La propera temporada Ibercamera ha programat un total de 9 propostes que tindran lloc a L'Auditori i al Palau de la Música Catalana, entre els mesos de novembre i juny del 2025. Comptarà amb la presència de grans solistes internacionals i batutes de prestigi mundial, com el pianista Daniil Trífonov, Teodor Currentzis amb els seu conjunt MusicAeterna i l'Orquestra Simfònica WDR de Colònia, amb el violoncel·lista espanyol Pablo Ferrández com a solista i amb el mestre colombià Andrés Orozco-Estrada a la batuta. Aquestes són només algunes de les propostes que va presentar en roda de premsa Josep M. Prat, president d'Ibercamera.
Aquest vespre, el Teatre Kursaal de la capital del Bages acollirà l'espectacle "Une vie d'amour", basat en els grans èxits de la "chanson" francesa (com els d'Édith Piaf, a la foto) i dirigit pel músic i productor d'espectacles Gil Marsalla. Serà l'estrena mundial d'una proposta que forma part de la 25a edició de la Francophonie, trobada de la cultura i la llengua franceses que, un any més, se celebra a Manresa i que està impulsada per l'Associació de Professors de Francès de Catalunya amb la complicitat de l'ambaixada de França. En aquesta nova trobada, es reuniran quatre de les veus més importants actualment del país veí per fer aquest homenatge a la "chanson". L'espectacle "Une vie d'amour" també agafa un relleu especial, ja que també retrà homenatge a Anna Rotllan, impulsora de la Francophonie, que ens va deixar el juliol passat. N'hem parlat amb el mateix Gil Marsalla.
De l'11 de maig al 9 de juny, tindrà lloc la setena edició del Festival Espurnes Barroques, que enguany programa una quinzena de concerts vuit de producció pròpia), a més d'altres activitats, en 23 municipis de la Catalunya Central pertanyents a sis comarques, dues de les quals (la Noguera i el Berguedà) s'incorporen enguany per primera vegada a la cita. Així, sota el lema "Goig, dolor i glòria", el festival s'estén com és habitual durant quatre caps de setmana, amb un fil narratiu clar: les "Sonates del Rosari", de Heinrich Biber, que Lina Tur Bonet interpretarà íntegrament l'últim cap de setmana. N'hem parlat amb Josep Barcons, director artístic del festival.
Com cada any, el Festival de Jazz de Terrassa reserva el seu tradicional Pícnic Jazz per un diumenge del mes de març, que omple de música en directe el Parc de Vallparadís. Enguany, entre els quatre grups que hi tocaran aquest diumenge, a partir del migdia, hi ha el projecte Las de Barcelona, amb la pianista Lucía Fumero, la flautista Angie Obbin, la contrabaixista i cantant Magalí Datzira, i el bateria Juan Berbín, en aquesta ocasió. Hem pogut parlar amb la mateixa Lucía Fumero, que ens ha explicat la gènesi d'aquest grup.
La pianista Alícia de Larrocha serà una de les artistes catalanes homenatjades en la 14a edició del Festival de Pasqua de Cervera, que se celebrarà a la capital de la Segarra entre el 21 i el 30 de març. Les tradicions musicals catalanes i el protagonisme dels compositors i intèrprets del nostre país seran els eixos principals d'una programació que farà especial èmfasi en Ricard Lamote de Grignon --amb motiu del 125è aniversari del seu naixement-- i Josep Valls i Royo --amb motiu del 25è aniversari de la seva mort. N'ha parlat en roda de premsa el director artístic del festival, Jordi Armengol.
Club del Disco és una plataforma i segell que posa en circulació propostes musicals de qualitat provinents de països llatinoamericans per fer-les arribar a Europa. Per tant, la iniciativa pretén descobrir noves propostes, moltes de les quals arriben sobretot de l'Argentina, que, a partir d'ara, comencen a estar a l'abast del públic i els consumidors catalans i de l'àmbit espanyol. Fundat a Buenos Aires el 2005 amb un equip en què també hi havia dos músics, el Club del Disco també va esdevenir el 2013 segell discogràfic. L'any passat, un dels components de l'equip, el músic Diego Lenger, va trobar un soci a Barcelona perquè la ciutat fos un nou centre d'operacions per al Club del Disco. N'hem parlat amb ell mateix.
La pròxima producció que es podrà veure a l'escenari del Liceu no és d'òpera, sinó d'oratori. Però tampoc no és un oratori qualsevol, sinó una versió molt especial d'"El Messies" de Händel: la que Mozart va reorquestrar el 1789, gairebé cinquanta anys després de l'estrena de l'obra i per encàrrec d'un dels seus mecenes, el baró Gottfried van Swieten. El Gran Teatre del Liceu presenta aquesta partitura amb un muntatge estrenat l'any 2020 a Salzburg que inclou una posada en escena de Robert Wilson, una figura destacada del teatre experimental. N'han parlat en roda de premsa Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu, el mateix Wilson i Josep Pons, director musical del coliseu.
Avui ens fixem en l'últim treball discogràfic signat pel saxofonista i compositor Patxi Pascual, músic que destaca per la seva versatilitat. N'és la prova la llista llarga de músics de primera fila amb els qui ha treballat, que van de Joan Manuel Serrat a Miguel Poveda, passant per Jerry González, Carmen Linares o John Patitucci, a més de treballar en diversos projectes amb diferents instruments de vent. Ens centrem en el seu projecte personal, amb una última entrega discogràfica, titulada "Ahora sí". Una mostra de la fórmula sonora del músic madrileny, que té molt a veure amb el jazz contemporani, però també conté altres elements. Ell mateix ens ho ha explicat.
El cicle BCN Clàssics ha presentat la temporada 2024/2025 anunciant la presència de solistes, directors i orquestres de primer nivell internacional, com la violinista Lisa Batiashvili (a la foto), el director d'orquestra Gustavo Dudamel o la Simfònica de Londres, entre d'altres. En la seva 9a edició, inclourà deu concerts, que se celebraran d'octubre del 2024 a maig del 2025 al Palau de la Música Catalana, i un concert al Gran Teatre del Liceu. Paral·lelament a la temporada de BCN Clàssics, també se seguirà apostant per la programació de proximitat amb el cicle Km 0 per donar a conèixer intèrprets i autors del nostre país. N'han parlat en roda de premsa Llorenç Caballero, director general i artístic de BCN Clàssics, i Mònica Royuela, contractació artística del cicle.
Som a les portes d'una nova edició del Concurs Internacional de Música Maria Canals, que enguany arriba a la 69a edició. Un certamen que, un any més, del 10 al 21 de març, convertirà Barcelona en la capital del piano. Un total de 73 joves pianistes de 32 països hi prendran part. El Maria Canals és el concurs més antic en el seu gènere a l'estat espanyol. Ofereix premis per valor de 80.000 euros i més d'una trentena de recitals i concerts remunerats per al guanyador i els altres finalistes. Els concursants, que han estat seleccionats entre un total de 169 inscrits de 39 nacionalitats, s'enfrontaran a dues rondes eliminatòries i una semifinal, que tindran com a escenari el Petit Palau. La Gran Final se celebrarà a la sala de concerts del Palau de la Música Catalana, on els tres concursants més ben classificats actuaran acompanyats per la JONC, dirigida per Manel Valdivieso, final que Catalunya Música transmetrà en directe. N'hem parlat amb Jordi Vivancos, director del concurs.
Avui, a les nou, el Teatre Coliseum de Barcelona acull l'actuació del crooner Mario Biondi, que sempre ha tingut interès per terrenys sonors com el jazz o el soul. Hem pogut conversar amb aquest artista d'origen sicilià.
"Mar de fons" és el títol de l'últim llibre de Cristina Morales, pianista i fins fa molt poc professora de piano del Conservatori Municipal de Barcelona. El presentarà aquest diumenge, a les 6 de la tarda, al Centre de cultura popular La Violeta de Gràcia, al número 6 del carrer Maspons de Barcelona. Tot i que Cristina Morales ha començat a escriure més intensament els últims anys, els paral·lelismes amb la seva dedicació a la música com a forma d'expressió artística són evidents. Ella mateixa ens n'ha donat tots els detalls.
La Fundació Catalana Jazz Clàssic continua amb la tasca de difusió d'aquest àmbit sonor i una de les seves fites és el cicle "Barcelona Springtime Swing", que divendres arriba a la quarta edició. Noms com Michel Pastre (a la foto), Luca Filastro o Ulf Wakenius destaquen en aquesta sèrie de concerts que es repartiran entre l'auditori de la Fundació CIC, l'Ateneu Barcelonès i el Centre Moral i Instructiu de Gràcia.
El bicentenari de Bruckner o el cinquantenari de la mort de Xostakóvitx són algunes de les efemèrides rodones que s'escauen enguany i que seran presents als dotze concerts -més dos d'extraordinaris- del cicle Palau 100 del Palau de la Música Catalana. Hi passaran formacions i directors com Anima Aeterna i Pablo Heras-Casado, la Filharmònica de Luxemburg i Gustavo Gimeno, l'orquestra del Concertgebouw i Klaus Mäkelä -que debutarà a Barcelona-, musicAeterna i Teodor Currentzis o Daniel Harding, que dirigirà tant l'Orquestra de l'Acadèmia Nacional de Santa Cecília com la Simfònica de la Ràdio Sueca -Segona simfonia de Mahler amb l'Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau, que també l'oferiran a Estocolm-., entre moltes altres propostes. N'han parlat en roda de premsa el director general del Palau, Joan Oller i Mercedes Conde, directora artística adjunta del Palau de la Música Catalana.
Divendres, 8 de març, Dia Internacional de les Dones, a la plaça del Fort Pienc de Barcelona s'ha programat una performance reivindicativa organitzada pel Col·lectiu Feminista de l'ESMUC (a la foto), en col·laboració amb el Centre Cívic Fort Pienc i i l'Institut del Teatre. Es tracta d'una iniciativa que reunirà un centenar de músiques i ballarines, emmarcada en un acte que començarà a les cinc de la tarda amb música clàssica i on també hi haurà diversos parlaments. Pel que fa a la performance, sota el títol "Tot allò que no vam dir (No ho sabíem, però ja havíem plorat plegades)", l'espectacle conté un programa de diverses joves compositores de l'ESMUC inspirat en les diferents fases de dol que viuen les dones víctimes d'una situació d'abús o de violència. N'hem parlat amb Maria Moreno, violinista i estudiant de l'ESMUC i una de les responsables del Col·lectiu Feminista de l'ESMUC.
La "Missa de Nôtre Dame", del compositor francès del segle XIV Guillaume de Machaut, és una de les obres que el Sollazzo Ensemble interpretarà avui, a L'Auditori, en un concert que forma part de les celebracions del 25è aniversari de l'equipament. Formarà part d'un programa que posarà de costat la música antiga i la contemporània, perquè, de manera intercalada amb les cinc seccions d'aquesta missa, el Crossing Lines Ensemble (a la foto) interpretarà els cinc moviments de l'obra "Machaut Architekturen" que el compositor andalús José María Sánchez Verdú va concebre ara fa vint anys com a interludis. N'hem parlat amb la directora del conjunt Sollazzo Ensemble, Anna Danilevskaia, i amb Pablo Carrascosa Llopis, director artístic de Crossing Lines. Fotografia: Marta Pich.
Diumenge, el Cinema Edison de Granollers acull una nova funció d'un espectacle musical didàctic que ja té 20 anys. És "La Nora i el Jazz", una iniciativa de l'entitat empresarial La Botzina i la Big Band de Granollers, que és qui porta la música a escena. L'espectacle, creat el març del 2004 i estrenat en el marc de la roda d'espectacles infantils de l'associació cultural de la capital vallesana, vol apropar els més joves als colors tímbrics i la composició d'una big band, però també a les diferents variants d'un gènere musical tan ampli com és el jazz. El muntatge s'ha programat dins del 34è Festival de Jazz de Granollers. El trompetista Toni Cuesta, integrant de la big band i un dels impulsors de l'espectacle, ens n'ha explicat tots els detalls.
El Concert per a piano núm. 2 en Fa menor, opus 21 de Frédéric Chopin és l'obra principal del programa que l'Orquestra Simfònica del Vallès porta, a partir de demà i durant els propers dies, a tres poblacions catalanes, amb la participació del solista Anthony Ratinov i les narradores Emma Vilarasau i Elisenda Roca i sota la direcció de Teresa Riveiro Böhm. Aquesta jove directora torna així a Catalunya després del seu pas com a directora assistent de l'OBC la temporada passada per afrontar un repertori que coneix bé. Hem pogut conversar amb ella.