TOTS ELS ÀUDIOS

  • Piazzolla, 100 anys
    Escolta àudio

    Piazzolla, 100 anys

    Amb aquest programa volem celebrar el centenari del naixement d'Ástor Piazzolla. És per això que hem demanat a quatre músics -el bandoneonista Enrique Tellería, la fagotista Silvia Coricelli, el violinista Pere Bardagí i el director d'orquestra Josep Pons- que ens parlessin del seu descobriment de la música d'aquest autor i la relació que hi tenen. Els minuts finals són per al Jaume Ayats i la seva secció "El manxaire".

    Amb aquest programa volem celebrar el centenari del naixement d'Ástor Piazzolla. És per això que hem demanat a quatre músics -el bandoneonista Enrique Tellería, la fagotista Silvia Coricelli, el violinista Pere Bardagí i el director d'orquestra Josep Pons- que ens parlessin del seu descobriment de la música d'aquest autor i la relació que hi tenen. Els minuts finals són per al Jaume Ayats i la seva secció "El manxaire".

  • Adolphe Sax
    Escolta àudio

    Adolphe Sax

    Un dels constructors d'instruments musicals més importants del segle XIX va ser, sens dubte, el belga Adolphe Sax, l'inventor del saxo i d'altres instruments de vent. De Sax en parlem amb José-Modesto Diago Ortega, saxofonista, estudiós del saxo, professor del Conservatori Professional de Música 'Manuel de Falla', de Cadis, i també director de 'Sax revolutions', un documental dedicat a Adolphe Sax. Els últims minuts són per al musicòleg Jordi Ballester i la seva secció 'L'art dels instruments', que aquesta vegada ens torna a portar a la catedral de Santiago de Compostel·la.

    Un dels constructors d'instruments musicals més importants del segle XIX va ser, sens dubte, el belga Adolphe Sax, l'inventor del saxo i d'altres instruments de vent. De Sax en parlem amb José-Modesto Diago Ortega, saxofonista, estudiós del saxo, professor del Conservatori Professional de Música 'Manuel de Falla', de Cadis, i també director de 'Sax revolutions', un documental dedicat a Adolphe Sax. Els últims minuts són per al musicòleg Jordi Ballester i la seva secció 'L'art dels instruments', que aquesta vegada ens torna a portar a la catedral de Santiago de Compostel·la.

  • La influència de Pau Casals
    Escolta àudio

    La influència de Pau Casals

    Dediquem bona part del programa a la figura de Pau Casals, i ens acostem sobretot a la seva vessant d'intèrpret de violoncel. Fins a quin punt les interpretacions de Casals són vigents? Quina ha estat la seva influència sobre els violoncel·listes? Aquestes i altres preguntes són les que ens respon l'intèrpret i professor de violoncel Lluís Claret en un reportatge. I en els últims minuts, la guitarrista Maria Ribera Gibal ens parla del tractat de guitarra més antic que es coneix, que va redactar el català Joan Carles Amat.

    Dediquem bona part del programa a la figura de Pau Casals, i ens acostem sobretot a la seva vessant d'intèrpret de violoncel. Fins a quin punt les interpretacions de Casals són vigents? Quina ha estat la seva influència sobre els violoncel·listes? Aquestes i altres preguntes són les que ens respon l'intèrpret i professor de violoncel Lluís Claret en un reportatge. I en els últims minuts, la guitarrista Maria Ribera Gibal ens parla del tractat de guitarra més antic que es coneix, que va redactar el català Joan Carles Amat.

  • Records de l'Academy of Saint Martin in the Fields
    Escolta àudio

    Records de l'Academy of Saint Martin in the Fields

    El clarinetista, director d'orquestra i professor de clarinet de l'ESMUC Joan Enric Lluna recorda el seu pas per l'Academy of Saint Martin in the Fields, una de les orquestres més populars del Regne Unit. A més, escoltem músiques de Mozart, Händel, Dvorák i Vaughan Williams, interpretades per aquest conjunt. Els últims minuts són per a Jaume Ayats i la seva secció "El manxaire", que aquesta vegada relaciona les aranyes amb les guitarres.

    El clarinetista, director d'orquestra i professor de clarinet de l'ESMUC Joan Enric Lluna recorda el seu pas per l'Academy of Saint Martin in the Fields, una de les orquestres més populars del Regne Unit. A més, escoltem músiques de Mozart, Händel, Dvorák i Vaughan Williams, interpretades per aquest conjunt. Els últims minuts són per a Jaume Ayats i la seva secció "El manxaire", que aquesta vegada relaciona les aranyes amb les guitarres.

  • Hélène de Montgeroult
    Escolta àudio

    Hélène de Montgeroult

    El pianista i musicòleg Luca Chiantore ens descobreix qui va ser la compositora Hélène de Montgeroult, de qui acaba d'enregistrar fa poc una selecció dels seus estudis de piano. A continuació, el fagotista Carles Cristóbal ens explica les diferències entre el fagot francès i el fagot alemany. I acabem amb les "Sardanes de butaca", la secció que ens porta un cop al mes l'Anna Costal i Fornells, i que aquesta vegada es fixa en la música de cinema de Roque Baños.

    El pianista i musicòleg Luca Chiantore ens descobreix qui va ser la compositora Hélène de Montgeroult, de qui acaba d'enregistrar fa poc una selecció dels seus estudis de piano. A continuació, el fagotista Carles Cristóbal ens explica les diferències entre el fagot francès i el fagot alemany. I acabem amb les "Sardanes de butaca", la secció que ens porta un cop al mes l'Anna Costal i Fornells, i que aquesta vegada es fixa en la música de cinema de Roque Baños.

  • Mozart i la flauta
    Escolta àudio

    Mozart i la flauta

    Mozart torna a ser protagonista a "El taller del lutier". Si fa uns dies parlàvem de la relació amb el clarinet, avui ens fixem en la flauta. Ens en parla el flautista i professor Claudi Arimany. També us oferim un reportatge per descobrir com van ser els primers oboès barrocs que va construir Pau Orriols, un dels millors constructors del món d'aquests instruments. Finalment, Jordi Ballester es fixa en les "guitarres" de Pablo Picasso.

    Mozart torna a ser protagonista a "El taller del lutier". Si fa uns dies parlàvem de la relació amb el clarinet, avui ens fixem en la flauta. Ens en parla el flautista i professor Claudi Arimany. També us oferim un reportatge per descobrir com van ser els primers oboès barrocs que va construir Pau Orriols, un dels millors constructors del món d'aquests instruments. Finalment, Jordi Ballester es fixa en les "guitarres" de Pablo Picasso.

  • Els Stradivarius Palatins
    Escolta àudio

    Els Stradivarius Palatins

    Dediquem tot el programa als Stradivarius Palatins, un quartet d'instruments de corda construït pel gran lutier de Cremona Antonio Stradivari, i que es conserven al Palau Reial de Madrid. D'aquests valuosos instruments, que han tocat en nombroses ocasions, ens en parlen els membres del Quartet Casals: Vera Martínez Mehner, Abel Tomàs, Jonathan Brown i Arnau Tomàs. Les seves explicacions van il·lustrades amb músiques de Boccherini, Haydn, Mozart i Beethoven.

    Dediquem tot el programa als Stradivarius Palatins, un quartet d'instruments de corda construït pel gran lutier de Cremona Antonio Stradivari, i que es conserven al Palau Reial de Madrid. D'aquests valuosos instruments, que han tocat en nombroses ocasions, ens en parlen els membres del Quartet Casals: Vera Martínez Mehner, Abel Tomàs, Jonathan Brown i Arnau Tomàs. Les seves explicacions van il·lustrades amb músiques de Boccherini, Haydn, Mozart i Beethoven.

  • L'orquestració
    Escolta àudio

    L'orquestració

    En aquest programa ens fixem en l'art d'orquestrar, d'escriure per a orquestra. Ho fem de la mà d'Albert Guinovart, pianista, compositor i professor d'orquestració de l'Escola Superior de Música de Catalunya. Amb l'Albert descobrim quines diferències hi ha entre orquestrar, instrumentar i arranjar, i també ens parla de quins són per ell els grans orquestradors de la història de la música. Els minuts finals del programa són per a Jaume Ayats, que ens porta una nova curiositat a la seva secció "El manxaire".

    En aquest programa ens fixem en l'art d'orquestrar, d'escriure per a orquestra. Ho fem de la mà d'Albert Guinovart, pianista, compositor i professor d'orquestració de l'Escola Superior de Música de Catalunya. Amb l'Albert descobrim quines diferències hi ha entre orquestrar, instrumentar i arranjar, i també ens parla de quins són per ell els grans orquestradors de la història de la música. Els minuts finals del programa són per a Jaume Ayats, que ens porta una nova curiositat a la seva secció "El manxaire".

  • Mozart i els instruments
    Escolta àudio

    Mozart i els instruments

    En aquest capítol ens aproximem a l'univers musical de Mozart, i ho fem de la mà de Pere-Albert Balcells, professor de música i escriptor sobre temes musicals. Descobrim, així, la importància del piano per al compositor salzburguès, i també l'interès per instruments com el clarinet. A més, la musicòloga Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova "Sardana de butaca", aquesta vegada amb música de Josep Rodoreda.

    En aquest capítol ens aproximem a l'univers musical de Mozart, i ho fem de la mà de Pere-Albert Balcells, professor de música i escriptor sobre temes musicals. Descobrim, així, la importància del piano per al compositor salzburguès, i també l'interès per instruments com el clarinet. A més, la musicòloga Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova "Sardana de butaca", aquesta vegada amb música de Josep Rodoreda.

  • Blancafort i la fàbrica de rotlles de pianola
    Escolta àudio

    Blancafort i la fàbrica de rotlles de pianola

    En el programa d'aquesta setmana ens acostem al món de la pianola. I ho fem a través de la fàbrica de rotlles de pianola Victòria, que la família Blancafort tenia a la Garriga. En parlem amb Xavier Calsamiglia i Sergi Blancafort, nets del compositor Manuel Blancafort. Els últims minuts són per a una nova curiositat de Jaume Ayats, "el Manxaire". Aquesta vegada ens porta una troballa, arran d'una recent lectura del "Decameró" de Boccaccio.

    Imatge: Fons Blancafort de la Biblioteca de Catalunya

    En el programa d'aquesta setmana ens acostem al món de la pianola. I ho fem a través de la fàbrica de rotlles de pianola Victòria, que la família Blancafort tenia a la Garriga. En parlem amb Xavier Calsamiglia i Sergi Blancafort, nets del compositor Manuel Blancafort. Els últims minuts són per a una nova curiositat de Jaume Ayats, "el Manxaire". Aquesta vegada ens porta una troballa, arran d'una recent lectura del "Decameró" de Boccaccio. Imatge: Fons Blancafort de la Biblioteca de Catalunya

  • Jean-Pierre Rampal
    Escolta àudio

    Jean-Pierre Rampal

    Aquesta setmana ens acostem a la figura del gran flautista francès Jean-Pierre Rampal. Ho fem de la mà del seu amic i company inseparable els últims anys de la seva vida, el també flautista Claudi Arimany. Els últims minuts del programa són per a l'Anna Costal, musicòloga, tenorista i professora de l'ESMUC, que un cop al mes ens ve a descobrir una "Sardana de butaca". Aquesta vegada és una composició d'Osías Wilenski.

    Aquesta setmana ens acostem a la figura del gran flautista francès Jean-Pierre Rampal. Ho fem de la mà del seu amic i company inseparable els últims anys de la seva vida, el també flautista Claudi Arimany. Els últims minuts del programa són per a l'Anna Costal, musicòloga, tenorista i professora de l'ESMUC, que un cop al mes ens ve a descobrir una "Sardana de butaca". Aquesta vegada és una composició d'Osías Wilenski.

  • Beethoven i el piano
    Escolta àudio

    Beethoven i el piano

    Luca Chiantore és un dels grans especialistes a escala internacional en la música de Beethoven i sobretot en la seva relació amb el piano, un tema que fa molts anys que estudia. Per això ens venia molt de gust tornar a parlar amb ell, per descobrir-hi més coses. Els últims minuts del programa són per al professor i musicòleg Jordi Ballester, i la seva secció de "L'art dels instruments", que aquesta vegada dedica a un retaule del MNAC, el Museu Nacional d'Art de Catalunya.

    Luca Chiantore és un dels grans especialistes a escala internacional en la música de Beethoven i sobretot en la seva relació amb el piano, un tema que fa molts anys que estudia. Per això ens venia molt de gust tornar a parlar amb ell, per descobrir-hi més coses. Els últims minuts del programa són per al professor i musicòleg Jordi Ballester, i la seva secció de "L'art dels instruments", que aquesta vegada dedica a un retaule del MNAC, el Museu Nacional d'Art de Catalunya.

  • Flauta de bec vs traverso
    Escolta àudio

    Flauta de bec vs traverso

    En aquest programa ens acostem al món de les flautes, de la mà de Romà Escalas, flautista de bec i director del Museu de la Música de Barcelona entre els anys 1981 i 2011. En Romà ens parla a través d'un reportatge de les semblances i diferències entre la flauta de bec i el traverso, l'avantpassat de la flauta travessera actual. A més, la musicòloga i intèrpret d'instruments de teclat medievals Cristina Alís Raurich, ens desxifra el significat del salm "Super flumina Babylonis". I els últims minuts són per a la guitarrista i estudiosa de la guitarra Maria Ribera Gibal, que un cop al mes ens acosta al seu instrument amb la secció "Sis cordes". Aquesta vegada la Maria es fixa en un diccionari històric dedicat a la guitarra, escrit pel català Domènec Prat.

    En aquest programa ens acostem al món de les flautes, de la mà de Romà Escalas, flautista de bec i director del Museu de la Música de Barcelona entre els anys 1981 i 2011. En Romà ens parla a través d'un reportatge de les semblances i diferències entre la flauta de bec i el traverso, l'avantpassat de la flauta travessera actual. A més, la musicòloga i intèrpret d'instruments de teclat medievals Cristina Alís Raurich, ens desxifra el significat del salm "Super flumina Babylonis". I els últims minuts són per a la guitarrista i estudiosa de la guitarra Maria Ribera Gibal, que un cop al mes ens acosta al seu instrument amb la secció "Sis cordes". Aquesta vegada la Maria es fixa en un diccionari històric dedicat a la guitarra, escrit pel català Domènec Prat.

  • La transformació dels violins antics
    Escolta àudio

    La transformació dels violins antics

    Aquesta setmana ens aproximem al món dels violins antics, i ho fem de la mà de la lutier Anna Andreu. Ella ens explica de quina manera aquests instruments poden evolucionar i transformar-se amb el pas dels anys, en funció de les modes i les necessitats dels intèrprets. A més, Silvia Coricelli, la solista de fagot de l'OBC, ens parla de la importància de les canyes, unes peces petites però indispensables per aconseguir un bon so amb l'instrument. Els últims minuts són per a en Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, que ens descobreix una nova curiositat en la seva secció "El manxaire".

    Aquesta setmana ens aproximem al món dels violins antics, i ho fem de la mà de la lutier Anna Andreu. Ella ens explica de quina manera aquests instruments poden evolucionar i transformar-se amb el pas dels anys, en funció de les modes i les necessitats dels intèrprets. A més, Silvia Coricelli, la solista de fagot de l'OBC, ens parla de la importància de les canyes, unes peces petites però indispensables per aconseguir un bon so amb l'instrument. Els últims minuts són per a en Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, que ens descobreix una nova curiositat en la seva secció "El manxaire".

  • Aristide Cavaillé-Coll
    Escolta àudio

    Aristide Cavaillé-Coll

    Amb aquest capítol arribem als 200 programes! Una xifra rodona que volem celebrar parlant d'un dels grans de l'orgue, Aristide Cavaillé-Coll, el més gran orguener del segle XIX i un dels constructors més destacats de la història d'aquest instrument. Parlem d'ell i dels seus instruments amb l'orguener Óscar Laguna i amb els organistes Montserrat Torrent i Juan de la Rubia. A més, amb en Jordi Ballester descobrim una pintura sobre la deessa Venus del pintor italià Simone Peterzano a la seva secció 'L'art dels instruments'.

    Amb aquest capítol arribem als 200 programes! Una xifra rodona que volem celebrar parlant d'un dels grans de l'orgue, Aristide Cavaillé-Coll, el més gran orguener del segle XIX i un dels constructors més destacats de la història d'aquest instrument. Parlem d'ell i dels seus instruments amb l'orguener Óscar Laguna i amb els organistes Montserrat Torrent i Juan de la Rubia. A més, amb en Jordi Ballester descobrim una pintura sobre la deessa Venus del pintor italià Simone Peterzano a la seva secció 'L'art dels instruments'.

Anar al contingut