Assaig general

  • Es publica el llibre "Jaume Tribó: memòries d'un apuntador" de Jaume Radigales
    Escolta àudio

    Es publica el llibre "Jaume Tribó: memòries d'un apuntador" de Jaume Radigales

    "Jaume Tribó: memòries d'un apuntador" és el títol del llibre que signa Jaume Radigales i que aquest migdia s'ha presentat al Saló dels Miralls del Gran Teatre del Liceu. El subtítol, "Records des del coverol del Gran Teatre del Liceu", ofereix encara més pistes sobre el contingut d'aquest volum, fruit d'hores i hores de conversa entre tots dos Jaumes per tal de refrescar la memòria, treure a la llum i deixar per escrit els records i les anècdotes que expliquen, també, una part important de la història del Liceu dels últims 50 anys. N'hem parlat amb el mateix Jaume Tribó i amb Jaume Radigales.

    "Jaume Tribó: memòries d'un apuntador" és el títol del llibre que signa Jaume Radigales i que aquest migdia s'ha presentat al Saló dels Miralls del Gran Teatre del Liceu. El subtítol, "Records des del coverol del Gran Teatre del Liceu", ofereix encara més pistes sobre el contingut d'aquest volum, fruit d'hores i hores de conversa entre tots dos Jaumes per tal de refrescar la memòria, treure a la llum i deixar per escrit els records i les anècdotes que expliquen, també, una part important de la història del Liceu dels últims 50 anys. N'hem parlat amb el mateix Jaume Tribó i amb Jaume Radigales.

  • El Taller de Música de Banyoles homenatja Thad Jones amb diverses propostes culturals
    Escolta àudio

    El Taller de Música de Banyoles homenatja Thad Jones amb diverses propostes culturals

    Des d'aquest divendres, a l'espai Eat Art de la plaça Major de Banyoles s'hi podrà veure l'exposició "Thad Jones, llavors de jazz a Banyoles". Serà una de les propostes visibles d'una commemoració: la celebració, ara fa 4 dècades, del Seminari Internacional de Jazz a la capital del Pla de l'Estany, amb la participació del trompetista i director de big bands Thad Jones, una figura significativa clau en la història del jazz nord-americà de la segona meitat del segle vint. Aquesta commemoració es completarà amb un treball audiovisual i un concert a principis de desembre per retre homenatge al músic i a la petjada que va deixar la seva presència. La iniciativa surt del Taller de Música de Banyoles, entitat organitzadora del festival FemJazz, un dels més antics de Catalunya en aquest àmbit sonor. De tot plegat n'hem parlat amb Sidru Palmada, president del Taller de Música de Banyoles.

    Des d'aquest divendres, a l'espai Eat Art de la plaça Major de Banyoles s'hi podrà veure l'exposició "Thad Jones, llavors de jazz a Banyoles". Serà una de les propostes visibles d'una commemoració: la celebració, ara fa 4 dècades, del Seminari Internacional de Jazz a la capital del Pla de l'Estany, amb la participació del trompetista i director de big bands Thad Jones, una figura significativa clau en la història del jazz nord-americà de la segona meitat del segle vint. Aquesta commemoració es completarà amb un treball audiovisual i un concert a principis de desembre per retre homenatge al músic i a la petjada que va deixar la seva presència. La iniciativa surt del Taller de Música de Banyoles, entitat organitzadora del festival FemJazz, un dels més antics de Catalunya en aquest àmbit sonor. De tot plegat n'hem parlat amb Sidru Palmada, president del Taller de Música de Banyoles.

  • Parlem amb la pianista Alba Ventura, nova directora artística i acadèmica de l'Acadèmia Marshall
    Escolta àudio

    Parlem amb la pianista Alba Ventura, nova directora artística i acadèmica de l'Acadèmia Marshall

    La setmana passada ja us avançàvem la notícia del nomenament d'Alba Ventura com a nova directora de l'Acadèmia Marshall, institució centenària i emblemàtica de la docència musical a casa nostra, per la qual va passar la mateixa pianista. Aquest canvi se suma, doncs, a altres transformacions prèvies del centre que també us vam presentar a l'inici d'aquest curs acadèmic i que consisteixen bàsicament en un trasllat de seu: des de l'històric pis del carrer Comte de Salvatierra a unes noves instal·lacions que ja estan en funcionament al carrer Saragossa. També per aquest motiu, entre d'altres, Alba Ventura ens ha explicat, entre altres coses, que els canvis derivats de la seva arribada al càrrec seran progressius.

    La setmana passada ja us avançàvem la notícia del nomenament d'Alba Ventura com a nova directora de l'Acadèmia Marshall, institució centenària i emblemàtica de la docència musical a casa nostra, per la qual va passar la mateixa pianista. Aquest canvi se suma, doncs, a altres transformacions prèvies del centre que també us vam presentar a l'inici d'aquest curs acadèmic i que consisteixen bàsicament en un trasllat de seu: des de l'històric pis del carrer Comte de Salvatierra a unes noves instal·lacions que ja estan en funcionament al carrer Saragossa. També per aquest motiu, entre d'altres, Alba Ventura ens ha explicat, entre altres coses, que els canvis derivats de la seva arribada al càrrec seran progressius.

  • Richard Ray Farrell publica el disc "Life of leisure"
    Escolta àudio

    Richard Ray Farrell publica el disc "Life of leisure"

    Si parlem de blues i ho fem a les nostres latituds, segurament hem de parlar de música de minories. Això sí, els aficionats i sobretot els músics que s'hi dediquen ho fan d'una manera gairebé incondicional. Seria el cas de Richard Ray FarrelI, que amb l'harmònica com a instrument principal s'ha forjat un prestigi en el món del blues de la península ibèrica. D'origen nord-americà i resident des de fa molts anys a Màlaga, acaba de gravar el disc "Life of leisure", en format de quartet amb guitarra, baix i bateria, on retorna als seus inicis. N'hem parlat amb ell mateix.

    Si parlem de blues i ho fem a les nostres latituds, segurament hem de parlar de música de minories. Això sí, els aficionats i sobretot els músics que s'hi dediquen ho fan d'una manera gairebé incondicional. Seria el cas de Richard Ray FarrelI, que amb l'harmònica com a instrument principal s'ha forjat un prestigi en el món del blues de la península ibèrica. D'origen nord-americà i resident des de fa molts anys a Màlaga, acaba de gravar el disc "Life of leisure", en format de quartet amb guitarra, baix i bateria, on retorna als seus inicis. N'hem parlat amb ell mateix.

  • Descobrim com sona la nova Orquestra de Folk Europea creada per Nu-Folk Global Connections
    Escolta àudio

    Descobrim com sona la nova Orquestra de Folk Europea creada per Nu-Folk Global Connections

    El passat 23 de setembre tenia lloc a Sitges, en el marc del cicle Babel Nights, un concert amb gust de música d'arrel europea, i amb músics vinguts de diverses parts del continent. Era una actuació de l'Orquestra de Folk Europea sorgida del projecte Nu-Folk Global Connections, una iniciativa recolzada per la Unió Europea i que el mes passat va ser presentada a la fira anual WOMEX de músiques del món. N'hem parlat amb el contrabaixista Noel Ernesto Vargas i amb el director musical i productor, Mario Gulisano.

    El passat 23 de setembre tenia lloc a Sitges, en el marc del cicle Babel Nights, un concert amb gust de música d'arrel europea, i amb músics vinguts de diverses parts del continent. Era una actuació de l'Orquestra de Folk Europea sorgida del projecte Nu-Folk Global Connections, una iniciativa recolzada per la Unió Europea i que el mes passat va ser presentada a la fira anual WOMEX de músiques del món. N'hem parlat amb el contrabaixista Noel Ernesto Vargas i amb el director musical i productor, Mario Gulisano.

  • Xavier Sabata estrena "Pierrot Lunaire amb un pròleg: Narcís" al Gran Teatre del Liceu
    Escolta àudio

    Xavier Sabata estrena "Pierrot Lunaire amb un pròleg: Narcís" al Gran Teatre del Liceu

    Des de demà i fins dijous, el Foyer del Liceu acull l'espectacle "Pierrot Lunaire amb un pròleg: Narcís", del contratenor Xavier Sabata amb coreografia de María Cabeza de Vaca. El punt de partida és, lògicament, l'obra d'Arnold Schönberg escrita el 1912 sobre els poemes simbolistes traduïts a l'alemany d'Albert Giraud, una peça de referència del període atonal però no dodecafònic del compositor. N'hem parlat amb el mateix contratenor català (al centre); el director artístic del Gran Teatre del Liceu, Víctor Garcia de Gomar (a la dreta), i Francesc Prat (esquerra), que dirigirà l'Ensemble de l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu que l'interpretarà al costat de Sabata.

    Des de demà i fins dijous, el Foyer del Liceu acull l'espectacle "Pierrot Lunaire amb un pròleg: Narcís", del contratenor Xavier Sabata amb coreografia de María Cabeza de Vaca. El punt de partida és, lògicament, l'obra d'Arnold Schönberg escrita el 1912 sobre els poemes simbolistes traduïts a l'alemany d'Albert Giraud, una peça de referència del període atonal però no dodecafònic del compositor. N'hem parlat amb el mateix contratenor català (al centre); el director artístic del Gran Teatre del Liceu, Víctor Garcia de Gomar (a la dreta), i Francesc Prat (esquerra), que dirigirà l'Ensemble de l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu que l'interpretarà al costat de Sabata.

  • El Cor de Cambra del Palau estrena avui dues obres de Kaija Saariaho i Xavier Pagès
    Escolta àudio

    El Cor de Cambra del Palau estrena avui dues obres de Kaija Saariaho i Xavier Pagès

    El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, sota la batuta del seu director artístic, Simon Halsey, oferirà avui al Petit Palau l'estrena de "Reconnaissance", de Kaija Saariaho, compositora convidada del Palau aquesta temporada i una de les veus més significatives de la creació actual. Una peça de gran exigència per al cor, "un madrigal futurista" que és fruit d'un encàrrec conjunt de diferents institucions europees. La vetllada serà tot un esdeveniment artístic i comptarà també amb l'estrena absoluta d'"Invocation to the Earth", obra del compositor i director català Xavier Pagès, que és un encàrrec del Palau de la Música Catalana dins el programa Barcelona Creació Sonora que impulsa l'ICUB. Totes dues peces són una crida a la reflexió sobre el destí de la humanitat i n'hem parlat amb els dos compositors.

    El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, sota la batuta del seu director artístic, Simon Halsey, oferirà avui al Petit Palau l'estrena de "Reconnaissance", de Kaija Saariaho, compositora convidada del Palau aquesta temporada i una de les veus més significatives de la creació actual. Una peça de gran exigència per al cor, "un madrigal futurista" que és fruit d'un encàrrec conjunt de diferents institucions europees. La vetllada serà tot un esdeveniment artístic i comptarà també amb l'estrena absoluta d'"Invocation to the Earth", obra del compositor i director català Xavier Pagès, que és un encàrrec del Palau de la Música Catalana dins el programa Barcelona Creació Sonora que impulsa l'ICUB. Totes dues peces són una crida a la reflexió sobre el destí de la humanitat i n'hem parlat amb els dos compositors.

  • Clara Gispert presenta el seu primer disc, "On and on", a Tàrrega
    Escolta àudio

    Clara Gispert presenta el seu primer disc, "On and on", a Tàrrega

    Demà dissabte, al Teatre Ateneu de Tàrrega hi actuarà la cantant Clara Gispert, una de les joves veus que ja han començat a sonar fa uns mesos pels nostres escenaris. Entusiasta del teatre musical, és en aquest marc estilístic on s'ha format principalment Clara Gispert, una passió que l'ha dut a provar diferents professors tant de dansa com de cant, més que no pas a confiar en una educació reglada. Amb una formació de trio, al costat de Manuel Dabove al piano i Joan Vigo al contrabaix, demà dissabte al Teatre Ateneu de Tàrrega portarà a l'escenari les cançons del seu primer disc, titulat "On and on", dins del 10è Ponent Roots Festival. Un estil vocal atractiu sobre un repertori amb elements jazzístics, de soul i fins i tot alguna picada d'ullet a la clàssica. Ella mateixa ens n'ha donat tots els detalls.

    Demà dissabte, al Teatre Ateneu de Tàrrega hi actuarà la cantant Clara Gispert, una de les joves veus que ja han començat a sonar fa uns mesos pels nostres escenaris. Entusiasta del teatre musical, és en aquest marc estilístic on s'ha format principalment Clara Gispert, una passió que l'ha dut a provar diferents professors tant de dansa com de cant, més que no pas a confiar en una educació reglada. Amb una formació de trio, al costat de Manuel Dabove al piano i Joan Vigo al contrabaix, demà dissabte al Teatre Ateneu de Tàrrega portarà a l'escenari les cançons del seu primer disc, titulat "On and on", dins del 10è Ponent Roots Festival. Un estil vocal atractiu sobre un repertori amb elements jazzístics, de soul i fins i tot alguna picada d'ullet a la clàssica. Ella mateixa ens n'ha donat tots els detalls.

  • Fem un tast del nou disc "Delirium Klezmer" del Trivium Klezmer
    Escolta àudio

    Fem un tast del nou disc "Delirium Klezmer" del Trivium Klezmer

    Des de fa dotze anys, el trio Trivium Klezmer cultiva la seva passió per la sonoritat que els jueus askenazites van escampar per l'Europa de l'est des de just abans de les guerres mundials. Formats a Osca, com a centre d'operacions, la seva aventura va començar una mica per casualitat, però ja des del primer moment amb l'oïda posada en dos elements: el clarinet i l'acordió. Ells són Juan Luis Royo Sevillano (clarinet soprano i requint), Jorge Ramón Salinas (clarinet baix) i Manuel Franco Peralta (acordió). Si fins al segon disc el trio es basava en melodies tradicionals o populars, o d'autor conegut, ara acaben d'editar el seu tercer àlbum, "Delirium Klezmer", on hi han gravat peces d'autoria pròpia. I en un moment en què la banda ha superat la dècada, i després de moltes hores d'assajos i de directes, coneixen a fons el llenguatge klezmer i els seus codis, i ja poden expressar-se amb total llibertat.

    Des de fa dotze anys, el trio Trivium Klezmer cultiva la seva passió per la sonoritat que els jueus askenazites van escampar per l'Europa de l'est des de just abans de les guerres mundials. Formats a Osca, com a centre d'operacions, la seva aventura va començar una mica per casualitat, però ja des del primer moment amb l'oïda posada en dos elements: el clarinet i l'acordió. Ells són Juan Luis Royo Sevillano (clarinet soprano i requint), Jorge Ramón Salinas (clarinet baix) i Manuel Franco Peralta (acordió). Si fins al segon disc el trio es basava en melodies tradicionals o populars, o d'autor conegut, ara acaben d'editar el seu tercer àlbum, "Delirium Klezmer", on hi han gravat peces d'autoria pròpia. I en un moment en què la banda ha superat la dècada, i després de moltes hores d'assajos i de directes, coneixen a fons el llenguatge klezmer i els seus codis, i ja poden expressar-se amb total llibertat.

  • València torna a acollir el Volumens Fest, que explora les possibilitats de l'avenç tecnològic
    Escolta àudio

    València torna a acollir el Volumens Fest, que explora les possibilitats de l'avenç tecnològic

    Per cinquè any consecutiu, el Volumens Fest arriba a terres valencianes, amb la filosofia de combinar la música amb disciplines com la ciència, l'art i la tecnologia. Divendres i dissabte (dies 12 i 13), diversos espais de la ciutat de València seran ocupats per un seguit de propostes que exploten totes les possibilitats estètiques i espacials que proporciona l'avenç tecnològic i sonor actual, en el marc d'una iniciativa que bé es pot adjectivar com a "contemporània" (en paraules dels organitzadors) i sempre amb la música com a eix. Ens n'ha parlat amb detall el director del certamen, Antonio José Albertos.

    Per cinquè any consecutiu, el Volumens Fest arriba a terres valencianes, amb la filosofia de combinar la música amb disciplines com la ciència, l'art i la tecnologia. Divendres i dissabte (dies 12 i 13), diversos espais de la ciutat de València seran ocupats per un seguit de propostes que exploten totes les possibilitats estètiques i espacials que proporciona l'avenç tecnològic i sonor actual, en el marc d'una iniciativa que bé es pot adjectivar com a "contemporània" (en paraules dels organitzadors) i sempre amb la música com a eix. Ens n'ha parlat amb detall el director del certamen, Antonio José Albertos.

  • La Banda Municipal de Barcelona estrenarà diumenge una obra de Miquel de Jorge Artells
    Escolta àudio

    La Banda Municipal de Barcelona estrenarà diumenge una obra de Miquel de Jorge Artells

    Miquel de Jorge Artells és el jove compositor de qui la Banda Municipal de Barcelona estrenarà una obra aquest diumenge en la seva temporada a L'Auditori. La partitura és fruit de la segona edició de la col·laboració entre la formació de vents i l'ESMUC, on De Jorge estudiava. El Departament de Composició del centre va confiar en ell i li va fer la proposta, que va encaixar en els seus plans. N'hem pogut parlar amb ell.

    Miquel de Jorge Artells és el jove compositor de qui la Banda Municipal de Barcelona estrenarà una obra aquest diumenge en la seva temporada a L'Auditori. La partitura és fruit de la segona edició de la col·laboració entre la formació de vents i l'ESMUC, on De Jorge estudiava. El Departament de Composició del centre va confiar en ell i li va fer la proposta, que va encaixar en els seus plans. N'hem pogut parlar amb ell.

  • Les Jornades de Blues de Bellvitge celebraran la seva segona edició al desembre
    Escolta àudio

    Les Jornades de Blues de Bellvitge celebraran la seva segona edició al desembre

    Aquest desembre arriben, per segon cop, les Jornades de Blues de Bellvitge. Al centre Cultural Bellvitge-El Gornal, situat en aquest barri de l'Hospitalet de Llobregat, els dies 10 i 11 de l'últim mes de l'any s'hi reuniran uns quants músics que coneixen de ben a prop, i amb molta experiència, l'estil nascut al sud dels Estats Units i ara tan estès com divers en les seves variants. Al darrere hi ha l'esforç de la Societat de Blues de Barcelona, entitat que promou l'estil amb una vocació d'implicar-hi el barri, i donar un impuls a la cultura. I, com ja hem fet altres vegades quan parlàvem d'iniciatives sorgides d'aquesta entitat, tornem a escoltar les opinions d'una de les seves portaveus: Montse Pratdesaba, artista més coneguda com Big Mama Montse, que ens ha resumit aquestes jornades que es van instaurar després que, a causa de la pandèmia, quedessin ajornades les xerrades en el marc del cicle Primavera in Black.

    Aquest desembre arriben, per segon cop, les Jornades de Blues de Bellvitge. Al centre Cultural Bellvitge-El Gornal, situat en aquest barri de l'Hospitalet de Llobregat, els dies 10 i 11 de l'últim mes de l'any s'hi reuniran uns quants músics que coneixen de ben a prop, i amb molta experiència, l'estil nascut al sud dels Estats Units i ara tan estès com divers en les seves variants. Al darrere hi ha l'esforç de la Societat de Blues de Barcelona, entitat que promou l'estil amb una vocació d'implicar-hi el barri, i donar un impuls a la cultura. I, com ja hem fet altres vegades quan parlàvem d'iniciatives sorgides d'aquesta entitat, tornem a escoltar les opinions d'una de les seves portaveus: Montse Pratdesaba, artista més coneguda com Big Mama Montse, que ens ha resumit aquestes jornades que es van instaurar després que, a causa de la pandèmia, quedessin ajornades les xerrades en el marc del cicle Primavera in Black.

  • Cinc joves músics del nostre país homenatgen Gerhard amb un concert al Palau de la Música
    Escolta àudio

    Cinc joves músics del nostre país homenatgen Gerhard amb un concert al Palau de la Música

    A punt d'acabar l'Any Gerhard, arriba finalment la possibilitat de gaudir d'una proposta del Palau de la Música Catalana posposada per la pandèmia. Es tracta del concert que coprotagonitzaran, aquest dijous, quatre joves cantants del nostre país, Irene Mas, Mireia Tarragó, Tànit Bono i Ferran Albrich, i la pianista Victoria Guerrero. Són cinc músics que han treballat la música de Robert Gerhard, quatre són veus habituals del Cor de Cambra del Palau i tres d'elles han participat també a les últimes edicions d'El Primer Palau. N'hem parlat amb la directora artística adjunta del Palau de la Música, Mercedes Conde Pons, i la soprano Irene Mas.

    A punt d'acabar l'Any Gerhard, arriba finalment la possibilitat de gaudir d'una proposta del Palau de la Música Catalana posposada per la pandèmia. Es tracta del concert que coprotagonitzaran, aquest dijous, quatre joves cantants del nostre país, Irene Mas, Mireia Tarragó, Tànit Bono i Ferran Albrich, i la pianista Victoria Guerrero. Són cinc músics que han treballat la música de Robert Gerhard, quatre són veus habituals del Cor de Cambra del Palau i tres d'elles han participat també a les últimes edicions d'El Primer Palau. N'hem parlat amb la directora artística adjunta del Palau de la Música, Mercedes Conde Pons, i la soprano Irene Mas.

  • Els conjunts Morphosis i Kammart s'uneixen per crear l'espectacle "Mozart reload"
    Escolta àudio

    Els conjunts Morphosis i Kammart s'uneixen per crear l'espectacle "Mozart reload"

    Per iniciativa de l'Associació d'Amics del Jazz de la Ribera d'Ebre i en el marc dels actes de la capitalitat de la cultura catalana que tenen lloc aquest 2021 a Tortosa, les formacions Morphosis i Kammart s'han unit amb altres artistes de renom per crear una orquestra ad hoc per al projecte de creació titulat "Mozart reload". L'espectacle parteix d'una obra clàssica, el Concert per a piano núm. 27 de Mozart i el revisiona des de la música contemporània. Dirigit per Àlex Sansó (director del Kammart Ensemble), amb Laia Armengol i Joan Bagés, compositor i creador al piano, amb les veus d'Anna Tobella i Roger Padullés i la dansa de Roberto Olivan, aquesta trobada entre Mozart i la música contemporània i la dansa pretén traslladar a la nostra època les relacions que Mozart va establir al segle 18 entre instrument solista i orquestra en els seus 27 concerts per a piano. N'hem parlat amb Joan Bagés, director del Morphosis Ensemble.

    Per iniciativa de l'Associació d'Amics del Jazz de la Ribera d'Ebre i en el marc dels actes de la capitalitat de la cultura catalana que tenen lloc aquest 2021 a Tortosa, les formacions Morphosis i Kammart s'han unit amb altres artistes de renom per crear una orquestra ad hoc per al projecte de creació titulat "Mozart reload". L'espectacle parteix d'una obra clàssica, el Concert per a piano núm. 27 de Mozart i el revisiona des de la música contemporània. Dirigit per Àlex Sansó (director del Kammart Ensemble), amb Laia Armengol i Joan Bagés, compositor i creador al piano, amb les veus d'Anna Tobella i Roger Padullés i la dansa de Roberto Olivan, aquesta trobada entre Mozart i la música contemporània i la dansa pretén traslladar a la nostra època les relacions que Mozart va establir al segle 18 entre instrument solista i orquestra en els seus 27 concerts per a piano. N'hem parlat amb Joan Bagés, director del Morphosis Ensemble.

  • Clazzics revisen els hits de l'òpera en clau del jazz, soul i funk
    Escolta àudio

    Clazzics revisen els hits de l'òpera en clau del jazz, soul i funk

    Ara fa uns 3 anys, quatre joves músics del Bages, enmig de l'energia d'una jam session, van decidir tirar endavant un projecte que revisa alguns dels fragments de la lírica i de les òperes més cèlebres, i els porta a terrenys com el jazz, la música llatinoamericana o el funk, per donar-los una forma atractiva per a un públic jove o poc avesat al gènere líric. Això sí, fet sempre des de l'absolut respecte cap a les peces originals i els seus compositors. Es tracta de Clazzics i n'hem parlat amb Adrià Mas, el vocalista del grup.

    Ara fa uns 3 anys, quatre joves músics del Bages, enmig de l'energia d'una jam session, van decidir tirar endavant un projecte que revisa alguns dels fragments de la lírica i de les òperes més cèlebres, i els porta a terrenys com el jazz, la música llatinoamericana o el funk, per donar-los una forma atractiva per a un públic jove o poc avesat al gènere líric. Això sí, fet sempre des de l'absolut respecte cap a les peces originals i els seus compositors. Es tracta de Clazzics i n'hem parlat amb Adrià Mas, el vocalista del grup.

Anar al contingut