Assaig general

  • Joina edita el seu segon disc: "Òrbita 9.18"
    Escolta àudio

    Joina edita el seu segon disc: "Òrbita 9.18"

    Fem un tast del segon àlbum de la pianista, cantant i compositora empordanesa que l'ha concebut en tres parts lligades per la nostàlgia, la necessitat de mirar cap als orígens i la inquietud pel que ha de venir: un futur ple de la pressa i de l'angoixa que comporta la vida moderna. Un treball on s'hi poden percebre les influències musicals dels compositors Alexander Scriabin i Claude Debussy.

    Fem un tast del segon àlbum de la pianista, cantant i compositora empordanesa que l'ha concebut en tres parts lligades per la nostàlgia, la necessitat de mirar cap als orígens i la inquietud pel que ha de venir: un futur ple de la pressa i de l'angoixa que comporta la vida moderna. Un treball on s'hi poden percebre les influències musicals dels compositors Alexander Scriabin i Claude Debussy.

  • Marc Timón estrena la seva nova obra, "Les trompetes de la mort", al Palau
    Escolta àudio

    Marc Timón estrena la seva nova obra, "Les trompetes de la mort", al Palau

    El Palau de la Música Catalana acollirà demà dissabte, 6 de febrer, a dos quarts de 7 del vespre, l'estrena d'aquesta nova composició de Marc Timón, titulada "Les trompetes de la mort", que està basada en la novel·la "Canto jo i la muntanya balla", d'Irene Solà. Es tracta d'una peça simfonicocoral per a cor femení que estrenaran el Cor de Noies de l'Orfeó Català i l'Orquestra Simfònica del Vallès, sota la batuta de Víctor Pablo Pérez. En aquest reportatge, Marc Timón ens explica quines tècniques ha fet servir per compondre aquesta obra i, a més, el director general del Palau de la Música Catalana, Joan Oller, ens exposa per quin motiu Timón ha estat convidat com a compositor de l'actual temporada de la sala modernista.

    El Palau de la Música Catalana acollirà demà dissabte, 6 de febrer, a dos quarts de 7 del vespre, l'estrena d'aquesta nova composició de Marc Timón, titulada "Les trompetes de la mort", que està basada en la novel·la "Canto jo i la muntanya balla", d'Irene Solà. Es tracta d'una peça simfonicocoral per a cor femení que estrenaran el Cor de Noies de l'Orfeó Català i l'Orquestra Simfònica del Vallès, sota la batuta de Víctor Pablo Pérez. En aquest reportatge, Marc Timón ens explica quines tècniques ha fet servir per compondre aquesta obra i, a més, el director general del Palau de la Música Catalana, Joan Oller, ens exposa per quin motiu Timón ha estat convidat com a compositor de l'actual temporada de la sala modernista.

  • La companyia de dansa Blanca Li debuta al Gran Teatre del Liceu amb l'espectacle "Solstice"
    Escolta àudio

    La companyia de dansa Blanca Li debuta al Gran Teatre del Liceu amb l'espectacle "Solstice"

    "Solstice" és l'espectacle més compromès de Blanca Li. Nascuda a Granada, però formada a Nova York amb Martha Graham i establerta amb companyia pròpia a París, Li és una coreògrafa, cineasta, ballarina i actriu extraordinària; una artista que no deixa mai de renovar-se i que s'inspira en una varietat d'estils molt àmplia. Amb "Solstice", Blanca Li celebra la bellesa, el poder i l'energia a partir de la preocupació per la degradació de la natura. Hem parlat amb ella per saber tots els detalls d'aquesta producció.

    "Solstice" és l'espectacle més compromès de Blanca Li. Nascuda a Granada, però formada a Nova York amb Martha Graham i establerta amb companyia pròpia a París, Li és una coreògrafa, cineasta, ballarina i actriu extraordinària; una artista que no deixa mai de renovar-se i que s'inspira en una varietat d'estils molt àmplia. Amb "Solstice", Blanca Li celebra la bellesa, el poder i l'energia a partir de la preocupació per la degradació de la natura. Hem parlat amb ella per saber tots els detalls d'aquesta producció.

  • A punt la setena temporada de l'Òpera de Sarrià i Òpera de Cambra de Barcelona
    Escolta àudio

    A punt la setena temporada de l'Òpera de Sarrià i Òpera de Cambra de Barcelona

    "La serva padrona" de Giovanni Battista Pergolesi, "L'òpera de quatre notes" de Tom Johnson i "L'occasione fa il ladro" de Gioacchino Rossini són les obres escollides per a aquest any. Com sempre, es representaran al Teatre de Sarrià i la temporada s'inaugurarà el divendres 5 de febrer. N'hem parlat amb els directors d'escena Anna Ponces, Paco Mir i Xevi Dorca.

    "La serva padrona" de Giovanni Battista Pergolesi, "L'òpera de quatre notes" de Tom Johnson i "L'occasione fa il ladro" de Gioacchino Rossini són les obres escollides per a aquest any. Com sempre, es representaran al Teatre de Sarrià i la temporada s'inaugurarà el divendres 5 de febrer. N'hem parlat amb els directors d'escena Anna Ponces, Paco Mir i Xevi Dorca.

  • Les Violines celebren els seus 25 anys amb un concert al Centre Artesà Tradicionàrius
    Escolta àudio

    Les Violines celebren els seus 25 anys amb un concert al Centre Artesà Tradicionàrius

    Diumenge, 7 de febrer, el festival Tradicionàrius acull el concert d'aniversari d'unes velles conegudes: Les Violines, banda liderada per la violinista Simone Lambregts. És un grup que a mitjans dels anys noranta va irrompre en l'escena folk, que feia temps que bullia i que va acollir amb els braços oberts la proposta d'aquestes cinc violinistes, totes dones, que van agafar l'essència del folk dels Pirineus, amb elements com acompanyar-se picant els peus a terra. Amb Simone Lambregts repassem breument la trajectòria del grup i del concert que oferiran aquest diumenge.

    Diumenge, 7 de febrer, el festival Tradicionàrius acull el concert d'aniversari d'unes velles conegudes: Les Violines, banda liderada per la violinista Simone Lambregts. És un grup que a mitjans dels anys noranta va irrompre en l'escena folk, que feia temps que bullia i que va acollir amb els braços oberts la proposta d'aquestes cinc violinistes, totes dones, que van agafar l'essència del folk dels Pirineus, amb elements com acompanyar-se picant els peus a terra. Amb Simone Lambregts repassem breument la trajectòria del grup i del concert que oferiran aquest diumenge.

  • Christian Vásquez, convidat a dirigir la Jove Orquestra Simfònica de Barcelona al Palau
    Escolta àudio

    Christian Vásquez, convidat a dirigir la Jove Orquestra Simfònica de Barcelona al Palau

    El mestre veneçolà de 34 anys debutarà com a director a Barcelona al capdavant de la formació catalana en el concert que oferiran el diumenge 7 de febrer al Palau de la Música Catalana, interpretant la Tercera simfonia, "Heroica", de Beethoven. Una invitació que ha rebut de Carlos Checa, director titular i artístic de la Jove Orquestra Simfònica de Barcelona (JOSB).
    Vásquez treballa regularment amb diverses formacions d'arreu del món i ens ha explicat com ha preparat el concert de diumenge amb la JOSB.

    El mestre veneçolà de 34 anys debutarà com a director a Barcelona al capdavant de la formació catalana en el concert que oferiran el diumenge 7 de febrer al Palau de la Música Catalana, interpretant la Tercera simfonia, "Heroica", de Beethoven. Una invitació que ha rebut de Carlos Checa, director titular i artístic de la Jove Orquestra Simfònica de Barcelona (JOSB). Vásquez treballa regularment amb diverses formacions d'arreu del món i ens ha explicat com ha preparat el concert de diumenge amb la JOSB.

  • La Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya organitza una formació per a grallers i timbalers
    Escolta àudio

    La Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya organitza una formació per a grallers i timbalers

    L'entitat ha preparat aquesta jornada per a músics d'acompanyament de castells amb l'objectiu d'acostar-los al detall de cada instrument, com s'ha tocat al llarg de la història i quins aspectes es poden millorar durant la seva interpretació. La jornada tindrà lloc el 27 de febrer, en format en línia, amb tres músics ben solvents: Ivó Jordà, Manu Sabaté i Gerard Pouget. Anteriorment ja s'havien fet alguns tallers semblants, però ara, aprofitant la baixada de l'activitat castellera a causa de la pandèmia, era el moment ideal per impartir aquesta formació. Ivó Jordà, membre de la tècnica dels Castellers de Vilafranca, músic i professor de gralla, i Manu Sabaté, intèrpret de gralla i professor d'aquest instrument ens en donen tots els detalls.

    L'entitat ha preparat aquesta jornada per a músics d'acompanyament de castells amb l'objectiu d'acostar-los al detall de cada instrument, com s'ha tocat al llarg de la història i quins aspectes es poden millorar durant la seva interpretació. La jornada tindrà lloc el 27 de febrer, en format en línia, amb tres músics ben solvents: Ivó Jordà, Manu Sabaté i Gerard Pouget. Anteriorment ja s'havien fet alguns tallers semblants, però ara, aprofitant la baixada de l'activitat castellera a causa de la pandèmia, era el moment ideal per impartir aquesta formació. Ivó Jordà, membre de la tècnica dels Castellers de Vilafranca, músic i professor de gralla, i Manu Sabaté, intèrpret de gralla i professor d'aquest instrument ens en donen tots els detalls.

  • Coneixem el clarinetista Xabier Gullón i la pianista Maria Alonso-Allende
    Escolta àudio

    Coneixem el clarinetista Xabier Gullón i la pianista Maria Alonso-Allende

    Aquests dos joves músics actuen el divendres 5 de febrer als concerts del Jardí dels Tarongers.

    Aquests dos joves músics actuen el divendres 5 de febrer als concerts del Jardí dels Tarongers.

  • El llibre "Mediterrània, un mar de músiques" ofereix als alumnes endinsar-se en les músiques d'arrel
    Escolta àudio

    El llibre "Mediterrània, un mar de músiques" ofereix als alumnes endinsar-se en les músiques d'arrel

    A poc a poc, la cultura musical que s'imparteix a les escoles va incloent gèneres o terrenys més enllà de la clàssica, el rock o el jazz. Alguns exemples són els tallers de percussió africana i l'aprenentatge dels cants de tradicions foranes en les propostes corals. Tot i això, el que entenem per músiques d'arrel encara tenen molt camí per recórrer dins la cultura musical dels alumnes, i aquest és el plantejament d'una nova iniciativa de l'editorial El Dimoni Pelut: el llibre "Mediterrània, un mar de músiques", que reuneix algunes de les principals músiques d'origen tradicional de la conca banyada pel mar Mediterrani i que està dirigit als més joves i els seus mestres, amb les il·lustracions de Lluís Ràfols i el text de Jordi Alsina, antropòleg i dinamitzador cultural. Ell és qui ens presenta aquesta publicació.

    A poc a poc, la cultura musical que s'imparteix a les escoles va incloent gèneres o terrenys més enllà de la clàssica, el rock o el jazz. Alguns exemples són els tallers de percussió africana i l'aprenentatge dels cants de tradicions foranes en les propostes corals. Tot i això, el que entenem per músiques d'arrel encara tenen molt camí per recórrer dins la cultura musical dels alumnes, i aquest és el plantejament d'una nova iniciativa de l'editorial El Dimoni Pelut: el llibre "Mediterrània, un mar de músiques", que reuneix algunes de les principals músiques d'origen tradicional de la conca banyada pel mar Mediterrani i que està dirigit als més joves i els seus mestres, amb les il·lustracions de Lluís Ràfols i el text de Jordi Alsina, antropòleg i dinamitzador cultural. Ell és qui ens presenta aquesta publicació.

  • El Cor Jove de l'Orfeó Català interpreta "Carmina Burana" al Palau de la Música Catalana
    Escolta àudio

    El Cor Jove de l'Orfeó Català interpreta "Carmina Burana" al Palau de la Música Catalana

    Una de les primeres cites musicals d'aquesta setmana i, per tant, del mes de febrer, és el concert que oferiran avui a les 8 del vespre, al Palau, el Cor Jove de l'Orfeó Català, que hi interpretarà la cèlebre cantata "Carmina Burana" de Carl Orff.
    El cor estarà dirigit per Esteve Nabona i l'acompanyaran el conjunt de percussions de l'Orquestra Simfònica del Vallès i els pianistes de l'Escola Coral de l'Orfeó Català, Pau
    Casan i Josep Surinyac. A més, també s'ha convidat els solistes vocals locals Serena Sáenz (soprano), Beñat Egiarte (tenor) i Germán de la Riva (baríton).
    Aquesta és una de les produccions programades que s'ha pogut mantenir malgrat les restriccions de la pandèmia que, amb tot, es deixen notar des de fa mesos als assajos. Ens ho explica Esteve Nabona.

    Una de les primeres cites musicals d'aquesta setmana i, per tant, del mes de febrer, és el concert que oferiran avui a les 8 del vespre, al Palau, el Cor Jove de l'Orfeó Català, que hi interpretarà la cèlebre cantata "Carmina Burana" de Carl Orff. El cor estarà dirigit per Esteve Nabona i l'acompanyaran el conjunt de percussions de l'Orquestra Simfònica del Vallès i els pianistes de l'Escola Coral de l'Orfeó Català, Pau Casan i Josep Surinyac. A més, també s'ha convidat els solistes vocals locals Serena Sáenz (soprano), Beñat Egiarte (tenor) i Germán de la Riva (baríton). Aquesta és una de les produccions programades que s'ha pogut mantenir malgrat les restriccions de la pandèmia que, amb tot, es deixen notar des de fa mesos als assajos. Ens ho explica Esteve Nabona.

  • "Aventures de la nota La", el nou disc de Joan Miquel Oliver
    Escolta àudio

    "Aventures de la nota La", el nou disc de Joan Miquel Oliver

    Amb aquest àlbum el músic mallorquí ha volgut experimentar amb la música i ha basat la composició del disc en el dodecafonisme, fet que ha generat un dels treballs més innovadors de la seva trajectòria. Ell mateix ens en dona tots els detalls.

    Amb aquest àlbum el músic mallorquí ha volgut experimentar amb la música i ha basat la composició del disc en el dodecafonisme, fet que ha generat un dels treballs més innovadors de la seva trajectòria. Ell mateix ens en dona tots els detalls.

  • Crossing Lines retrata diversos compositors del panorama internacional actual a L'Auditori
    Escolta àudio

    Crossing Lines retrata diversos compositors del panorama internacional actual a L'Auditori

    L'Ensemble Crossing Lines, grup de referència de música contemporània a Catalunya, serà dimarts que ve, 2 de febrer, a L'Auditori de Barcelona amb un nou concert dins de la seva temporada Sampler Sèries.
    Sota un títol que sembla voler deconstruir Beethoven, el programa de la vetllada presenta un retrat suggeridor de diversos compositors del panorama mundial actual, amb dos noms concrets, la italiana Clara Iannotta i el brasiler Daniel Moreira com a representants d'una generació de creadors joves d'èxit, amb l'afegit de peces de Natacha Diels i Bryan Jacobs que exploren l'element rítmic des d'aproximacions molt diferents. N'hem parlat amb qui serà el director musical de part d'aquest concert, Lorenzo Ferrándiz.

    L'Ensemble Crossing Lines, grup de referència de música contemporània a Catalunya, serà dimarts que ve, 2 de febrer, a L'Auditori de Barcelona amb un nou concert dins de la seva temporada Sampler Sèries. Sota un títol que sembla voler deconstruir Beethoven, el programa de la vetllada presenta un retrat suggeridor de diversos compositors del panorama mundial actual, amb dos noms concrets, la italiana Clara Iannotta i el brasiler Daniel Moreira com a representants d'una generació de creadors joves d'èxit, amb l'afegit de peces de Natacha Diels i Bryan Jacobs que exploren l'element rítmic des d'aproximacions molt diferents. N'hem parlat amb qui serà el director musical de part d'aquest concert, Lorenzo Ferrándiz.

  • Marcel Pich ret homenatge a Guillem d'Efak en el seu espectacle intimista del Festival Barnasants
    Escolta àudio

    Marcel Pich ret homenatge a Guillem d'Efak en el seu espectacle intimista del Festival Barnasants

    Amb motiu dels 25 anys de la mort d'Efak, Marcel Pich revisita l'espectacle que va crear per al 20è aniversari de la mort del cantautor manacorí i el torna a fer pujar als escenaris del Festival Barnasants per recordar la que va ser una de les veus més creatives de la cançó dels anys 60 i 70.

    Amb motiu dels 25 anys de la mort d'Efak, Marcel Pich revisita l'espectacle que va crear per al 20è aniversari de la mort del cantautor manacorí i el torna a fer pujar als escenaris del Festival Barnasants per recordar la que va ser una de les veus més creatives de la cançó dels anys 60 i 70.

  • Es publica en català la correspondència entre Schönberg i el seu alumne Robert Gerhard
    Escolta àudio

    Es publica en català la correspondència entre Schönberg i el seu alumne Robert Gerhard

    El 2021 també és Any Gerhard perquè s'escau el 125è aniversari del naixement d'aquest compositor català. Per això, fa pocs dies, a Valls es va fer la presentació d'un llibre encarregat per la Biblioteca de Catalunya que recull la correspondència entre Robert Gerhard i Arnold Schönberg. L'editora del llibre és Paloma Ortiz de Urbina, que hi ha estat treballant durant vuit anys. El 2019 es va editar la correspondència en alemany a Suïssa, l'any passat es van publicar les traduccions en anglès i català, i aquest 2021 segurament es farà també en castellà. Es tracta de 82 cartes conservades en arxius d'Alemanya, Àustria, el Regne Unit, els Estats Units i Catalunya, que permeten conèixer diversos aspectes de la carrera musical de Gerhard, però també de la seva personalitat.

    El 2021 també és Any Gerhard perquè s'escau el 125è aniversari del naixement d'aquest compositor català. Per això, fa pocs dies, a Valls es va fer la presentació d'un llibre encarregat per la Biblioteca de Catalunya que recull la correspondència entre Robert Gerhard i Arnold Schönberg. L'editora del llibre és Paloma Ortiz de Urbina, que hi ha estat treballant durant vuit anys. El 2019 es va editar la correspondència en alemany a Suïssa, l'any passat es van publicar les traduccions en anglès i català, i aquest 2021 segurament es farà també en castellà. Es tracta de 82 cartes conservades en arxius d'Alemanya, Àustria, el Regne Unit, els Estats Units i Catalunya, que permeten conèixer diversos aspectes de la carrera musical de Gerhard, però també de la seva personalitat.

  • Coneixem dos dels finalistes del 58è Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas
    Escolta àudio

    Coneixem dos dels finalistes del 58è Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas

    El Gran Teatre del Liceu va acollir diumenge 24 de gener el concert final d'aquest certamen, que va permetre al públic assistent gaudir de les veus dels principals premiats en aquest concurs de prestigi mundial. La mezzosoprano basca Carmen Artaza es va endur el cobejat primer premi del certamen; la mezzosoprano ucraïnesa Olga Syniakova, el segon premi, i el baríton argentí Germán Enrique Alcántara, el tercer premi del certamen. A més, els guardons oficials es van completar amb el baríton rus Vasily Sokolov (quart premi), el tenor xinès Chuan Wang (cinquè premi) i la soprano russa Inna Demenkova (sisè premi). Judit Jordana va poder parlar amb Carmen Artaza, de 25 anys, la flamant guanyadora del concurs, i també amb el baríton de Puerto Rico Cesar Méndez, de 33 anys, premi a millor intèrpret de sarsuela.

    El Gran Teatre del Liceu va acollir diumenge 24 de gener el concert final d'aquest certamen, que va permetre al públic assistent gaudir de les veus dels principals premiats en aquest concurs de prestigi mundial. La mezzosoprano basca Carmen Artaza es va endur el cobejat primer premi del certamen; la mezzosoprano ucraïnesa Olga Syniakova, el segon premi, i el baríton argentí Germán Enrique Alcántara, el tercer premi del certamen. A més, els guardons oficials es van completar amb el baríton rus Vasily Sokolov (quart premi), el tenor xinès Chuan Wang (cinquè premi) i la soprano russa Inna Demenkova (sisè premi). Judit Jordana va poder parlar amb Carmen Artaza, de 25 anys, la flamant guanyadora del concurs, i també amb el baríton de Puerto Rico Cesar Méndez, de 33 anys, premi a millor intèrpret de sarsuela.

Anar al contingut