La selecció

  • Orientalisme
    Escolta àudio

    Orientalisme

    Una selecció de música del segle XIX i XX que ens evoca les sonoritats de l'Orient.

    Una selecció de música del segle XIX i XX que ens evoca les sonoritats de l'Orient.

  • Stravinsky, alumne de Rimski-Kórsakov
    Escolta àudio

    Stravinsky, alumne de Rimski-Kórsakov

    La majoria de compositors han tingut algun mestre. Igor Stravinsky no va ser diferent, i aquest matí hem fet un repàs d'algunes de les peces que el compositor rus va escriure sota el seu mestratge.

    La majoria de compositors han tingut algun mestre. Igor Stravinsky no va ser diferent, i aquest matí hem fet un repàs d'algunes de les peces que el compositor rus va escriure sota el seu mestratge.

  • Richard Strauss neoclàssic
    Escolta àudio

    Richard Strauss neoclàssic

    Richard Strauss, després d'escriure "El cavaller de la rosa", en què ja s'intuïa un ambient neoclàssic, va desplegar la seva mirada retroactiva amb un clar interès pel barroc francès. Una selecció que ressegueix les creacions de Richard Strauss inspirades en el passat.

    Richard Strauss, després d'escriure "El cavaller de la rosa", en què ja s'intuïa un ambient neoclàssic, va desplegar la seva mirada retroactiva amb un clar interès pel barroc francès. Una selecció que ressegueix les creacions de Richard Strauss inspirades en el passat.

  • El so de 1771
    Escolta àudio

    El so de 1771

    L'Europa de fa 250 anys, la de 1771, sense saber-ho, estava acostant-se a l'esclat romàntic. Avui, ens acostem al so d'aquell any amb la selecció.

    L'Europa de fa 250 anys, la de 1771, sense saber-ho, estava acostant-se a l'esclat romàntic. Avui, ens acostem al so d'aquell any amb la selecció.

  • Obertures franceses post revolucionàries
    Escolta àudio

    Obertures franceses post revolucionàries

    En essència, la Revolució francesa va esclatar el 14 de juliol del 1789, va suposar la conquesta del poder per la burgesia i el desplaçament de l'aristocràcia i el clergat. Durant deu anys de revolució, i els que van seguir de "Consolat general" i després d'imperi napoleònic, les òperes que es van estrenar a París van esdevenir el gran detonant del llenguatge romàntic.

    En essència, la Revolució francesa va esclatar el 14 de juliol del 1789, va suposar la conquesta del poder per la burgesia i el desplaçament de l'aristocràcia i el clergat. Durant deu anys de revolució, i els que van seguir de "Consolat general" i després d'imperi napoleònic, les òperes que es van estrenar a París van esdevenir el gran detonant del llenguatge romàntic.

  • Selecció de cracovianes
    Escolta àudio

    Selecció de cracovianes

    La cracoviana va ser un ball molt popular a Polònia que té similituds amb el galop francès. Música alegre que aquest matí hem presentat a la selecció de "Tots els matins del món".

    La cracoviana va ser un ball molt popular a Polònia que té similituds amb el galop francès. Música alegre que aquest matí hem presentat a la selecció de "Tots els matins del món".

  • El disc d'or de la sonda "Voyager"
    Escolta àudio

    El disc d'or de la sonda "Voyager"

    Aquesta tarda està previst l'aterratge de la nau Perseverance al planeta Mart.

    Segurament recordareu com l'any 1977 la NASA va llançar ca
    p a l'infinit la sonda Voyager, que després d'abandonar l'espai de Plutó l'any 1990, va sortir del sistema solar, trobant-se des d'aleshores a l'espai buit.

    En aquesta ampolla, entre altres coses, s'hi va incloure un Disc d'or" que incloïa el que un comitè presidit per Carl Sagan va seleccionar a petició de la NASA. Al costat de més d'un centenar d'imatges s'hi van afegir una varietat de sons naturals, com els fets pel vent, les aus, les balenes i altres animals. I també una selecció musical representativa de diferents cultures i èpoques.

    Per celebrar aquesta arribada a Mart us proposem l'audició de les vuit peces de música clàssica incloses a la nau Voyager i que seran les primeres que, qui sap si algun dia, alguna altra cultura perduda per l'oceà còsmic podrà sentir de la nostra expressió terrenal.

    Aquesta tarda està previst l'aterratge de la nau Perseverance al planeta Mart. Segurament recordareu com l'any 1977 la NASA va llançar cap a l'infinit la sonda Voyager, que després d'abandonar l'espai de Plutó l'any 1990, va sortir del sistema solar, trobant-se des d'aleshores a l'espai buit. En aquesta ampolla, entre altres coses, s'hi va incloure un Disc d'or" que incloïa el que un comitè presidit per Carl Sagan va seleccionar a petició de la NASA. Al costat de més d'un centenar d'imatges s'hi van afegir una varietat de sons naturals, com els fets pel vent, les aus, les balenes i altres animals. I també una selecció musical representativa de diferents cultures i èpoques. Per celebrar aquesta arribada a Mart us proposem l'audició de les vuit peces de música clàssica incloses a la nau Voyager i que seran les primeres que, qui sap si algun dia, alguna altra cultura perduda per l'oceà còsmic podrà sentir de la nostra expressió terrenal.

  • Músiques per a Molière
    Escolta àudio

    Músiques per a Molière

    Aquest matí hem parlat d'un Molière poc conegut: el de les "comèdies-ballets", obres d'art seductores i acolorides on la música, la cançó, la dansa i la pantomima es barregen amb diàlegs parlats.

    Aquest matí hem parlat d'un Molière poc conegut: el de les "comèdies-ballets", obres d'art seductores i acolorides on la música, la cançó, la dansa i la pantomima es barregen amb diàlegs parlats.

  • Neoclàssics
    Escolta àudio

    Neoclàssics

    El neoclassicisme és un corrent de la música del segle XX que va aparèixer en el període d'entreguerres, entre els anys 20 i 40. Una mirada sonora cap al passat musical que es va caracteritzar per un retorn als grups instrumentals més cambrístics, l'ús de formes musicals originàries dels segles XVI, XVII i XVIII o un retrobament del llenguatge contrapuntístic. Aquest matí, a "Tots els matins del món", ens hem despertat amb una selecció d'obres neoclàssiques.

    El neoclassicisme és un corrent de la música del segle XX que va aparèixer en el període d'entreguerres, entre els anys 20 i 40. Una mirada sonora cap al passat musical que es va caracteritzar per un retorn als grups instrumentals més cambrístics, l'ús de formes musicals originàries dels segles XVI, XVII i XVIII o un retrobament del llenguatge contrapuntístic. Aquest matí, a "Tots els matins del món", ens hem despertat amb una selecció d'obres neoclàssiques.

  • Cinc postals d'hivern
    Escolta àudio

    Cinc postals d'hivern

    Avui hem començat el matí amb cinc retrats sonors d'hivern.

    Avui hem començat el matí amb cinc retrats sonors d'hivern.

  • Olímpies i olimpíades
    Escolta àudio

    Olímpies i olimpíades

    Avui ens hem llevat amb esperit olímpic. Per això, hem començat el matí amb una selecció de músiques inspirades en Olímpia i les olimpíades.

    Avui ens hem llevat amb esperit olímpic. Per això, hem començat el matí amb una selecció de músiques inspirades en Olímpia i les olimpíades.

  • Avui va de rampell!
    Escolta àudio

    Avui va de rampell!

    El 64 com a número d'opus acompanya una quantitat sensible d'obres populars del repertori clàssic. No entrarem en qüestions numerològiques, ni parlarem dels suposats missatges del àngels, ni de les connotacions pragmàtiques que pugui tenir... el que sí que tindrem serà una selecció d'algunes obres fantàstiques del repertori clàssic.

    El 64 com a número d'opus acompanya una quantitat sensible d'obres populars del repertori clàssic. No entrarem en qüestions numerològiques, ni parlarem dels suposats missatges del àngels, ni de les connotacions pragmàtiques que pugui tenir... el que sí que tindrem serà una selecció d'algunes obres fantàstiques del repertori clàssic.

  • Els rondós dels concerts per a violí de Mozart
    Escolta àudio

    Els rondós dels concerts per a violí de Mozart

    Aquest matí ens hem llevat amb ganes de sentir rondós. Per això, us hem proposat resseguir els cinc rondós que tanquen els concerts per a violí i orquestra de Wolfgang Amadeus Mozart i, de passada, compartir les mostres subtils del sentit de l'humor d'aquest compositor.

    Aquest matí ens hem llevat amb ganes de sentir rondós. Per això, us hem proposat resseguir els cinc rondós que tanquen els concerts per a violí i orquestra de Wolfgang Amadeus Mozart i, de passada, compartir les mostres subtils del sentit de l'humor d'aquest compositor.

  • 9 de febrer, el quarantè dia de l'any
    Escolta àudio

    9 de febrer, el quarantè dia de l'any

    Avui és 9 de febrer, el dia número 40 segons el calendari gregorià. Una excusa per sentir músiques inspirades en aquest número que ens animin a encarar els 325 dies que ens queden de l'any.

    Avui és 9 de febrer, el dia número 40 segons el calendari gregorià. Una excusa per sentir músiques inspirades en aquest número que ens animin a encarar els 325 dies que ens queden de l'any.

  • Dvorák a Nova York
    Escolta àudio

    Dvorák a Nova York

    Entre els anys 1892 i 1895, Dvorák va ser el director del Conservatori Nacional de Música de la ciutat de Nova York. En aquest centre, se li va demanar ensenyar a descobrir "la música americana" i usar-la a tots els seus deixebles, de la mateixa manera que ell havia utilitzat la tradició popular txeca dins de la seva música. Avui, a "Tots els matins del món", hem descobert quin va ser el resultat.

    Entre els anys 1892 i 1895, Dvorák va ser el director del Conservatori Nacional de Música de la ciutat de Nova York. En aquest centre, se li va demanar ensenyar a descobrir "la música americana" i usar-la a tots els seus deixebles, de la mateixa manera que ell havia utilitzat la tradició popular txeca dins de la seva música. Avui, a "Tots els matins del món", hem descobert quin va ser el resultat.

Anar al contingut