Els usuaris reclamen tornar a disposar de tres trens diaris entre Binèfar i Lleida després de la decisió del govern d'Aragó de retallar el servei
Catalunya al dia

El tren que ningú vol pagar

Un conflicte de competències ha reduït el nombre de trens regionals que circulen diàriament entre Lleida i Saragossa

Actualitzat
TEMA:
Transport públic

La connexió amb trens regionals entre Saragossa i Lleida ha passat de tres a dues freqüències per sentit. La tercera ja no arriba a la capital del Segrià, sinó que es queda a Binèfar, a la Llitera, a 40 quilòmetres de distància.

El motiu és que el govern de l'Aragó ha deixat de subvencionar aquest tram per un conflicte de competències: creu que és l'Estat el que ha de pagar per un servei entre dues autonomies.

El col·lectiu de funcionaris és un dels més afectats per la retallada que ha patit la línia entre Lleida i Saragossa (Cedida per 'Monzón, no pierdas tu tren')

Tisorada unilateral del trajecte

Sota aquest pretext, des del 29 de novembre l'Aragó ha retallat el recorregut dels dos trens que finança en aquesta línia, un per sentit i dia.

La Generalitat també és del parer que és l'Estat qui ha de pagar el mig milió d'euros que costa el servei, segons el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín.

"Si el govern espanyol se'n va a Glasgow a defensar el canvi climàtic, com a mínim el que pot fer aquí és complir. I almenys, que posi trens o no en tregui."

Des de Renfe asseguren que augmentar les freqüències és competència de les administracions i diuen que ells només operen els serveis contractats.

Taxis aturats davant de l'estació de trens de Lleida, treballant amb normalitat el 30 de juliol del 2018. (Horitzontal)
L'única alternativa al tren per a molts usuaris de la línia Lleida-Saragossa és el vehicle privat (ACN)

Els funcionaris, els més afectats

Ara, entre Lleida i Saragossa només circulen dos regionals per sentit, que paga l'Estat. Això ha fet que funcionaris com la Verónica, que viu a Saragossa i treballa en un jutjat de Lleida, ara no pugui anar i tornar el mateix dia en transport públic.

"M'estic plantejant demanar una reducció de jornada per poder anar i tornar en l'AVE, cosa que suposaria deixar-m'hi el sou. O directament demanar una excedència després dels anys que m'ha costat treure'm l'oposició."

Hi ha usuaris que es plantegen deixar la feina. També n'hi ha altres que han optat per llogar un pis compartit i viure a Lleida entre setmana.

Les relacions entre Lleida i la Franja  

La retallada afecta relacions que no entenen de fronteres administratives i no té cap mena de sentit, segons Vicente Guerrero, membre del moviment "Montsó, no perdis el teu tren".

"Aquesta via uneix famílies, estudiants que van a Lleida, persones que van a comprar o que fan ús dels serveis sanitaris que tenim a la demarcació de Lleida, i a l'inrevés."

Renfe està analitzant les dades de la línia i, si la demanda ho justifica, està a oberta a canviar els horaris en aquesta línia.

Un tren de Rodalies estacionat
FGC operarà la línia Lleida-Manresa a partir del 2024 per millorar un servei que la Generalitat i els usuaris veuen deficient (ACN)

Recuperar el tren a Almacelles?

Els darrers anys col·lectius en defensa del ferrocarril han reclamat la implantació d'una línia de rodalies entre Lleida i Montsó. Això beneficiaria municipis com Almacelles, al Segrià, on ara no s'atura cap tren.

L'alcaldessa, Vanessa Olivart, creu que seria interessant recuperar el servei ferroviari en un municipi on l'estació va quedar clausurada a principis dels anys 90.
 

 

ARXIVAT A:
Transport públic
NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut