
Les alertes de Protecció Civil arriben amb retards i no a tots els mòbils
Analitzen per què el sistema que ha de donar instruccions a la població davant d'una emergència greu no ha funcionat com estava previst a la demarcació de Lleida
Protecció Civil ha iniciat a les comarques de Lleida, l'Alt Pirineu i l'Aran els simulacres massius per posar a prova el nou sistema d'alertes del govern en casos d'emergència.
S'esperava que els missatges arribessin automàticament a tots els telèfons intel·ligents amb cobertura situats en aquesta demarcació entre les 11.00 i les 13.00, però la realitat és que hi ha telèfons que no l'han rebut.

A les 11.25 d'aquest dimarts s'ha enviat el missatge amb l'alerta sonora que l'acompanya. Hi ha mòbils que l'han rebut una sola vegada, d'altres dues o tres vegades, d'altres que l'han rebut amb retard i d'altres que encara l'esperen.
L'objectiu era informar tota la població alhora i, per tant, la conclusió és que caldrà fer ajustos al sistema, en la línia que apunta el subdirector de programes de Protecció Civil, Sergio Delgado.
"Volem saber per què estant al mateix espai, fins i tot amb terminals de prestacions similars i de la mateixa operadora, n'hi ha que l'han rebut i d'altres que no."
Hi ha hagut problemes tècnics quan l'avís s'ha fet simultàniament a tot el territori lleidatà i, en canvi, sí que ha funcionat quan l'alerta s'ha enviat per comarques. En alguns casos, els usuaris no tenien activat el permís per rebre aquesta mena d'avisos.

Ara es demana a tota la població de les comarques de Lleida amb mòbil intel·ligent que respongui una enquesta anònima, tant si han rebut l'alerta com si no, per analitzar què ha passat i transmetre les disfuncions als creadors de l'eina, que és estatal.
Han de dir si han rebut el missatge, quantes vegades, on eren en aquell moment, l'idioma i l'operadora del mòbil i el sistema operatiu. De les 3.400 primeres persones que han respost l'enquesta, el 82% han rebut l'alerta correctament.
Fins aquest migdia s'han rebut 3.400 enquestes de la prova #alertesmobils de #protecciocivil
Protecció civil (@emergenciescat) February 28, 2023
La majoria (un 82%) han informat que han rebut correctament el missatge
Recorda que encara ets a temps de contestar-la si et trobaves a la zona afectada https://t.co/q5yfQZH4yF pic.twitter.com/dUwYkAANUT
Sorpresa i confusió entre els ciutadans
El simulacre tenia una població diana de més de 400.000 persones i no ha deixat indiferent a ningú. I és que les alertes, allà on han funcionat, han sonat a la feina, a classe, a la sala d'espera del metge o a l'hora de fer la compra.
Molts ciutadans no n'estaven informats i els que n'havien sentit alguna cosa s'han sorprès quan a la pantalla del mòbil els ha aparegut un missatge de text acompanyat d'un so estrident que no s'atura fins que pitges "acceptar".

Al mercat setmanal de la Seu d'Urgell aquest matí hi havia moltes persones grans que no acabaven d'entendre què passava. A alguns els ha arribat l'alerta i n'estaven previnguts, com Emili Moyano.
"Jo sí que ho sabia, però desconeixia l'hora i el moment. No m'ho esperava. A mi sí que m'ha sortit l'alerta i m'ha fet molta gràcia. He premut la icona d''acceptar' i ja està."
Els veïns que n'estaven assabentats explicaven la utilitat de la prova als ciutadans més despistats que, en general, veuen bé el sistema d'alarmes.

Incendis, inundacions o fuites químiques
Aquest sistema ha de fer arribar consignes clares a tota la població en cas d'emergència, com un incendi, una inundació o una fuita química. Per exemple, es podrà demanar a la ciutadania que es confini o que evacuï una determinada zona.
De fet, el passat 2 de novembre es va fer un exercici molt similar a l'àrea de Tarragona, però en aquella ocasió la prova era molt més concreta i simulava un confinament per accident químic.

Entre abril i maig es faran simulacres a la resta del país. En concret, el 12 d'abril al Camp de Tarragona, Penedès i Terres de l'Ebre; el 27 d'abril a la Catalunya central i comarques gironines i, finalment, el 31 de maig a les comarques de Barcelona.
