La selecció

  • Grans finals musicals
    Escolta àudio

    Grans finals musicals

    A "Tots els matins del món" tanquem la temporada amb una selecció de moviments conclusius de gran obres del repertori: moments brillants, vibrants, d'aquells que ens recarreguen energia.

    A "Tots els matins del món" tanquem la temporada amb una selecció de moviments conclusius de gran obres del repertori: moments brillants, vibrants, d'aquells que ens recarreguen energia.

  • Les tempestes de Beethoven
    Escolta àudio

    Les tempestes de Beethoven

    Beethoven parlava sovint de la natura i fins i tot la sovintejava, com és prou sabut. Ell mateix va escriure en certa ocasió: "La meva voluntat és quedar-me vivint al camp. La meva desgraciada sordesa no em turmenta aquí, és com si els arbres em diguessin: 'Alegria, alegria! Goig al bosc! Calma suau!' Que el vent no em retingui a Viena! M'estimo més un arbre que una persona".

    En els seus escrits, Beethoven va expressar la seva gran passió per la natura, on solia passejar sol. Assegurava sentir-se més comprès a prop d'arbredes i ocells que d'éssers humans, percepció que es va aguditzar a mesura que la seva sordesa es tornava més pronunciada. Naturalment, aquesta estima va tenir una traducció musical en diverses obres, que resseguim en aquesta selecció.

    Beethoven parlava sovint de la natura i fins i tot la sovintejava, com és prou sabut. Ell mateix va escriure en certa ocasió: "La meva voluntat és quedar-me vivint al camp. La meva desgraciada sordesa no em turmenta aquí, és com si els arbres em diguessin: 'Alegria, alegria! Goig al bosc! Calma suau!' Que el vent no em retingui a Viena! M'estimo més un arbre que una persona". En els seus escrits, Beethoven va expressar la seva gran passió per la natura, on solia passejar sol. Assegurava sentir-se més comprès a prop d'arbredes i ocells que d'éssers humans, percepció que es va aguditzar a mesura que la seva sordesa es tornava més pronunciada. Naturalment, aquesta estima va tenir una traducció musical en diverses obres, que resseguim en aquesta selecció.

  • Viatge sonor a Escandinàvia
    Escolta àudio

    Viatge sonor a Escandinàvia

    Viatjar és una font d'enriquiment personal, com ja defensaven personalitats il·lustres com ara el danès Hans Christian Andersen, que, per cert, va visitar Girona i Barcelona.
    Amb aquesta selecció nosaltres li tornarem la visita, ja que sentirem música de cadascun dels quatre països escandinaus més importants: Finlàndia, Noruega, Dinamarca i Suècia.

    Viatjar és una font d'enriquiment personal, com ja defensaven personalitats il·lustres com ara el danès Hans Christian Andersen, que, per cert, va visitar Girona i Barcelona. Amb aquesta selecció nosaltres li tornarem la visita, ja que sentirem música de cadascun dels quatre països escandinaus més importants: Finlàndia, Noruega, Dinamarca i Suècia.

  • Opus 13
    Escolta àudio

    Opus 13

    En moltes cultures, és la xifra de la mala sort. I la dissort augmenta si un dia 13 cau en dimarts o divendres. Hi ha qui diu, però, que el 13 és símbol de mort però també de naixement, canvi i de represa després del final. És també el nombre atòmic de l'alumini i el nombre de llunes de Neptú.
    Porti mala sort o no, aquí teniu una selecció dedicada a obres amb opus 13.

    En moltes cultures, és la xifra de la mala sort. I la dissort augmenta si un dia 13 cau en dimarts o divendres. Hi ha qui diu, però, que el 13 és símbol de mort però també de naixement, canvi i de represa després del final. És també el nombre atòmic de l'alumini i el nombre de llunes de Neptú. Porti mala sort o no, aquí teniu una selecció dedicada a obres amb opus 13.

  • Compositores del barroc
    Escolta àudio

    Compositores del barroc

    En les darreres dècades, el treball de recerca sobre el veritable paper històric de les dones en terrenys com el de la creació musical està donant molta llum a l'amplitud del seu llegat i confirmant que les dones han deixat la seva empremta de manera tangible a totes les èpoques. En aquesta selecció, ens centrem en el llegat de les dones compositores en el segle XVII.

    En les darreres dècades, el treball de recerca sobre el veritable paper històric de les dones en terrenys com el de la creació musical està donant molta llum a l'amplitud del seu llegat i confirmant que les dones han deixat la seva empremta de manera tangible a totes les èpoques. En aquesta selecció, ens centrem en el llegat de les dones compositores en el segle XVII.

  • Valsos singulars del segle XX
    Escolta àudio

    Valsos singulars del segle XX

    La irrupció del vals en els salons, primer de Viena i tot seguit de la resta d'Europa, va ser sobtada i contundent. Aparegut quasi del no res, en molt poc temps es va convertir en la dansa més enfebridora de tots els temps. Molt pocs s'hi van poder resistir. De fet, encara avui en dia seguim ballant valsos amb tota naturalitat, com si el temps no hagués passat.

    Una bona raó dedicar una selecció a valsos singulars sorgits de ple en el segle XX.

    La irrupció del vals en els salons, primer de Viena i tot seguit de la resta d'Europa, va ser sobtada i contundent. Aparegut quasi del no res, en molt poc temps es va convertir en la dansa més enfebridora de tots els temps. Molt pocs s'hi van poder resistir. De fet, encara avui en dia seguim ballant valsos amb tota naturalitat, com si el temps no hagués passat. Una bona raó dedicar una selecció a valsos singulars sorgits de ple en el segle XX.

  • Motets de Vivaldi
    Escolta àudio

    Motets de Vivaldi

    En el catàleg de l'obra d'Antonio Vivaldi hi trobem una atractiva quantitat de motets per a veu solista i acompanyament orquestral de gran bellesa.

    Aquesta col·lecció de motets, més enllà d'estar tots escrits en llatí, es divideixen en dos tipus: els que són obres independents i una part més reduïda, integrada per un total de vuit títols que són els que es cantaven abans d'obres corals de majors dimensions i amb textos litúrgics. Tot i aquesta classificació, els motets no presenten diferències a nivell estilístic i avui ho hem demostrat amb aquesta selecció.

    En el catàleg de l'obra d'Antonio Vivaldi hi trobem una atractiva quantitat de motets per a veu solista i acompanyament orquestral de gran bellesa. Aquesta col·lecció de motets, més enllà d'estar tots escrits en llatí, es divideixen en dos tipus: els que són obres independents i una part més reduïda, integrada per un total de vuit títols que són els que es cantaven abans d'obres corals de majors dimensions i amb textos litúrgics. Tot i aquesta classificació, els motets no presenten diferències a nivell estilístic i avui ho hem demostrat amb aquesta selecció.

  • Moviments amb humor
    Escolta àudio

    Moviments amb humor

    Una selecció d'obres que tenen un element en comú: en totes elles, els seus compositors fan referència a l'humor, sigui en el títol o bé en les indicacions de tempo.

    Una selecció d'obres que tenen un element en comú: en totes elles, els seus compositors fan referència a l'humor, sigui en el títol o bé en les indicacions de tempo.

  • Els alumnes de piano de Joan Baptista Pujol
    Escolta àudio

    Els alumnes de piano de Joan Baptista Pujol

    Entre els deixebles de Joan Baptista Pujol hi trobem noms tan il·lustres com Isaac Albéniz, Enric Granados, Ricard Viñes, Frederic Lliurat i Joaquim Malats. I són ells, els seus alumnes i la seva música, que protagonitzen aquesta selecció de "Tots els matins del món".

    Entre els deixebles de Joan Baptista Pujol hi trobem noms tan il·lustres com Isaac Albéniz, Enric Granados, Ricard Viñes, Frederic Lliurat i Joaquim Malats. I són ells, els seus alumnes i la seva música, que protagonitzen aquesta selecció de "Tots els matins del món".

  • Obertures del Grup dels Cinc
    Escolta àudio

    Obertures del Grup dels Cinc

    Amb aquesta selecció tornem a Rússia per redescobrir música dels membres del Grup dels Cinc. Una associació de compositors que, liderats per Mili Balàkirev, van compartir els ideals d'una activitat creativa i pedagògica a Sant Petersburg a partir de la dècada del 1850.

    Amb aquesta selecció tornem a Rússia per redescobrir música dels membres del Grup dels Cinc. Una associació de compositors que, liderats per Mili Balàkirev, van compartir els ideals d'una activitat creativa i pedagògica a Sant Petersburg a partir de la dècada del 1850.

  • Tres poloneses brillants
    Escolta àudio

    Tres poloneses brillants

    Escrita com el vals a ¿, és una de les danses més antigues d'aquest país, al costat de la Mazurka i la Cracoviana. Tot fa pensar que es va començar a ballar al segle XVI. Però s'especula que el seu origen encara podria ser més antic, i que podria venir d'una antiga dansa triomfal dels guerrers, que la noblesa polonesa va acabar adoptant com a pròpia a partir del 1573 arran de l'ús que se'n va fer a la coronació d' Enric d'Anjou com a rei de Polònia. La dansa més coneguda d'aquest país i la protagonista d'aquesta selecció.

    Escrita com el vals a ¿, és una de les danses més antigues d'aquest país, al costat de la Mazurka i la Cracoviana. Tot fa pensar que es va començar a ballar al segle XVI. Però s'especula que el seu origen encara podria ser més antic, i que podria venir d'una antiga dansa triomfal dels guerrers, que la noblesa polonesa va acabar adoptant com a pròpia a partir del 1573 arran de l'ús que se'n va fer a la coronació d' Enric d'Anjou com a rei de Polònia. La dansa més coneguda d'aquest país i la protagonista d'aquesta selecció.

  • Música de nimfes
    Escolta àudio

    Música de nimfes

    Segons la mitologia grecoromana, les nimfes eren cadascuna de les divinitats de la natura venerades com a genis femenins de diferents àmbits de la natura. Farcim una selecció amb músiques dedicades a aquests estimats personatges.

    Segons la mitologia grecoromana, les nimfes eren cadascuna de les divinitats de la natura venerades com a genis femenins de diferents àmbits de la natura. Farcim una selecció amb músiques dedicades a aquests estimats personatges.

  • La música de la primera escola de Viena
    Escolta àudio

    La música de la primera escola de Viena

    Una selecció dedicada a les variacions escrites pels compositors de la primera escola de Viena: Mozart, Haydn, Beethoven o Schubert.

    Una selecció dedicada a les variacions escrites pels compositors de la primera escola de Viena: Mozart, Haydn, Beethoven o Schubert.

  • Praetorius
    Escolta àudio

    Praetorius

    Michael Praetorius va ser un compositor i organista alemany que es va convertir en un dels teòrics més destacats del seu moment.
    El febrer passat es va commemorar el 400 aniversari de la seva mort. Una excusa meravellosa per apropar-nos al catàleg d'aquest il·lustre compositor alemany de finals del Renaixement.

    Michael Praetorius va ser un compositor i organista alemany que es va convertir en un dels teòrics més destacats del seu moment. El febrer passat es va commemorar el 400 aniversari de la seva mort. Una excusa meravellosa per apropar-nos al catàleg d'aquest il·lustre compositor alemany de finals del Renaixement.

  • Ifigènies del segle XVIII
    Escolta àudio

    Ifigènies del segle XVIII

    Ifigènia va ser una heroïna mítica grega, filla d'Agamèmnon i de Clitemnestra, encara que alguna llegenda àtica la fa filla de Teseu i d'Helena.
    Agamèmnon, obeint els vaticinis de l'endeví Calcant, la disposà com a víctima per a un sacrifici destinat a obtenir uns vents favorables a la flota aquea, encallada a Àulida. Sembla que els déus la varen salvar de ser immolada i aleshores va viure la segona part de la seva vida a Tàurida, consagrada al culte d'Àrtemis.
    La tragèdia grega immortalitzà la seva figura, que, en els darrers segles, ha inspirat escriptors com Racine, Pindemonte o Goethe. També pintors i escultors com Tiepolo, Feuerbach... i esclar, il·lustres músics com Domenico Scarlatti, Niccolo Jommelli i Christoph Wilibald Gluck. A la música inspirada en Ifigènia dediquem aquesta selecció musical.

    Ifigènia va ser una heroïna mítica grega, filla d'Agamèmnon i de Clitemnestra, encara que alguna llegenda àtica la fa filla de Teseu i d'Helena. Agamèmnon, obeint els vaticinis de l'endeví Calcant, la disposà com a víctima per a un sacrifici destinat a obtenir uns vents favorables a la flota aquea, encallada a Àulida. Sembla que els déus la varen salvar de ser immolada i aleshores va viure la segona part de la seva vida a Tàurida, consagrada al culte d'Àrtemis. La tragèdia grega immortalitzà la seva figura, que, en els darrers segles, ha inspirat escriptors com Racine, Pindemonte o Goethe. També pintors i escultors com Tiepolo, Feuerbach... i esclar, il·lustres músics com Domenico Scarlatti, Niccolo Jommelli i Christoph Wilibald Gluck. A la música inspirada en Ifigènia dediquem aquesta selecció musical.

Anar al contingut