Assaig general

  • El curtmetratge "Vera" de Laura Rubirola dona un paper fonamental a la música clàssica
    Escolta àudio

    El curtmetratge "Vera" de Laura Rubirola dona un paper fonamental a la música clàssica

    La guionista i directora d'aquesta història ha volgut centrar-se en una relació d'amor delicat entre dos personatges, que es van coneixent sense veure's. El resultat és "Vera", un curtmetratge que ja ha rebut més d'un premi (i, entre altres reconeixements, ha estat preseleccionat pels premis Goya i pels Gaudí) i destaca entre la resta de curts en primer lloc perquè la música clàssica hi té un paper fonamental i també perquè trenca estereotips, mostrant que absolutament tothom pot emocionar-se escoltant peces de música clàssica. Hem parlat amb Laura Rubirola i ens n'ha donat tots els detalls.

    La guionista i directora d'aquesta història ha volgut centrar-se en una relació d'amor delicat entre dos personatges, que es van coneixent sense veure's. El resultat és "Vera", un curtmetratge que ja ha rebut més d'un premi (i, entre altres reconeixements, ha estat preseleccionat pels premis Goya i pels Gaudí) i destaca entre la resta de curts en primer lloc perquè la música clàssica hi té un paper fonamental i també perquè trenca estereotips, mostrant que absolutament tothom pot emocionar-se escoltant peces de música clàssica. Hem parlat amb Laura Rubirola i ens n'ha donat tots els detalls.

  • L'ESMUC programa un cicle de taules rodones sobre actualitat musical
    Escolta àudio

    L'ESMUC programa un cicle de taules rodones sobre actualitat musical

    Aquest 2021, l'ESMUC ha programat un cicle de quatre taules rodones per debatre temes d'actualitat musical. Estan organitzades pel departament de Producció i Gestió del centre i la primera, que es farà demà, 18 de març, a les 18 hores, porta per títol "L'estat actual de les orquestres". Els ponents seran Marta Cardona, concertino de l'Orquestra Simfònica del Vallès, Júlia Gállego, flauta solista de l'Orquestra Cambra Mahler, i el director d'orquestra Edmon Colomer. Aquesta taula rodona, com les tres següents, la moderarà Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana i professor de l'ESMUC.

    Aquest 2021, l'ESMUC ha programat un cicle de quatre taules rodones per debatre temes d'actualitat musical. Estan organitzades pel departament de Producció i Gestió del centre i la primera, que es farà demà, 18 de març, a les 18 hores, porta per títol "L'estat actual de les orquestres". Els ponents seran Marta Cardona, concertino de l'Orquestra Simfònica del Vallès, Júlia Gállego, flauta solista de l'Orquestra Cambra Mahler, i el director d'orquestra Edmon Colomer. Aquesta taula rodona, com les tres següents, la moderarà Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana i professor de l'ESMUC.

  • El projecte pluridisciplinari "Khaled: camí de refugi" dona veu als músics refugiats
    Escolta àudio

    El projecte pluridisciplinari "Khaled: camí de refugi" dona veu als músics refugiats

    "Khaled: camí de refugi" recull l'experiència de diversos dels músics de l'orquestra d'artistes refugiats "Orpheus XXI" de Jordi Savall, sobre la guerra, la seva fugida cap a terres suposadament més lliures on es troben amb altres artistes migrants i on, a dins de l'orquestra, comparteixen les seves experiències sobre la guerra, la migració i la precarietat, però també del poder de la música gràcies a la pràctica artística. Una experiència única i intransferible, narrada per Martí Sancliment, creador i dramaturg del projecte, que es podrà veure els dies 17 i 18 de març, al Centre Cultural Albareda.

    "Khaled: camí de refugi" recull l'experiència de diversos dels músics de l'orquestra d'artistes refugiats "Orpheus XXI" de Jordi Savall, sobre la guerra, la seva fugida cap a terres suposadament més lliures on es troben amb altres artistes migrants i on, a dins de l'orquestra, comparteixen les seves experiències sobre la guerra, la migració i la precarietat, però també del poder de la música gràcies a la pràctica artística. Una experiència única i intransferible, narrada per Martí Sancliment, creador i dramaturg del projecte, que es podrà veure els dies 17 i 18 de març, al Centre Cultural Albareda.

  • Es mostra per primera vegada a la seva nova ubicació l'orgue Cavaillé-Coll de la Sagrada Família
    Escolta àudio

    Es mostra per primera vegada a la seva nova ubicació l'orgue Cavaillé-Coll de la Sagrada Família

    Després de més d'un any de la presentació de la campanya de mecenatge per sufragar la restauració i el trasllat de l'orgue de la cripta de la Sagrada Família de Barcelona, aquesta setmana es mostrarà per primer cop a la seva nova ubicació l'orgue Cavaillé-Coll del 1896, donat per la congregació de religioses del Sagrat Cor de Jesús.
    L'instrument, del mateix constructor i de les mateixes dimensions que el que hi havia hagut, substitueix el que va desaparèixer amb l'esclat de la Guerra Civil i és l'element que quedava pendent dins els plans de renovació de la música a les celebracions de la parròquia de la Sagrada Família.
    Ens ho han explicat l'arquitecte Jordi Faulí, mossèn Josep M. Turull, rector de la basílica i de la parròquia de la Sagrada Família, i el restaurador de l'instrument, l'orguener Albert Blancafort.

    Després de més d'un any de la presentació de la campanya de mecenatge per sufragar la restauració i el trasllat de l'orgue de la cripta de la Sagrada Família de Barcelona, aquesta setmana es mostrarà per primer cop a la seva nova ubicació l'orgue Cavaillé-Coll del 1896, donat per la congregació de religioses del Sagrat Cor de Jesús. L'instrument, del mateix constructor i de les mateixes dimensions que el que hi havia hagut, substitueix el que va desaparèixer amb l'esclat de la Guerra Civil i és l'element que quedava pendent dins els plans de renovació de la música a les celebracions de la parròquia de la Sagrada Família. Ens ho han explicat l'arquitecte Jordi Faulí, mossèn Josep M. Turull, rector de la basílica i de la parròquia de la Sagrada Família, i el restaurador de l'instrument, l'orguener Albert Blancafort.

  • El contrabaixista Giuseppe Campisi publica el seu segon disc i el presenta en concert a Terrassa
    Escolta àudio

    El contrabaixista Giuseppe Campisi publica el seu segon disc i el presenta en concert a Terrassa

    El músic italià Giuseppe Campisi acaba d'editar un nou disc, "Un Imprevisto È La Sola Speranza" (The Changes 2020), que parteix de la tradició afroamericana per a un projecte atrevit que combina elements de swing, bossa nova i jazz contemporani. Un disc que presentarà en concert a la nova Jazz Cava de Terrassa el dissabte 20 de març.

    El músic italià Giuseppe Campisi acaba d'editar un nou disc, "Un Imprevisto È La Sola Speranza" (The Changes 2020), que parteix de la tradició afroamericana per a un projecte atrevit que combina elements de swing, bossa nova i jazz contemporani. Un disc que presentarà en concert a la nova Jazz Cava de Terrassa el dissabte 20 de març.

  • La Schubertíada de Vilabertran presenta la programació
    Escolta àudio

    La Schubertíada de Vilabertran presenta la programació

    El prestigiós certamen musical és el primer gran festival d'aquest estiu que presenta programació, i ho fa amb la satisfacció que dona haver pogut mantenir gairebé intacta l'edició més difícil, la de l'any passat. Amb tot, l'objectiu és el mateix de sempre: celebrar i compartir la gran música amb el públic, de la mà dels millors intèrprets.
    Es fa impossible detallar tots els artistes que passaran pel festival sense deixar-se'n cap. A l'Empordà, la Schubertíada tindrà lloc del 12 al 29 d'agost i hi passaran noms com Matthias Goerne, Andrè Schuen, Katharina Konradi, Christoph Prégardien, Julia Kleiter, Konstantin Krimmel, Florian Boesch i els pianistes Daniel Heide, Julius Drake o Malcolm Martineau, a més, és clar, de Wolfram Rieger i el Quartet Casals.

    El prestigiós certamen musical és el primer gran festival d'aquest estiu que presenta programació, i ho fa amb la satisfacció que dona haver pogut mantenir gairebé intacta l'edició més difícil, la de l'any passat. Amb tot, l'objectiu és el mateix de sempre: celebrar i compartir la gran música amb el públic, de la mà dels millors intèrprets. Es fa impossible detallar tots els artistes que passaran pel festival sense deixar-se'n cap. A l'Empordà, la Schubertíada tindrà lloc del 12 al 29 d'agost i hi passaran noms com Matthias Goerne, Andrè Schuen, Katharina Konradi, Christoph Prégardien, Julia Kleiter, Konstantin Krimmel, Florian Boesch i els pianistes Daniel Heide, Julius Drake o Malcolm Martineau, a més, és clar, de Wolfram Rieger i el Quartet Casals.

  • "Sola", la cançó que Berta Sala ha escrit per commemorar el  8 de març, el Dia de les Dones
    Escolta àudio

    "Sola", la cançó que Berta Sala ha escrit per commemorar el 8 de març, el Dia de les Dones

    Quan falten dos dies per acabar una setmana que ha començat amb el 8 de març, avui ens fixem en una de les cançons que han sonat en un escenari, justament per fer més visible la reivindicació feminista des del món de la música: la cançó "Sola", una peça ideada per Berta Sala que, per fer-la realitat, s'ha acompanyat de tres músiques més: Alba Careta, Magalí Sare i Carolina Alabau. Hem parlat amb Berta Sala, la ideòloga de la cançó, per saber quin missatge ha volgut comunicar, i també amb la resta de còmplices d'aquesta aventura musical.

    Quan falten dos dies per acabar una setmana que ha començat amb el 8 de març, avui ens fixem en una de les cançons que han sonat en un escenari, justament per fer més visible la reivindicació feminista des del món de la música: la cançó "Sola", una peça ideada per Berta Sala que, per fer-la realitat, s'ha acompanyat de tres músiques més: Alba Careta, Magalí Sare i Carolina Alabau. Hem parlat amb Berta Sala, la ideòloga de la cançó, per saber quin missatge ha volgut comunicar, i també amb la resta de còmplices d'aquesta aventura musical.

  • El cicle de música antiga Maldà 1700 engega una nova edició
    Escolta àudio

    El cicle de música antiga Maldà 1700 engega una nova edició

    Al palau de Maldà, al carrer del Pi de Barcelona, ja s'hi feia música al segle XVIII, quan el baró, Rafael d'Amat i de Cortada, convidava músics del moment i recollia el testimoni en el seu dietari.
    Aquell esperit i aquella activitat és el que vol recollir, des de fa vuit anys, el cicle de música antiga Maldà 1700, que a partir d'aquest diumenge presenta una nova edició sota la direcció artística d'Ariadna Cabiró. El primer concert serà aquest diumenge, 14 de març amb un recital a dos quarts d'1 del migdia, amb el baríton Josep Ramon Olivé, acompanyat a la tiorba i l'arxillaüt per Carles Blanch.
    El segon i últim concert del cicle serà el diumenge 28, a la mateixa hora, i anirà a càrrec de l'Ensemble Anacronia, una formació jove i integrada per músics formats a l'ESMUC, com David Gutiérrez al traverso; Pablo Albarracín, violí; Luis Manuel Beltrán, viola; Marc de la Linde, viola de gamba, i Marina López al clavicèmbal.

    Al palau de Maldà, al carrer del Pi de Barcelona, ja s'hi feia música al segle XVIII, quan el baró, Rafael d'Amat i de Cortada, convidava músics del moment i recollia el testimoni en el seu dietari. Aquell esperit i aquella activitat és el que vol recollir, des de fa vuit anys, el cicle de música antiga Maldà 1700, que a partir d'aquest diumenge presenta una nova edició sota la direcció artística d'Ariadna Cabiró. El primer concert serà aquest diumenge, 14 de març amb un recital a dos quarts d'1 del migdia, amb el baríton Josep Ramon Olivé, acompanyat a la tiorba i l'arxillaüt per Carles Blanch. El segon i últim concert del cicle serà el diumenge 28, a la mateixa hora, i anirà a càrrec de l'Ensemble Anacronia, una formació jove i integrada per músics formats a l'ESMUC, com David Gutiérrez al traverso; Pablo Albarracín, violí; Luis Manuel Beltrán, viola; Marc de la Linde, viola de gamba, i Marina López al clavicèmbal.

  • Repassem la trajectòria d'Anna Maleras, pionera de la dansa moderna i el jazz
    Escolta àudio

    Repassem la trajectòria d'Anna Maleras, pionera de la dansa moderna i el jazz

    La ballarina, pedagoga i coreògrafa catalana, àmpliament guardonada, als seus 80 anys ha recollit la Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona i segueix deixant un llegat per a tots els seus predecessor a la seva escola de dansa, que porta el seu nom. Descobrim la seva potent trajectòria amb Judit Jordana.

    La ballarina, pedagoga i coreògrafa catalana, àmpliament guardonada, als seus 80 anys ha recollit la Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona i segueix deixant un llegat per a tots els seus predecessor a la seva escola de dansa, que porta el seu nom. Descobrim la seva potent trajectòria amb Judit Jordana.

  • El director d'orquestra Xavier Güell publica el primer volum de "Cuarteto de la guerra"
    Escolta àudio

    El director d'orquestra Xavier Güell publica el primer volum de "Cuarteto de la guerra"

    "Cuarteto de la guerra" és el títol d'una nova tetralogia de biografies musicals que el director d'orquestra i promotor Xavier Güell acaba d'encetar amb la publicació del primer volum, dedicat a Béla Bartók.
    Fruit d'un treball de recerca i documentació exhaustiu, el resultat final pren la forma de relat de ficció però reprodueix amb fidelitat, això sí, el desenvolupament cronològic dels fets de què parla. El primer volum de la tetralogia, "Si no puedes, yo respiraré por ti" (ja a la venda), explica l'exili voluntari de Bartók als Estats Units, on va passar els últims cinc anys de la seva vida i on va compondre algunes de les seves obres més extraordinàries.
    L'editorial Galaxia Gutenberg és qui publica aquesta tetralogia, el segon volum de la qual sortirà a l'octubre, i el tercer i el quart, al llarg de l'any que ve.

    "Cuarteto de la guerra" és el títol d'una nova tetralogia de biografies musicals que el director d'orquestra i promotor Xavier Güell acaba d'encetar amb la publicació del primer volum, dedicat a Béla Bartók. Fruit d'un treball de recerca i documentació exhaustiu, el resultat final pren la forma de relat de ficció però reprodueix amb fidelitat, això sí, el desenvolupament cronològic dels fets de què parla. El primer volum de la tetralogia, "Si no puedes, yo respiraré por ti" (ja a la venda), explica l'exili voluntari de Bartók als Estats Units, on va passar els últims cinc anys de la seva vida i on va compondre algunes de les seves obres més extraordinàries. L'editorial Galaxia Gutenberg és qui publica aquesta tetralogia, el segon volum de la qual sortirà a l'octubre, i el tercer i el quart, al llarg de l'any que ve.

  • L'especialista Marta Serra ens parla de la pràctica musical del mantra
    Escolta àudio

    L'especialista Marta Serra ens parla de la pràctica musical del mantra

    Si mirem l'etimologia de la paraula "mantra" ens hem de remetre al sànscrit, llengua de cultures litúrgiques com l'hinduisme: "man", que vol dir ment, i "tra", que vol dir alliberació¿ I així, des del món occidental, entenem que els mantres porten intrínsec un poder alliberador, i que poden servir per assolir un estat de calma i benestar, de concentració i de connexió amb nosaltres mateixos. Aquesta pràctica, treta dels cants sagrats, ja fa temps que ha arribat a Occident i en alguns sectors, també la música que l'acompanya. Tant és així que hi ha músics centrats exclusivament en aquest àmbit. Al nostre país encara són pocs, però són veritables especialistes del gènere: és el cas de la música Marta Serra, que ens explica com va entrar en la pràctica musical del mantra, quan fa una mica més de deu anys, en un viatge al sud d'Anglaterra, va assistir a un concert de mantres i com va quedar d'impactada per la vivència, amb una nova perspectiva de la relació que tenia amb la música.

    Si mirem l'etimologia de la paraula "mantra" ens hem de remetre al sànscrit, llengua de cultures litúrgiques com l'hinduisme: "man", que vol dir ment, i "tra", que vol dir alliberació¿ I així, des del món occidental, entenem que els mantres porten intrínsec un poder alliberador, i que poden servir per assolir un estat de calma i benestar, de concentració i de connexió amb nosaltres mateixos. Aquesta pràctica, treta dels cants sagrats, ja fa temps que ha arribat a Occident i en alguns sectors, també la música que l'acompanya. Tant és així que hi ha músics centrats exclusivament en aquest àmbit. Al nostre país encara són pocs, però són veritables especialistes del gènere: és el cas de la música Marta Serra, que ens explica com va entrar en la pràctica musical del mantra, quan fa una mica més de deu anys, en un viatge al sud d'Anglaterra, va assistir a un concert de mantres i com va quedar d'impactada per la vivència, amb una nova perspectiva de la relació que tenia amb la música.

  • L'Orquestra de Cambra Catalana actua al Petit Palau en un concert que també se seguirà en streaming
    Escolta àudio

    L'Orquestra de Cambra Catalana actua al Petit Palau en un concert que també se seguirà en streaming

    Aquest diumenge, a les 7 del vespre, l'Orquestra de Cambra Catalana, amb el tenor Alexandre Guerrero i dirigida per Joan Pàmies, tornarà als escenaris amb un nou programa de concert. Serà al Petit Palau del Palau de la Música, tot i que també es podrà seguir per streaming en directe.

    Aquest diumenge, a les 7 del vespre, l'Orquestra de Cambra Catalana, amb el tenor Alexandre Guerrero i dirigida per Joan Pàmies, tornarà als escenaris amb un nou programa de concert. Serà al Petit Palau del Palau de la Música, tot i que també es podrà seguir per streaming en directe.

  • Coneixem el grup femení d'havaneres Les Anxovetes
    Escolta àudio

    Coneixem el grup femení d'havaneres Les Anxovetes

    El grup Les Anxovetes es formen el 2013 a Girona, amb la premissa original que tot girés al voltant de la veu. Després de barrinar opcions, explica Tona Gafarot, un dia, veient la tradicional cantada d'havaneres a Calella, es va adonar de la predominança masculina del gènere. I així va sorgir la idea de crear un grup d'havaneres en clau femenina: les tres veus de Montse Ferrermoner, Marta Pérez i Tona Gafarot -Les Anxovetes-, més els dos seitons: el guitarrista Salva Gallego i el contrabaixista Xevi Pasqual. Des d'aleshores, i amb quatre discos editats, han trobat un so propi.

    El grup Les Anxovetes es formen el 2013 a Girona, amb la premissa original que tot girés al voltant de la veu. Després de barrinar opcions, explica Tona Gafarot, un dia, veient la tradicional cantada d'havaneres a Calella, es va adonar de la predominança masculina del gènere. I així va sorgir la idea de crear un grup d'havaneres en clau femenina: les tres veus de Montse Ferrermoner, Marta Pérez i Tona Gafarot -Les Anxovetes-, més els dos seitons: el guitarrista Salva Gallego i el contrabaixista Xevi Pasqual. Des d'aleshores, i amb quatre discos editats, han trobat un so propi.

  • El primer concert massiu sense distàncies es farà el 27 de març al Palau Sant Jordi
    Escolta àudio

    El primer concert massiu sense distàncies es farà el 27 de març al Palau Sant Jordi

    El 27 de març. Aquesta serà la data del primer concert massiu sense distàncies que se celebrarà des de l'esclat de la pandèmia i que dona continuïtat a l'assaig clínic que va tenir lloc al desembre a la Sala Apolo.
    El concert el protagonitzarà Love of Lesbian, es farà al Palau Sant Jordi de Barcelona i hi assistiran 5.000 espectadors. No ha estat una iniciativa d'un únic promotor, sinó que l'ha organitzat tot el sector de la música en directe.

    El 27 de març. Aquesta serà la data del primer concert massiu sense distàncies que se celebrarà des de l'esclat de la pandèmia i que dona continuïtat a l'assaig clínic que va tenir lloc al desembre a la Sala Apolo. El concert el protagonitzarà Love of Lesbian, es farà al Palau Sant Jordi de Barcelona i hi assistiran 5.000 espectadors. No ha estat una iniciativa d'un únic promotor, sinó que l'ha organitzat tot el sector de la música en directe.

  • La pianista Laura Farré Rozada publica el seu segon disc, titulat "Nimbus"
    Escolta àudio

    La pianista Laura Farré Rozada publica el seu segon disc, titulat "Nimbus"

    Després de l'aplaudit "The French Reverie", la pianista, matemàtica i investigadora catalana ha gravat un nou àlbum per al segell Seed Music, que de moment ja és a les plataformes digitals i que sortirà a la venda a les botigues la segona quinzena de març. Un CD de piano sol titulat "Nimbus", on la intèrpret vilanovina fa una mirada a la metamorfosi de l'aigua, i per això ha conformat el treball amb diverses obres que tenen aquest element com a font d'inspiració i que vol ser un homenatge al compositor francès Olivier Messiaen.

    Després de l'aplaudit "The French Reverie", la pianista, matemàtica i investigadora catalana ha gravat un nou àlbum per al segell Seed Music, que de moment ja és a les plataformes digitals i que sortirà a la venda a les botigues la segona quinzena de març. Un CD de piano sol titulat "Nimbus", on la intèrpret vilanovina fa una mirada a la metamorfosi de l'aigua, i per això ha conformat el treball amb diverses obres que tenen aquest element com a font d'inspiració i que vol ser un homenatge al compositor francès Olivier Messiaen.

Anar al contingut