra, que considera que el nou manual és una idea genial. Reconeix una falta de relleu tant pel que fa al món de la pesca, com també al consum

Hi ha una manca de relleu generacional en tota la cadena de valor, des de pescadors fins a comercialitzadors i, sobretot. consumidors. Venir aquí a la universitat és acostar al jovent la riquesa que tenim a casa nostra. Per això li dic als joves que no tinguin por d'anar a la peixateria, que tastin i que sàpiguen que hi ha peix de tots els preus.

 

Els joves van poc a comprar a la peixateria (ACN)

El president del Gremi de Peixaters de Catalunya, Alejandro Goñi, ha destacat que el peix és dels pocs productes que consumim avui igual que ho feien els romans.

Una gamba de Palamós és, avui, de la mateixa espècie que menjaven fa 2.000 anys. És de les poques coses en l'alimentació que no han canviat. Amb els animals de granja, sí que ha canviat molt.

I reconeix que el descens en el consum de peix fresc entre els joves està molt vinculat amb els canvis socials i de gestió del temps.

Ningú pensa en anar a comprar, preparar, cuinar i després rentar els plats. Tot això s'ha de tenir en compte. No sé què farem. La veritat és que no es coneix prou el peix ni què se'n pot fer. 

El rector de la UdG, Quim Salvi, ha donat suport a la iniciativa, i ha recordat que el centre té tres càtedres, amb seus a Roses, Torroella de Montgrí i Palamós, relacionades amb la pesca, la protecció de les platges i l'estudi dels oceans.

Som un poble pesquer de la Mediterrània i això s'ha de donar a conèixer entre els joves. Tot el que fem avui és acostar-los un producte de qualitat.

 

Als promotors de la campanya els han fet posar-se elements nàutics per presentar la campanya (Fèlix Martín/Catalunya Ràdio )

A tots ells els han fet vestir-se amb peces vinculades al món de la pesca i els han fet jugar, simbòlicament, en una parada de fires de mainada de pescar peixos de colors. Molts universitaris també s'hi han apuntat, animats per l'humorista Guillem Estadella. El reclam ha estat entrar en un sorteig per passar un cap de setmana a la Costa Brava o anar a un centre de submarinisme i fer un bateig d'immersió al mar.

Un grup d'estudiants de la UdG s'han divertit pescant peixos de colors, en una parada de fires (Fèlix Martín/Catalunya Ràdio )

Els joves reconeixen que no van a la peixateria

Molts dels joves universitaris que han participat en els actes han reconegut que si mengen peix fresc és perquè en compren els pares, i que, ells, realment, no trepitgen les peixateries. Entre altres raons, perquè consideren que és més difícil de cuinar que la carn. Ho explicaven tres estudiants de Químiques, en Miquel Ferrer, l'Aniol Coll i en Pau Font. També la Núria Rodriguez que estudia Ciències Ambientals:

A casa hi va el pare a comprar peix. Realment, no hi ha gent jove a les peixateries

Jo no hi vaig mai. A casa sí que mengem peix però el comprem a la peixateria del supermercat. Però jo crec que la carn és més fàcil de cuinar

M'encanta el peix i el sé cuinar però menjo més carn que peix

Pocs cops vaig a la peixateria. Vaig més a supermercats i ja compro el peix precuinat o congelat. De peix fresc, en compren a casa

I malgrat campanyes com la que ara han iniciat des del GALP i la Xarxa Brava, hi ha joves, com la Martina Mata, a qui costarà de convèncer.

Sóc vegana. La carrera de Ciències Ambientals m'ha fet plantejar moltes coses d'aquest tema i ara tinc clar que la pesca, o les granges d'animals no són sostenibles. I crec que no ho saben

Sigui com sigui, aquest dijous, i per incentivar el consum de peix entre els joves, al campus de Montilivi de la UdG han fet a la brasa 40 quilos de sardines, que han portat des de la confraria de l'Escala.

 

 

 

ARXIVAT A:
Educació ConsumPesca
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut