AVE a Girona: el més utilitzat però sense maquinistes
Usuaris pujant a un tren de l'alta velocitat a l'estació de Sants (ACN)
Catalunya al dia

AVE a Girona: el més utilitzat però sense maquinistes

Després que Catalunya Ràdio expliqués que entre Barcelona, Girona i Figueres no hi ha més trens Avant perquè no hi ha maquinistes, Renfe ha anunciat una nova freqüència a partir del 29 de novembre

Joan Garcia i Laia Claret Actualitzat
TEMA:
Transport públic

La línia de trens d'alta velocitat entre Barcelona i Figueres és la més utilitzada de tot l'Estat, amb 1,5 milions de passatgers anuals, segons Renfe, amb dades de prepandèmia. I és que entre Girona i Barcelona, el trajecte té una durada de 39 minuts. Amb la pandèmia i el teletreball, però, es van reduir el nombre de trens d'aquesta línia i encara no s'han recuperat. 

Segons ha pogut saber Catalunya Ràdio, entre Barcelona i Madrid ara mateix hi ha el 75% del servei en comparació amb la prepandèmia. I entre Barcelona, Girona i Figueres hi ha només la meitat dels serveis Avant, els trens que permeten viatjar amb abonament i a preu més econòmic que l'AVE.

Entre Barcelona, Girona i Figueres hi ha només la meitat dels serveis Avant

Falten maquinistes i la solució no és immediata

La falta de maquinistes impedeix recuperar els trens d'alta velocitat que hi havia abans de la pandèmia, tot i la demanda creixent. La companyia no preveu recuperar tota l'oferta que tenia abans de la pandèmia fins a l'estiu de l'any que ve.

Al març calculen que hauran millorat una mica, asseguren. El portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha explicat a aquesta emissora que hi ha un decalatge amb la incorporació de maquinistes mentre que la demanda va creixent.

"La Covid va endarrerir la incorporació de nous maquinistes i també ha endarrerit la formació d'aquests futurs maquinistes. Això provoca un decalatge entre els que han de marxar per jubilacions i els que han d'entrar i això fa que la recuperació vagi més lenta."

Ara mateix entre Girona i Barcelona no hi ha cap tren entre les 9.26 h i les 15.11 h, per exemple. I de Barcelona a Girona, no hi ha alta velocitat entre les 15:50 h i les 18:30 h o tampoc n'hi ha entre les 20.03 h i les 22.18 h, que és l'últim. A partir del dia 29 de novembre n'hi haurà un a les 11.31 h, de Girona a Barcelona. I de Barcelona cap a Girona en sortirà un de Sants a les 16.36 h. Ara hi haurà 10 trens d'alta velocitat, lluny encara del 100%.

"S'està analitzant que en els trens amb més demanda s'incrementi les places del servei Avant de Figueres-Girona-Barcelona."

Els usuaris, molestos

Aquest dimecres a quarts de 9 del matí hi havia formigueig a les andanes dels trens d'alta velocitat de Girona. Els usuaris que utilitzen la línia de manera freqüent fa temps que estan molestos. N'hem recollit alguns.

"Normalment vaig a Barcelona amb AVE i aquest descens de freqüències m'obliga -a vegades- a haver d'agafar el cotxe. I no és el mitjà que hauríem de fer servir avui dia."

"Ara baixo a Barcelona i demà agafaré l'AVE de les 12.45 h per tornar. Perquè o faig la gran matinada o agafo aquest tren gairebé a les 13 h. Abans de la pandèmia, hi havia molt bona freqüència i ara t'has d'aguantar."

Fins i tot han començat una campanya de recollida de firmes a través de les xarxes socials. 

L'alternativa per viatjar en tren entre Girona i Barcelona és la línia R-11, amb trens regionals o de mitjana distància. Ara bé, mentre amb els trens d'alta velocitat el trajecte dura 39 minuts; amb els trens de mitjana distància, 1 hora i 20 minuts. I amb els regionals, més de 2 hores. 
 

ARXIVAT A:
Transport públic Renfe AVE
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut