Entrar i sortir de Barcelona és avui més complicat que temps enrere. Menys espai per als cotxes, la vaga recent a Rodalies i la desaparició dels peatges fan que ara s'hi hagi d'invertir un 30% més de temps. Són els càlculs que ha fet l'Àrea Metropolitiana de Barcelona. Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, en una trobada amb periodistes, ha posat aquest exemple: "El temps destinat a fer desplaçaments s'han incrementat. Si abans un recorregut es feia en 30 minuts, ara, per fer el mateix  itinerari, en calen 48." La creació de nous carrils bici ha tret espai al vehicle privat Davant d'aquesta situació, Poveda aposta per invertir i fomentar l'ús del transport públic, fer vehicles menys contaminants i aprofitar les noves tecnologies per millorar la mobilitat dins de la ciutat. El responsable de l'AMB nega que la implantació de la Zona de Baixes Emissions hagi contribuït a col·lapsar la capital catalana. "La implementació de les Zones de Baixes Emissions no ha contribuït a aquest col·lapse del trànsit. A més, l'increment dels temps dels vehicles circulant es tradueix també en més contaminació." La vaga de Rodalies també hi ha incrementat l'ús del vehicle privat El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Antoni Poveda, atribueix aquest increment de la congestió del trànsit a la capital catalana a diversos factors. Entre ells: la supressió dels peatges, l'eliminació de molts quilòmetres destinats al vehicle privat i també, tot i que puntual, la vaga de Rodalies de la setmana passada. La supressió dels peatges també hi ha contribuït Segons Poveda, tots aquests factors han contribuït que cada vegada més ciutadans optin pel cotxe a l'hora de desplaçar-se. I, per tant, entrar i sortir avui de la ciutat és més lent que fa un temps.   El peatge urbà, a l'horitzó Ciutats com Londres ja han implantat un peatge urbà per accedir al centre. Com més contaminant és el vehicle més car és el peatge. Aquí els experts debaten des de fa anys la conveniència d'aplicar també algun tipus de càrrega econòmica als vehicles que entrin o surtin de la capital catalana. A Londres, el peatge ja s'aplica des de fa uns anys (Admiral.com) Segons un estudi que va fer la consultora Indencity just abans de començar la pandèmia, un peatge urbà a Barcelona eliminaria 76 milions de trajectes en cotxe a l'any i reduiria un 11% la contaminació. El catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona, especialitzat en Transport, Xavier Fageda, justifica el peatge urbà per dos motius. "Els peatges són efectius. Quan s'implanta un peatge, inclús amb preus baixos, la caiguda del trànsit pot ser d'entre el 20 i el 30% sobretot en hores punta. I és eficient perquè discrimina en funció de la disponibilitat a pagar i per tant de la necessitat. Aquells conductors que tinguin més necessitat o no tinguin alternatva continuaran anant amb cotxe, i els que tinguin més possibilitats de no fer-ho, deixaran d'entrar amb cotxe". Però la clau de volta que pugui fer socialment acceptable la implantació d'un peatge urbà és la millora substancial del transport públic. En això hi coincideix també Joaquim Llansó, de la patronal Foment del Treball i el Consell Assessor d'Infraestructures de Catalunya: "Tindrem la necessitat d'implantar un peatge urbà, però acompanyat per un pla claríssim de transport públic alternatiu bo i eficient". Malgrat que entre els experts el sistema de peatge urbà té més partidaris que detractors, de moment les administracions no s'han decidit a començar a posar negr sobre blanc.