TOTS ELS ÀUDIOS

  • Instruments musicals a l'òpera
    Escolta àudio

    Instruments musicals a l'òpera

    Rebem la visita del nostre company Jaume Radigales, per parlar-nos de la seva gran passió, de l'òpera! Així, amb ell descobrim quin paper tenen i han tingut els instruments musicals en els més de 400 anys d'història d'aquest gènere. A més, ens fixem en alguns dels compositors d'òpera més destacats, des del punt de vista instrumental. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal, que ens parla de les guitarres i d'altres instruments de corda del músic Emili Pujol.

    Imatge: Representació d'"El barber de Sevilla", de Rossini, a càrrec de la Canadian Opera Company.

    Rebem la visita del nostre company Jaume Radigales, per parlar-nos de la seva gran passió, de l'òpera! Així, amb ell descobrim quin paper tenen i han tingut els instruments musicals en els més de 400 anys d'història d'aquest gènere. A més, ens fixem en alguns dels compositors d'òpera més destacats, des del punt de vista instrumental. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal, que ens parla de les guitarres i d'altres instruments de corda del músic Emili Pujol. Imatge: Representació d'"El barber de Sevilla", de Rossini, a càrrec de la Canadian Opera Company.

  • L'arribada del violoncel a Catalunya i a Espanya
    Escolta àudio

    L'arribada del violoncel a Catalunya i a Espanya

    El violoncel·lista i musicòleg Guillermo Turina ens presenta "El violonchelo en España en el siglo XVIII", publicat per l'Editorial Arpegio. Aquest llibre neix de la seva tesi doctoral, que ha investigat intèrprets, compositors, lutiers, instruments conservats i tractats de violoncel d'aquell període. A la part final del programa, en Jaume Ayats ens presenta el xerrac musical a la seva secció d'"El manxaire".

    Imatge: Violoncel de Joan Guillamí Major, del 1756, conservat al Museu de la Música de Barcelona.

    El violoncel·lista i musicòleg Guillermo Turina ens presenta "El violonchelo en España en el siglo XVIII", publicat per l'Editorial Arpegio. Aquest llibre neix de la seva tesi doctoral, que ha investigat intèrprets, compositors, lutiers, instruments conservats i tractats de violoncel d'aquell període. A la part final del programa, en Jaume Ayats ens presenta el xerrac musical a la seva secció d'"El manxaire". Imatge: Violoncel de Joan Guillamí Major, del 1756, conservat al Museu de la Música de Barcelona.

  • Hi ha instruments de corda per a esquerrans?
    Escolta àudio

    Hi ha instruments de corda per a esquerrans?

    Intentem resoldre el dubte de l'enunciat del programa. Ens hi ajuden el violinista Josep Colomé i Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella. Als minuts finals, la musicòloga i tenorista Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova 'sardana de butaca', aquest cop amb música d'Enric Morera. A la imatge, el violista Jürgen Kussmaul.

    Intentem resoldre el dubte de l'enunciat del programa. Ens hi ajuden el violinista Josep Colomé i Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella. Als minuts finals, la musicòloga i tenorista Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova 'sardana de butaca', aquest cop amb música d'Enric Morera. A la imatge, el violista Jürgen Kussmaul.

  • Els pianos de Casals
    Escolta àudio

    Els pianos de Casals

    En aquest programa aprofundim en la relació que Pau Casals va tenir amb els pianos, uns altres instruments que van acompanyar-lo al llarg de tota la seva vida. Ens ho explica la Núria Ballester, directora del Museu Pau Casals del Vendrell. A més, Jordi Ballester es fixa en el quadre "Les tres edats de l'home", de Ticià, a la seva secció de "L'art dels instruments".

    Imatge: Library of Congress.

    En aquest programa aprofundim en la relació que Pau Casals va tenir amb els pianos, uns altres instruments que van acompanyar-lo al llarg de tota la seva vida. Ens ho explica la Núria Ballester, directora del Museu Pau Casals del Vendrell. A més, Jordi Ballester es fixa en el quadre "Les tres edats de l'home", de Ticià, a la seva secció de "L'art dels instruments". Imatge: Library of Congress.

  • El taller del lutier Emiliano Roca
    Escolta àudio

    El taller del lutier Emiliano Roca

    Aquesta setmana dediquem el programa de manera monogràfica al lutier Emiliano Roca. Ell viu i treballa al barri de Sant Pere, a Terrassa. El vam anar a visitar fa uns dies i allà vam descobrir la seva història i la seva passió sobretot pel contrabaix, un instrument que no només construeix i repara, sinó del qual també és intèrpret.

    Aquesta setmana dediquem el programa de manera monogràfica al lutier Emiliano Roca. Ell viu i treballa al barri de Sant Pere, a Terrassa. El vam anar a visitar fa uns dies i allà vam descobrir la seva història i la seva passió sobretot pel contrabaix, un instrument que no només construeix i repara, sinó del qual també és intèrpret.

  • El violinista Joan Manén
    Escolta àudio

    El violinista Joan Manén

    Descobrim el món violinístic de Joan Manén, a partir del que Daniel Blanch i Samuel Castellanos, membres de l'Associació Joan Manén, van explicar a la Biblioteca de Catalunya el dia que es va presentar el doble disc compacte que recull el bo i millor dels enregistraments conservats de Manén, els fets entre els anys 1914 i 1954. Els últims minuts són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció de les "Sis cordes", que aquesta vegada tracta de la guitarra brasilera.

    Descobrim el món violinístic de Joan Manén, a partir del que Daniel Blanch i Samuel Castellanos, membres de l'Associació Joan Manén, van explicar a la Biblioteca de Catalunya el dia que es va presentar el doble disc compacte que recull el bo i millor dels enregistraments conservats de Manén, els fets entre els anys 1914 i 1954. Els últims minuts són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció de les "Sis cordes", que aquesta vegada tracta de la guitarra brasilera.

  • La trompa de Brahms
    Escolta àudio

    La trompa de Brahms

    Ens endinsem en el món de la música de Johannes Brahms i concretament en la seva relació amb la trompa. En parlem amb en Pepe Reche, trompista, musicòleg i divulgador musical. A més, torna en Jaume Ayats, "El manxaire", que aquesta vegada es fixa en un instrument curiós, envoltat de diverses llegendes, el piano de Siena.

    Ens endinsem en el món de la música de Johannes Brahms i concretament en la seva relació amb la trompa. En parlem amb en Pepe Reche, trompista, musicòleg i divulgador musical. A més, torna en Jaume Ayats, "El manxaire", que aquesta vegada es fixa en un instrument curiós, envoltat de diverses llegendes, el piano de Siena.

  • Instruments de corda fregada fets amb fibres naturals i de carboni
    Escolta àudio

    Instruments de corda fregada fets amb fibres naturals i de carboni

    En aquest programa ens fixem en els nous materials que s'estan provant a l'hora de fer violins o violoncels. En parlem amb l'Urko Larrañaga, violoncel·lista, lutier, sonòleg i investigador. L'Urko forma part de l'empresa Milagro Lutiers, especialitzada en instruments fets amb nous materials com la fibra de carboni o les fibres naturals. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells i les seves "Sardanes de butaca", que aquest cop ens descobreix la música de Josep Maria Ruera.

    Imatge: Zabet Photo

    En aquest programa ens fixem en els nous materials que s'estan provant a l'hora de fer violins o violoncels. En parlem amb l'Urko Larrañaga, violoncel·lista, lutier, sonòleg i investigador. L'Urko forma part de l'empresa Milagro Lutiers, especialitzada en instruments fets amb nous materials com la fibra de carboni o les fibres naturals. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells i les seves "Sardanes de butaca", que aquest cop ens descobreix la música de Josep Maria Ruera. Imatge: Zabet Photo

  • El projecte "Fer de músic"
    Escolta àudio

    El projecte "Fer de músic"

    Dediquem bona part del programa a "Fer de músic", una iniciativa impulsada des del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí que vol recuperar, preservar i divulgar mitjançant enregistraments videogràfics la memòria dels músics històrics vinculats al món de la sardana i les cobles-orquestres de Catalunya. En la segona part del programa, Jordi Ballester ens parla del quadre "Franz Liszt fantasiejant", del pintor austríac del segle XIX Josef Danhause.

    Dediquem bona part del programa a "Fer de músic", una iniciativa impulsada des del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí que vol recuperar, preservar i divulgar mitjançant enregistraments videogràfics la memòria dels músics històrics vinculats al món de la sardana i les cobles-orquestres de Catalunya. En la segona part del programa, Jordi Ballester ens parla del quadre "Franz Liszt fantasiejant", del pintor austríac del segle XIX Josef Danhause.

  • El mètode Suzuki
    Escolta àudio

    El mètode Suzuki

    En aquest programa descobrim què s'amaga al darrere del mètode d'ensenyament musical dissenyat per Shinichi Suzuki. En parlem amb Akiko Oi, la presidenta de l'Associació del Mètode Suzuki de Catalunya, i també amb la violinista Sara Cubarsi, que va estudiar-lo juntament amb les seves germanes i germà. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció "Sis cordes", que aquesta vegada dedica al guitarrista i compositor Antonio Jiménez Manjón.

    En aquest programa descobrim què s'amaga al darrere del mètode d'ensenyament musical dissenyat per Shinichi Suzuki. En parlem amb Akiko Oi, la presidenta de l'Associació del Mètode Suzuki de Catalunya, i també amb la violinista Sara Cubarsi, que va estudiar-lo juntament amb les seves germanes i germà. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció "Sis cordes", que aquesta vegada dedica al guitarrista i compositor Antonio Jiménez Manjón.

  • El taller de la lutier Caroline Lacombe
    Escolta àudio

    El taller de la lutier Caroline Lacombe

    Per fi! Després de molts mesos, tornem a trepitjar el taller d'un lutier. En aquest cas és una dona, Caroline Lacombe, una canadenca establerta des de fa molts anys a Catalunya. Hem visitat el seu taller de Barcelona i hem parlat amb ella de com va iniciar-se en l'ofici i també dels instruments que treballa habitualment: la mandolina i el "bouzouki" irlandesos, i el baix acústic. La segona part del programa és per al Jaume Ayats, el nostre manxaire, que aquesta vegada ens parla d'una òpera, el "Don Giovanni" de Mozart.

    Per fi! Després de molts mesos, tornem a trepitjar el taller d'un lutier. En aquest cas és una dona, Caroline Lacombe, una canadenca establerta des de fa molts anys a Catalunya. Hem visitat el seu taller de Barcelona i hem parlat amb ella de com va iniciar-se en l'ofici i també dels instruments que treballa habitualment: la mandolina i el "bouzouki" irlandesos, i el baix acústic. La segona part del programa és per al Jaume Ayats, el nostre manxaire, que aquesta vegada ens parla d'una òpera, el "Don Giovanni" de Mozart.

  • Ricardo Ríos, del clarinet a la càmera
    Escolta àudio

    Ricardo Ríos, del clarinet a la càmera

    El gran protagonista del programa és aquesta vegada Ricardo Ríos, un artista visual que treballa tant la fotografia com el vídeo i el món multimèdia. El Ricardo també és clarinetista i membre de l'Orquestra Simfònica del Vallès. Descobrim la seva història, i també escoltem músiques interpretades per alguns dels artistes que ha retratat i filmat. I els últims minuts són per a Anna Costal i Fornells i la seva secció 'Sardanes de butaca'.

    El gran protagonista del programa és aquesta vegada Ricardo Ríos, un artista visual que treballa tant la fotografia com el vídeo i el món multimèdia. El Ricardo també és clarinetista i membre de l'Orquestra Simfònica del Vallès. Descobrim la seva història, i també escoltem músiques interpretades per alguns dels artistes que ha retratat i filmat. I els últims minuts són per a Anna Costal i Fornells i la seva secció 'Sardanes de butaca'.

  • Els altres Stradivarius
    Escolta àudio

    Els altres Stradivarius

    En Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, torna al "Taller" i ho fa per parlar-nos dels instruments de corda polsada que coneixem que va fer el gran lutier de Cremona Antonio Stradivari. A més, Jordi Ballester ens parla del gènere de la "Natura morta" a la seva secció de "L'art dels instruments".

    En Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, torna al "Taller" i ho fa per parlar-nos dels instruments de corda polsada que coneixem que va fer el gran lutier de Cremona Antonio Stradivari. A més, Jordi Ballester ens parla del gènere de la "Natura morta" a la seva secció de "L'art dels instruments".

  • Els Barcelona Clarinet Players
    Escolta àudio

    Els Barcelona Clarinet Players

    Són, sens dubte, el quartet de clarinets del nostre país amb més projecció internacional, i acaben de complir 10 anys. Repassem la seva trajectòria i també els seus enregistraments de la mà dels seus quatre integrants: Javier Vilaplana, Manuel Martínez, Martí Guasteví i Alejandro Castillo. Els minuts finals són per a la guitarrista Maria Ribera Gibal, que ens parla dels tractats de guitarra de Minguet i de Sor a la seva secció "Sis cordes".

    Són, sens dubte, el quartet de clarinets del nostre país amb més projecció internacional, i acaben de complir 10 anys. Repassem la seva trajectòria i també els seus enregistraments de la mà dels seus quatre integrants: Javier Vilaplana, Manuel Martínez, Martí Guasteví i Alejandro Castillo. Els minuts finals són per a la guitarrista Maria Ribera Gibal, que ens parla dels tractats de guitarra de Minguet i de Sor a la seva secció "Sis cordes".

  • A la recerca de pianos antics
    Escolta àudio

    A la recerca de pianos antics

    El piano torna a ser protagonista d'"El taller del lutier" i aquesta vegada ens fixem en una iniciativa conjunta que duen a terme des de fa un temps l'Associació Muzio Clementi de Barcelona i el Museu de la Música de Barcelona, que té com a objectiu localitzar i catalogar tots aquells pianos anteriors a 1850 que estan repartits per la geografia catalana. Ens en dona detalls Joan Josep Gutiérrez, pianista i professor de piano, a més de membre de l'Associació Muzio Clementi. Els últims minuts del programa són per a la musicòloga Anna Costal i Fornells i la seva secció 'Sardanes de butaca', que ens porta música de Joan Manén. Foto: Piano Manuel Bordas ca.1830-50

    El piano torna a ser protagonista d'"El taller del lutier" i aquesta vegada ens fixem en una iniciativa conjunta que duen a terme des de fa un temps l'Associació Muzio Clementi de Barcelona i el Museu de la Música de Barcelona, que té com a objectiu localitzar i catalogar tots aquells pianos anteriors a 1850 que estan repartits per la geografia catalana. Ens en dona detalls Joan Josep Gutiérrez, pianista i professor de piano, a més de membre de l'Associació Muzio Clementi. Els últims minuts del programa són per a la musicòloga Anna Costal i Fornells i la seva secció 'Sardanes de butaca', que ens porta música de Joan Manén. Foto: Piano Manuel Bordas ca.1830-50

Anar al contingut