La intensitat mitjana de circulació diària (IMD) ha crescut un 44% a l'AP-2 i un 47% a l'AP-7 en els trams alliberats de peatge des del 31 d'agost passat. L'augment més destacat, però, és el de circulació de camions, que s'ha més que doblat, i ha passat dels 2.717 de mitjana diària quan hi havia peatges, als 6.085 d'ara al tram de l'AP-2 entre Lleida i l'enllaç amb l'AP-7. Són dades de la unitat de carreteres de Tarragona del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana Quadre amb les xifres d'IMD a les autopistes alliberades de peatge (CCMA) Josep Lluís Aymat, director de la Federació d'Autotransport de Tarragona (FEAT), creu que això ha ajudat a pacificar la resta de carreteres però demana un pla de xoc per millorar el manteniment de les autopistes perquè el mal estat està generant, diu, un augment de sinistralitat. "Fa falta manteniment, és evident que aquest major ús, no només de vehicles pesats sinó també de particulars, suposa que l'Estat ha de fer un major esforç inversor tota vegada que les concessionàries, els últims anys de la concessió, van minimitzar els costos de conservació. Ara fa falta un pla de xoc." Els accidents també s'han doblat El mateix Aymat reconeix que aquesta derivació de trànsit pesat a les vies d'alta capacitat està pacificant les secundàries, però les xifres de sinistralitat són clares. L'ultim greu va passar el 22 de febrer, amb quatre camions implicats a l'AP-7, a Banyeres del Penedès, en què va morir un dels conductors. És un dels molts accidents que s'han registrat en aquestes vies els últims mesos i que també han doblat els que es registraven abans d'aixecar les barreres dels peatges. Accident d'un camió a l'AP-7 (Bombers de la Generalitat) En el tram alliberat de l'AP-7 els accidents amb víctimes han passat dels vuit del 2019 als tretze de 2021. A l'AP-2, l'increment és encara més gran i els cinc que es van comptabilitzar l'any passat entre setembre i desembre, contrasten amb l'absència de sinistres en el mateix príode del 2019. Si comptabilitzem les víctimes al tram tarragoní de l'AP-2, de setembre a desembre de l'any passat hi va haver sis víctimes, entre ferits i morts, mentre en el mateix període de 2019 no n'hi va haver cap. A l'AP-7, les víctimes van passar de la dotzena del 2019 a les 24 dels últims quatre mesos de l'any passat. Josep Lluís Aymat també es queixa de l'augment dels vehicles que van a gran velocitat i generen riscos afegits. Les dades a l'AP-7, entre Salou i Martorell, també donen un augment de l'ús de la via per part dels camions, no tan destacat com a l'AP-2, i es passa dels poc més de 6.000 diaris als més de 10.400. Aquí també s'ha notat un augment del 36% de vehicles lleugers, superior a l'increment que hi ha hagut a l'AP-2, que ha estat només del 16%.