TOTS ELS ÀUDIOS

  • Aristide Cavaillé-Coll
    Escolta àudio

    Aristide Cavaillé-Coll

    Amb aquest capítol arribem als 200 programes! Una xifra rodona que volem celebrar parlant d'un dels grans de l'orgue, Aristide Cavaillé-Coll, el més gran orguener del segle XIX i un dels constructors més destacats de la història d'aquest instrument. Parlem d'ell i dels seus instruments amb l'orguener Óscar Laguna i amb els organistes Montserrat Torrent i Juan de la Rubia. A més, amb en Jordi Ballester descobrim una pintura sobre la deessa Venus del pintor italià Simone Peterzano a la seva secció 'L'art dels instruments'.

    Amb aquest capítol arribem als 200 programes! Una xifra rodona que volem celebrar parlant d'un dels grans de l'orgue, Aristide Cavaillé-Coll, el més gran orguener del segle XIX i un dels constructors més destacats de la història d'aquest instrument. Parlem d'ell i dels seus instruments amb l'orguener Óscar Laguna i amb els organistes Montserrat Torrent i Juan de la Rubia. A més, amb en Jordi Ballester descobrim una pintura sobre la deessa Venus del pintor italià Simone Peterzano a la seva secció 'L'art dels instruments'.

  • L'Orquestra Pau Casals
    Escolta àudio

    L'Orquestra Pau Casals

    Aquesta setmana ens fixem en l'orquestra que Pau Casals va crear l'any 1920. De la mà del musicòleg i divulgador musical Pepe Reche, descobrim què feia d'aquesta orquestra una entitat singular, i també ens parla de la importància d'alguns instruments com ara les trompes. A més, estrenem "Sis cordes", una secció amb la guitarra com a protagonista, que ens presenta la Maria Ribera Gibal, guitarrista i estudiosa d'aquest instrument.

    Foto: L'Orquestra Pau Casals al Palau de la Música Catalana, l'any 1927. Fundació Pau Casals.

    Aquesta setmana ens fixem en l'orquestra que Pau Casals va crear l'any 1920. De la mà del musicòleg i divulgador musical Pepe Reche, descobrim què feia d'aquesta orquestra una entitat singular, i també ens parla de la importància d'alguns instruments com ara les trompes. A més, estrenem "Sis cordes", una secció amb la guitarra com a protagonista, que ens presenta la Maria Ribera Gibal, guitarrista i estudiosa d'aquest instrument. Foto: L'Orquestra Pau Casals al Palau de la Música Catalana, l'any 1927. Fundació Pau Casals.

  • Música barroca amb ukelele
    Escolta àudio

    Música barroca amb ukelele

    L'ukelele és un instrument realment versàtil. Ens ho demostra des de fa temps en Salva Rey. Ara ens presenta "Twenty baroque fragments and a song of hope", un àlbum que recull una selecció de peces barroques interpretades amb ukelele. A més, descobrim la Fusta d'intèrpret com a flautista de Salvador Brotons. I torna Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, amb la seva secció d'El manxaire, que aquesta vegada ens trasllada al pol sud, l'any 1910.

    L'ukelele és un instrument realment versàtil. Ens ho demostra des de fa temps en Salva Rey. Ara ens presenta "Twenty baroque fragments and a song of hope", un àlbum que recull una selecció de peces barroques interpretades amb ukelele. A més, descobrim la Fusta d'intèrpret com a flautista de Salvador Brotons. I torna Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, amb la seva secció d'El manxaire, que aquesta vegada ens trasllada al pol sud, l'any 1910.

  • El taller de Joan Pellisa
    Escolta àudio

    El taller de Joan Pellisa

    Aquesta setmana ens desplacem fins a la Fatarella per visitar el taller del guitarrer Joan Pellisa, un bon amic del programa, que ha col·laborat amb nosaltres amb seccions dedicades a Antonio de Torres i als guitarrers catalans. El Joan ens parla de com viu el seu ofici, i també descobrim què va motivar-lo a dedicar-se al món de la construcció i restauració de guitarres. A més, amb la intèrpret veneçolana María Elena Medina descobrim les diferències entre la viola de gamba i el violoncel. I els últims minuts del programa són per a l'Anna Costal i les seves "Sardanes de butaca", que aquesta vegada ens porta música de La Trinca.

    Aquesta setmana ens desplacem fins a la Fatarella per visitar el taller del guitarrer Joan Pellisa, un bon amic del programa, que ha col·laborat amb nosaltres amb seccions dedicades a Antonio de Torres i als guitarrers catalans. El Joan ens parla de com viu el seu ofici, i també descobrim què va motivar-lo a dedicar-se al món de la construcció i restauració de guitarres. A més, amb la intèrpret veneçolana María Elena Medina descobrim les diferències entre la viola de gamba i el violoncel. I els últims minuts del programa són per a l'Anna Costal i les seves "Sardanes de butaca", que aquesta vegada ens porta música de La Trinca.

  • Salvador Brotons i els instruments
    Escolta àudio

    Salvador Brotons i els instruments

    En el programa d'aquesta setmana conversem amb el músic Salvador Brotons, compositor, però també director d'orquestra i de banda, a més de flautista. Descobrim quin lloc ocupen els instruments musicals en la seva vida i la seva obra, i ens explica quin instrument li hauria agradat tocar si no hagués estat flautista. També torna "L'art dels instruments", la secció que ens presenta Jordi Ballester, musicòleg i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, que aquesta vegada està dedicada al quadre "Autoretrat, amb la mort tocant el violí", d'Arnold Böcklin.

    En el programa d'aquesta setmana conversem amb el músic Salvador Brotons, compositor, però també director d'orquestra i de banda, a més de flautista. Descobrim quin lloc ocupen els instruments musicals en la seva vida i la seva obra, i ens explica quin instrument li hauria agradat tocar si no hagués estat flautista. També torna "L'art dels instruments", la secció que ens presenta Jordi Ballester, musicòleg i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, que aquesta vegada està dedicada al quadre "Autoretrat, amb la mort tocant el violí", d'Arnold Böcklin.

  • Instruments musicals a l'òpera
    Escolta àudio

    Instruments musicals a l'òpera

    Rebem la visita del nostre company Jaume Radigales, per parlar-nos de la seva gran passió, de l'òpera! Així, amb ell descobrim quin paper tenen i han tingut els instruments musicals en els més de 400 anys d'història d'aquest gènere. A més, ens fixem en alguns dels compositors d'òpera més destacats, des del punt de vista instrumental. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal, que ens parla de les guitarres i d'altres instruments de corda del músic Emili Pujol.

    Imatge: Representació d'"El barber de Sevilla", de Rossini, a càrrec de la Canadian Opera Company.

    Rebem la visita del nostre company Jaume Radigales, per parlar-nos de la seva gran passió, de l'òpera! Així, amb ell descobrim quin paper tenen i han tingut els instruments musicals en els més de 400 anys d'història d'aquest gènere. A més, ens fixem en alguns dels compositors d'òpera més destacats, des del punt de vista instrumental. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal, que ens parla de les guitarres i d'altres instruments de corda del músic Emili Pujol. Imatge: Representació d'"El barber de Sevilla", de Rossini, a càrrec de la Canadian Opera Company.

  • L'arribada del violoncel a Catalunya i a Espanya
    Escolta àudio

    L'arribada del violoncel a Catalunya i a Espanya

    El violoncel·lista i musicòleg Guillermo Turina ens presenta "El violonchelo en España en el siglo XVIII", publicat per l'Editorial Arpegio. Aquest llibre neix de la seva tesi doctoral, que ha investigat intèrprets, compositors, lutiers, instruments conservats i tractats de violoncel d'aquell període. A la part final del programa, en Jaume Ayats ens presenta el xerrac musical a la seva secció d'"El manxaire".

    Imatge: Violoncel de Joan Guillamí Major, del 1756, conservat al Museu de la Música de Barcelona.

    El violoncel·lista i musicòleg Guillermo Turina ens presenta "El violonchelo en España en el siglo XVIII", publicat per l'Editorial Arpegio. Aquest llibre neix de la seva tesi doctoral, que ha investigat intèrprets, compositors, lutiers, instruments conservats i tractats de violoncel d'aquell període. A la part final del programa, en Jaume Ayats ens presenta el xerrac musical a la seva secció d'"El manxaire". Imatge: Violoncel de Joan Guillamí Major, del 1756, conservat al Museu de la Música de Barcelona.

  • Hi ha instruments de corda per a esquerrans?
    Escolta àudio

    Hi ha instruments de corda per a esquerrans?

    Intentem resoldre el dubte de l'enunciat del programa. Ens hi ajuden el violinista Josep Colomé i Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella. Als minuts finals, la musicòloga i tenorista Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova 'sardana de butaca', aquest cop amb música d'Enric Morera. A la imatge, el violista Jürgen Kussmaul.

    Intentem resoldre el dubte de l'enunciat del programa. Ens hi ajuden el violinista Josep Colomé i Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella. Als minuts finals, la musicòloga i tenorista Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova 'sardana de butaca', aquest cop amb música d'Enric Morera. A la imatge, el violista Jürgen Kussmaul.

  • Els pianos de Casals
    Escolta àudio

    Els pianos de Casals

    En aquest programa aprofundim en la relació que Pau Casals va tenir amb els pianos, uns altres instruments que van acompanyar-lo al llarg de tota la seva vida. Ens ho explica la Núria Ballester, directora del Museu Pau Casals del Vendrell. A més, Jordi Ballester es fixa en el quadre "Les tres edats de l'home", de Ticià, a la seva secció de "L'art dels instruments".

    Imatge: Library of Congress.

    En aquest programa aprofundim en la relació que Pau Casals va tenir amb els pianos, uns altres instruments que van acompanyar-lo al llarg de tota la seva vida. Ens ho explica la Núria Ballester, directora del Museu Pau Casals del Vendrell. A més, Jordi Ballester es fixa en el quadre "Les tres edats de l'home", de Ticià, a la seva secció de "L'art dels instruments". Imatge: Library of Congress.

  • El taller del lutier Emiliano Roca
    Escolta àudio

    El taller del lutier Emiliano Roca

    Aquesta setmana dediquem el programa de manera monogràfica al lutier Emiliano Roca. Ell viu i treballa al barri de Sant Pere, a Terrassa. El vam anar a visitar fa uns dies i allà vam descobrir la seva història i la seva passió sobretot pel contrabaix, un instrument que no només construeix i repara, sinó del qual també és intèrpret.

    Aquesta setmana dediquem el programa de manera monogràfica al lutier Emiliano Roca. Ell viu i treballa al barri de Sant Pere, a Terrassa. El vam anar a visitar fa uns dies i allà vam descobrir la seva història i la seva passió sobretot pel contrabaix, un instrument que no només construeix i repara, sinó del qual també és intèrpret.

  • El violinista Joan Manén
    Escolta àudio

    El violinista Joan Manén

    Descobrim el món violinístic de Joan Manén, a partir del que Daniel Blanch i Samuel Castellanos, membres de l'Associació Joan Manén, van explicar a la Biblioteca de Catalunya el dia que es va presentar el doble disc compacte que recull el bo i millor dels enregistraments conservats de Manén, els fets entre els anys 1914 i 1954. Els últims minuts són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció de les "Sis cordes", que aquesta vegada tracta de la guitarra brasilera.

    Descobrim el món violinístic de Joan Manén, a partir del que Daniel Blanch i Samuel Castellanos, membres de l'Associació Joan Manén, van explicar a la Biblioteca de Catalunya el dia que es va presentar el doble disc compacte que recull el bo i millor dels enregistraments conservats de Manén, els fets entre els anys 1914 i 1954. Els últims minuts són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció de les "Sis cordes", que aquesta vegada tracta de la guitarra brasilera.

  • La trompa de Brahms
    Escolta àudio

    La trompa de Brahms

    Ens endinsem en el món de la música de Johannes Brahms i concretament en la seva relació amb la trompa. En parlem amb en Pepe Reche, trompista, musicòleg i divulgador musical. A més, torna en Jaume Ayats, "El manxaire", que aquesta vegada es fixa en un instrument curiós, envoltat de diverses llegendes, el piano de Siena.

    Ens endinsem en el món de la música de Johannes Brahms i concretament en la seva relació amb la trompa. En parlem amb en Pepe Reche, trompista, musicòleg i divulgador musical. A més, torna en Jaume Ayats, "El manxaire", que aquesta vegada es fixa en un instrument curiós, envoltat de diverses llegendes, el piano de Siena.

  • Instruments de corda fregada fets amb fibres naturals i de carboni
    Escolta àudio

    Instruments de corda fregada fets amb fibres naturals i de carboni

    En aquest programa ens fixem en els nous materials que s'estan provant a l'hora de fer violins o violoncels. En parlem amb l'Urko Larrañaga, violoncel·lista, lutier, sonòleg i investigador. L'Urko forma part de l'empresa Milagro Lutiers, especialitzada en instruments fets amb nous materials com la fibra de carboni o les fibres naturals. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells i les seves "Sardanes de butaca", que aquest cop ens descobreix la música de Josep Maria Ruera.

    Imatge: Zabet Photo

    En aquest programa ens fixem en els nous materials que s'estan provant a l'hora de fer violins o violoncels. En parlem amb l'Urko Larrañaga, violoncel·lista, lutier, sonòleg i investigador. L'Urko forma part de l'empresa Milagro Lutiers, especialitzada en instruments fets amb nous materials com la fibra de carboni o les fibres naturals. Els minuts finals són per a l'Anna Costal i Fornells i les seves "Sardanes de butaca", que aquest cop ens descobreix la música de Josep Maria Ruera. Imatge: Zabet Photo

  • El projecte "Fer de músic"
    Escolta àudio

    El projecte "Fer de músic"

    Dediquem bona part del programa a "Fer de músic", una iniciativa impulsada des del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí que vol recuperar, preservar i divulgar mitjançant enregistraments videogràfics la memòria dels músics històrics vinculats al món de la sardana i les cobles-orquestres de Catalunya. En la segona part del programa, Jordi Ballester ens parla del quadre "Franz Liszt fantasiejant", del pintor austríac del segle XIX Josef Danhause.

    Dediquem bona part del programa a "Fer de músic", una iniciativa impulsada des del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí que vol recuperar, preservar i divulgar mitjançant enregistraments videogràfics la memòria dels músics històrics vinculats al món de la sardana i les cobles-orquestres de Catalunya. En la segona part del programa, Jordi Ballester ens parla del quadre "Franz Liszt fantasiejant", del pintor austríac del segle XIX Josef Danhause.

  • El mètode Suzuki
    Escolta àudio

    El mètode Suzuki

    En aquest programa descobrim què s'amaga al darrere del mètode d'ensenyament musical dissenyat per Shinichi Suzuki. En parlem amb Akiko Oi, la presidenta de l'Associació del Mètode Suzuki de Catalunya, i també amb la violinista Sara Cubarsi, que va estudiar-lo juntament amb les seves germanes i germà. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció "Sis cordes", que aquesta vegada dedica al guitarrista i compositor Antonio Jiménez Manjón.

    En aquest programa descobrim què s'amaga al darrere del mètode d'ensenyament musical dissenyat per Shinichi Suzuki. En parlem amb Akiko Oi, la presidenta de l'Associació del Mètode Suzuki de Catalunya, i també amb la violinista Sara Cubarsi, que va estudiar-lo juntament amb les seves germanes i germà. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció "Sis cordes", que aquesta vegada dedica al guitarrista i compositor Antonio Jiménez Manjón.

Anar al contingut