Assaig general

  • Fem un tast del disc "Mapas de días y pájaros" de Lidia Facerías i Edu Pons
    Escolta àudio

    Fem un tast del disc "Mapas de días y pájaros" de Lidia Facerías i Edu Pons

    El duet format pels músics Lidia Facerías i Edu Pons acaba de fer una nova incursió al mercat discogràfic amb "Mapas de días y pájaros", un àlbum de títol naturalista editat pel segell Underpool, que fa un pas més en l'expressió conjunta de la pianista i el saxofonista, aquí també compositors. Una aposta per un llenguatge propi on la melodia hi té un paper important, i també la comunicació constant entre tots dos. I així és com ens expliquen els mateixos autors el contingut d'aquest disc, que ha comptat amb la feina de l'artista sevillana África Gómez, que n'ha fet la portada.

    El duet format pels músics Lidia Facerías i Edu Pons acaba de fer una nova incursió al mercat discogràfic amb "Mapas de días y pájaros", un àlbum de títol naturalista editat pel segell Underpool, que fa un pas més en l'expressió conjunta de la pianista i el saxofonista, aquí també compositors. Una aposta per un llenguatge propi on la melodia hi té un paper important, i també la comunicació constant entre tots dos. I així és com ens expliquen els mateixos autors el contingut d'aquest disc, que ha comptat amb la feina de l'artista sevillana África Gómez, que n'ha fet la portada.

  • Conversem amb el saxofonista Gaël Horellou sobre els seus concerts per Catalunya
    Escolta àudio

    Conversem amb el saxofonista Gaël Horellou sobre els seus concerts per Catalunya

    El músic francès és un dels protagonistes de l'agenda musical d'aquests dies, amb concerts al Milano Jazz Club (ahir dijous), a la Nova Jazz Cava de Terrassa (aquest vespre) i el Sunset Jazz Club de Girona (demà dissabte). Hem parlat amb ell unes hores abans que pugi a l'escenari de la Nova Jazz Cava amb el seu Organ Trio, completat amb l'organista i pianista Fred Nardin i el bateria Raphaël Pannier.

    El músic francès és un dels protagonistes de l'agenda musical d'aquests dies, amb concerts al Milano Jazz Club (ahir dijous), a la Nova Jazz Cava de Terrassa (aquest vespre) i el Sunset Jazz Club de Girona (demà dissabte). Hem parlat amb ell unes hores abans que pugi a l'escenari de la Nova Jazz Cava amb el seu Organ Trio, completat amb l'organista i pianista Fred Nardin i el bateria Raphaël Pannier.

  • El Palau i el Recinte de Sant Pau celebren els 25 anys que són Patrimoni Mundial per la UNESCO
    Escolta àudio

    El Palau i el Recinte de Sant Pau celebren els 25 anys que són Patrimoni Mundial per la UNESCO

    Aquest diumenge, 4 de desembre, farà 25 anys que la UNESCO va declarar Patrimoni Mundial el Palau de la Música Catalana i el Recinte Modernista de Sant Pau. Amb aquest motiu, els dos equipaments ofereixen una visita combinada a preu reduït, amb una entrada que serà vàlida durant tot l'any 2023, en què es commemorarà el centenari de la mort de l'arquitecte Lluís Domènech i Montaner, artista que va establir les bases del modernisme a Catalunya i que es va convertir en el referent dels arquitectes que van seguir el corrent imperant a les acaballes del segle XIX. Aquest tiquet tindrà un preu promocional fins al 6 de gener, tot i que també es podrà continuar adquirint amb posterioritat. La col·laboració entre el Palau de la Música i el Recinte Modernista de Sant Pau continuarà durant la celebració de l'Any Domènech i Montaner el 2023. N'hem parlat amb el director general del Palau de la Música Catalana, Joan Oller.

    Aquest diumenge, 4 de desembre, farà 25 anys que la UNESCO va declarar Patrimoni Mundial el Palau de la Música Catalana i el Recinte Modernista de Sant Pau. Amb aquest motiu, els dos equipaments ofereixen una visita combinada a preu reduït, amb una entrada que serà vàlida durant tot l'any 2023, en què es commemorarà el centenari de la mort de l'arquitecte Lluís Domènech i Montaner, artista que va establir les bases del modernisme a Catalunya i que es va convertir en el referent dels arquitectes que van seguir el corrent imperant a les acaballes del segle XIX. Aquest tiquet tindrà un preu promocional fins al 6 de gener, tot i que també es podrà continuar adquirint amb posterioritat. La col·laboració entre el Palau de la Música i el Recinte Modernista de Sant Pau continuarà durant la celebració de l'Any Domènech i Montaner el 2023. N'hem parlat amb el director general del Palau de la Música Catalana, Joan Oller.

  • El Festival Castell de Peralada presenta una nova edició de Pasqua
    Escolta àudio

    El Festival Castell de Peralada presenta una nova edició de Pasqua

    La Setmana Santa vinent, del 6 al 8 d'abril, el certamen celebrarà per primera vegada la seva edició de Pasqua. El contratenor Jakub Józef Orlinski, l'oratori "La Giuditta" de Scarlatti (amb la participació de Dani Espasa, Serena Sáenz i Xavier Sabata), el quartet vocal Cantoría i el tenor Freddie De Tommaso integren la programació d'aquesta edició que se celebrarà a l'església del Carme del Castell de Peralada.

    La Setmana Santa vinent, del 6 al 8 d'abril, el certamen celebrarà per primera vegada la seva edició de Pasqua. El contratenor Jakub Józef Orlinski, l'oratori "La Giuditta" de Scarlatti (amb la participació de Dani Espasa, Serena Sáenz i Xavier Sabata), el quartet vocal Cantoría i el tenor Freddie De Tommaso integren la programació d'aquesta edició que se celebrarà a l'església del Carme del Castell de Peralada.

  • Conversem amb Luka Coetzee, guanyadora del Guardó Internacional Pau Casals 2022
    Escolta àudio

    Conversem amb Luka Coetzee, guanyadora del Guardó Internacional Pau Casals 2022

    Fa uns dies, concretament el 18 de novembre, tenia lloc a l'Auditori Tívoli de l'Escola de Música Pau Casals del Vendrell la final d'una nova edició del Guardó Internacional Pau Casals per a Joves Violoncel·listes 2022. El primer premi el va guanyar la canadenca Luka Coetzee, que va convèncer el jurat amb la interpretació de la Suite número 3 en do major de Johann Sebastian Bach i el Concert per a violoncel op. 104 d'Antonín Dvorák. El dia de la final vam poder parlar amb un altre dels guardonats, Alejandro Gómez Pareja, un dels premis especials, i avui hem pogut conversar amb la guanyadora, Luka Coetzee, que ens ha explicat quina ha estat la seva motivació per presentar-se al Guardó Internacional Pau Casals.

    Fa uns dies, concretament el 18 de novembre, tenia lloc a l'Auditori Tívoli de l'Escola de Música Pau Casals del Vendrell la final d'una nova edició del Guardó Internacional Pau Casals per a Joves Violoncel·listes 2022. El primer premi el va guanyar la canadenca Luka Coetzee, que va convèncer el jurat amb la interpretació de la Suite número 3 en do major de Johann Sebastian Bach i el Concert per a violoncel op. 104 d'Antonín Dvorák. El dia de la final vam poder parlar amb un altre dels guardonats, Alejandro Gómez Pareja, un dels premis especials, i avui hem pogut conversar amb la guanyadora, Luka Coetzee, que ens ha explicat quina ha estat la seva motivació per presentar-se al Guardó Internacional Pau Casals.

  • Descobrim el grup La Hafla que actuarà al cicle "WoMB" del Golem's de Barcelona
    Escolta àudio

    Descobrim el grup La Hafla que actuarà al cicle "WoMB" del Golem's de Barcelona

    Fa uns dies parlàvem del cicle "WoMB" del teatre Golem's, centrat en les músiques del món que es couen a la ciutat, i avui ens centrem en un dels grups que hi actuaran demà. És La Hafla, formació de creació recent, impulsada pel músic d'origen israelià Ofer Ronen, amb qui hem parlat sobre aquest projecte.

    Fa uns dies parlàvem del cicle "WoMB" del teatre Golem's, centrat en les músiques del món que es couen a la ciutat, i avui ens centrem en un dels grups que hi actuaran demà. És La Hafla, formació de creació recent, impulsada pel músic d'origen israelià Ofer Ronen, amb qui hem parlat sobre aquest projecte.

  • Dagoll Dagom estrenarà al març "L'alegria que passa", el seu musical de comiat
    Escolta àudio

    Dagoll Dagom estrenarà al març "L'alegria que passa", el seu musical de comiat

    La companyia catalana està preparant el seu proper espectacle de producció pròpia, que s'estrenarà al març i portarà per títol "L'alegria que passa". Parteix de l'obra homònima de Santiago Rusiñol, que va ser el seu primer gran èxit, però que no es representa sovint a causa de la seva curta durada. Aquest serà el 26è musical de Dagoll Dagom i amb ell s'acomiada de la creació pròpia per encarar la recta final de la seva existència. N'han parlat en roda de premsa la productora artística de l'espectacle, Anna Rosa Cisquella; Marc Rosich, que s'ha encarregat del text; Andreu Gallén, que n'és el director musical, i Ariadna Peya, que és la directora coreogràfica.

    La companyia catalana està preparant el seu proper espectacle de producció pròpia, que s'estrenarà al març i portarà per títol "L'alegria que passa". Parteix de l'obra homònima de Santiago Rusiñol, que va ser el seu primer gran èxit, però que no es representa sovint a causa de la seva curta durada. Aquest serà el 26è musical de Dagoll Dagom i amb ell s'acomiada de la creació pròpia per encarar la recta final de la seva existència. N'han parlat en roda de premsa la productora artística de l'espectacle, Anna Rosa Cisquella; Marc Rosich, que s'ha encarregat del text; Andreu Gallén, que n'és el director musical, i Ariadna Peya, que és la directora coreogràfica.

  • Libros del Kultrum publica el primer cançoner traduït al castellà de Paul Simon
    Escolta àudio

    Libros del Kultrum publica el primer cançoner traduït al castellà de Paul Simon

    Avui ens fixem en el primer cançoner que s'edita traduït al castellà de Paul Simon, icona de l'univers de la cançó nord-americana de la segona meitat del segle XX. Conegut per ser el cinquanta per cent del mític duet de folk-rock Simon and Garfunkel, Simon ha estat mereixedor d'un premi Grammy a la trajectòria, per tota la composició i les lletres del famós tàndem musical. Ara, l'editorial Libros del Kultrum s'ha decidit a editar aquest cançoner, que abasta un període que va del 1964 al 2016: tot un compendi de mestratge a l'hora de fer bones cançons. Tot i que la traducció del gruix del cançoner es va encarregar al biògraf, assagista, traductor i poeta Albert Manzano, una petita part, però molt representativa, de les cançons, les ha revisades i retraduïdes el també escriptor i traductor Andrés Ehrenhaus, amb qui hem parlat.

    Avui ens fixem en el primer cançoner que s'edita traduït al castellà de Paul Simon, icona de l'univers de la cançó nord-americana de la segona meitat del segle XX. Conegut per ser el cinquanta per cent del mític duet de folk-rock Simon and Garfunkel, Simon ha estat mereixedor d'un premi Grammy a la trajectòria, per tota la composició i les lletres del famós tàndem musical. Ara, l'editorial Libros del Kultrum s'ha decidit a editar aquest cançoner, que abasta un període que va del 1964 al 2016: tot un compendi de mestratge a l'hora de fer bones cançons. Tot i que la traducció del gruix del cançoner es va encarregar al biògraf, assagista, traductor i poeta Albert Manzano, una petita part, però molt representativa, de les cançons, les ha revisades i retraduïdes el també escriptor i traductor Andrés Ehrenhaus, amb qui hem parlat.

  • El Gran Teatre del Liceu torna a acollir "Il trittico" de Puccini 35 anys després
    Escolta àudio

    El Gran Teatre del Liceu torna a acollir "Il trittico" de Puccini 35 anys després

    Des d'ahir diumenge fins al 15 de desembre, el coliseu de la Rambla ofereix "Il trittico", una de les produccions més ambicioses del compositor italià i de tot el repertori operístic. I és que Puccini volia que, a diferència del que passa sovint, tots tres títols s'interpretessin junts, fet que suposa una gran complexitat pel que fa a recursos per a qualsevol teatre. Després de 35 anys, aquesta és la tercera vegada que "Il trittico" puja íntegrament a l'escenari del Liceu, la primera després de l'incendi. Així, tres òperes d'un sol acte ("Il tabarro", "Suor Angelica" i "Gianni Schicchi"), inspirades en els retaules medievals i en l'estructura de la Divina Comèdia de Dante. Junytes, sumen fins a 38 rols. N'han parlat en roda de premsa el director artístic del teatre, Víctor García de Gomar; Anna Ponces, repositora de la producció que Lotte de Beer va fer ja fa uns anys per a l'Òpera Estatal de Baviera, a Munic, i la directora musical, la finlandesa Susanna Mälkki.

    Des d'ahir diumenge fins al 15 de desembre, el coliseu de la Rambla ofereix "Il trittico", una de les produccions més ambicioses del compositor italià i de tot el repertori operístic. I és que Puccini volia que, a diferència del que passa sovint, tots tres títols s'interpretessin junts, fet que suposa una gran complexitat pel que fa a recursos per a qualsevol teatre. Després de 35 anys, aquesta és la tercera vegada que "Il trittico" puja íntegrament a l'escenari del Liceu, la primera després de l'incendi. Així, tres òperes d'un sol acte ("Il tabarro", "Suor Angelica" i "Gianni Schicchi"), inspirades en els retaules medievals i en l'estructura de la Divina Comèdia de Dante. Junytes, sumen fins a 38 rols. N'han parlat en roda de premsa el director artístic del teatre, Víctor García de Gomar; Anna Ponces, repositora de la producció que Lotte de Beer va fer ja fa uns anys per a l'Òpera Estatal de Baviera, a Munic, i la directora musical, la finlandesa Susanna Mälkki.

  • Noelia Rodiles obre el cicle Km 0 de BCN Clàssics amb un recital al Petit Palau
    Escolta àudio

    Noelia Rodiles obre el cicle Km 0 de BCN Clàssics amb un recital al Petit Palau

    La intèrpret asturiana, establerta fa anys a Catalunya, encetarà demà, dissabte, aquest cicle amb un programa en que, com és habitual, combinarà música de diverses èpoques, amb un pes important de la contemporània, gràcies al contacte estret que manté amb diversos autors dels nostres dies. La primera peça, però, serà de redescoberta i n'hem parlat amb ella mateixa.

    La intèrpret asturiana, establerta fa anys a Catalunya, encetarà demà, dissabte, aquest cicle amb un programa en que, com és habitual, combinarà música de diverses èpoques, amb un pes important de la contemporània, gràcies al contacte estret que manté amb diversos autors dels nostres dies. La primera peça, però, serà de redescoberta i n'hem parlat amb ella mateixa.

  • El Golem's de Barcelona acull el cicle "WoMB", dedicat a la world music
    Escolta àudio

    El Golem's de Barcelona acull el cicle "WoMB", dedicat a la world music

    Al teatre i centre cultural Golem's ja està en marxa un nou cicle dedicat a la world music, etiqueta que agrupa els sons d'arrel del món, i en el cas de la capital catalana agafa molt sentit gràcies a una sèrie de formacions i grups que donen una visió personal i contemporània d'aquesta amalgama d'orígens sonors. És des d'aquesta perspectiva que ha nascut el cicle "WoMB", impulsat pels músics i agitadors culturals Ernesto Vargas i Francesca Frigeri. És amb ella mateixa amb qui hem parlat sobre aquest cicle, que ha programat propostes com les de Saffran!, que aglutina artistes provinents d'Itàlia França, Àustria i el País Basc, seguida del grup Sakapatú (a la foto), amb una base de música andina i afroperuana.

    Al teatre i centre cultural Golem's ja està en marxa un nou cicle dedicat a la world music, etiqueta que agrupa els sons d'arrel del món, i en el cas de la capital catalana agafa molt sentit gràcies a una sèrie de formacions i grups que donen una visió personal i contemporània d'aquesta amalgama d'orígens sonors. És des d'aquesta perspectiva que ha nascut el cicle "WoMB", impulsat pels músics i agitadors culturals Ernesto Vargas i Francesca Frigeri. És amb ella mateixa amb qui hem parlat sobre aquest cicle, que ha programat propostes com les de Saffran!, que aglutina artistes provinents d'Itàlia França, Àustria i el País Basc, seguida del grup Sakapatú (a la foto), amb una base de música andina i afroperuana.

  • El projecte Som Constructores reuneix músics catalans i palestins que oferiran 4 concerts
    Escolta àudio

    El projecte Som Constructores reuneix músics catalans i palestins que oferiran 4 concerts

    La música com a eina de diàleg, resiliència i resistència cultural, mostrada en quatre concerts a la demarcació de Barcelona. Aquest seria un dels possibles resums de la part musical del programa Som Constructores, una entesa entre músics catalans i palestins impulsada des de l'Associació Catalana per la Pau en col·laboració amb el Taller de Músics i l'ESMUC. Entre demà i diumenge, 4 concerts a la demarcació de Barcelona reuniran joves músics de les dues zones geogràfiques, liderats pel músic palestí i intèrpret del llaüt àrab Iyad Staiti, amb qui hem parlat. També hem compartit l'experiència amb l'estudiant del Taller de Músics Eli Pons i amb Tere Palop, coordinadora del projecte Som Constructores.

    La música com a eina de diàleg, resiliència i resistència cultural, mostrada en quatre concerts a la demarcació de Barcelona. Aquest seria un dels possibles resums de la part musical del programa Som Constructores, una entesa entre músics catalans i palestins impulsada des de l'Associació Catalana per la Pau en col·laboració amb el Taller de Músics i l'ESMUC. Entre demà i diumenge, 4 concerts a la demarcació de Barcelona reuniran joves músics de les dues zones geogràfiques, liderats pel músic palestí i intèrpret del llaüt àrab Iyad Staiti, amb qui hem parlat. També hem compartit l'experiència amb l'estudiant del Taller de Músics Eli Pons i amb Tere Palop, coordinadora del projecte Som Constructores.

  • Antoni Parera Fons estrena aquest cap de setmana la seva nova òpera "L'arxiduc"
    Escolta àudio

    Antoni Parera Fons estrena aquest cap de setmana la seva nova òpera "L'arxiduc"

    El compositor mallorquí (a la foto) estrenarà aquest divendres i diumenge, a Palma, la seva nova òpera, titulada "L'arxiduc" sobre un text de Carme Riera i que es podrà veure, en dues úniques funcions, al Teatre Principal de la ciutat de Mallorca. Parera Fons ens ha explicat l'origen de l'obra, encarregada pel patronat de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears, de la qual és compositor resident, juntament amb el Departament de Cultura del Govern Balear. En el repartiment d'aquesta producció de "L'arxiduc" hi ha els cantants catalans David Alegret i Joan Martín Royo, a més de la participació de María José Montiel, José Antonio López, Pau Camero o Joan Laínez, entre d'altres. La direcció escènica anirà a càrrec de Paco Azorín i la musical, del titular de l'orquestra, Pablo Mielgo.

    El compositor mallorquí (a la foto) estrenarà aquest divendres i diumenge, a Palma, la seva nova òpera, titulada "L'arxiduc" sobre un text de Carme Riera i que es podrà veure, en dues úniques funcions, al Teatre Principal de la ciutat de Mallorca. Parera Fons ens ha explicat l'origen de l'obra, encarregada pel patronat de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears, de la qual és compositor resident, juntament amb el Departament de Cultura del Govern Balear. En el repartiment d'aquesta producció de "L'arxiduc" hi ha els cantants catalans David Alegret i Joan Martín Royo, a més de la participació de María José Montiel, José Antonio López, Pau Camero o Joan Laínez, entre d'altres. La direcció escènica anirà a càrrec de Paco Azorín i la musical, del titular de l'orquestra, Pablo Mielgo.

  • El grup Wax and Boogie portarà la música afroamericana al Milano Jazz Club de Barcelona
    Escolta àudio

    El grup Wax and Boogie portarà la música afroamericana al Milano Jazz Club de Barcelona

    El sabor vintage del blues, el rhythm-and-blues, el boogie-booglie i tots els estils d'origen afroamericà que hi estan associats ompliran un cop més l'ambient del Milano Jazz Club divendres al vespre, perquè hi ha programada una nova actuació de Wax and Boogie, grup creat fa 10 anys i ara ja amb 5 discos al seu currículum. El més recent és el titulat "Make up your mind" i n'hem parlat amb el pianista i fundador de la banda, David Giorcelli.

    El sabor vintage del blues, el rhythm-and-blues, el boogie-booglie i tots els estils d'origen afroamericà que hi estan associats ompliran un cop més l'ambient del Milano Jazz Club divendres al vespre, perquè hi ha programada una nova actuació de Wax and Boogie, grup creat fa 10 anys i ara ja amb 5 discos al seu currículum. El més recent és el titulat "Make up your mind" i n'hem parlat amb el pianista i fundador de la banda, David Giorcelli.

  • La primera edició de les jornades Fonograma, impulsades per APECAT, reivindiquen la música gravada
    Escolta àudio

    La primera edició de les jornades Fonograma, impulsades per APECAT, reivindiquen la música gravada

    De dijous a dissabte, el centre de producció i recerca artística Hangar acollirà la primera edició de les jornades Fonograma, una iniciativa de l'Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans (APECAT), que té com a objectiu reivindicar el paper de la música enregistrada en totes les disciplines artístiques. Al centre barceloní s'hi faran un seguit de trobades i punts de discussió, dirigits tant a públic general com a professisonals del sector que treballen en segells discogràfics, com productors, o bé autors i músics. N'hem parlat amb una de les professionals que hi participarà, Ruth Martínez, responsable del segell discogràfic Seed Music.

    De dijous a dissabte, el centre de producció i recerca artística Hangar acollirà la primera edició de les jornades Fonograma, una iniciativa de l'Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans (APECAT), que té com a objectiu reivindicar el paper de la música enregistrada en totes les disciplines artístiques. Al centre barceloní s'hi faran un seguit de trobades i punts de discussió, dirigits tant a públic general com a professisonals del sector que treballen en segells discogràfics, com productors, o bé autors i músics. N'hem parlat amb una de les professionals que hi participarà, Ruth Martínez, responsable del segell discogràfic Seed Music.

Anar al contingut