TOTS ELS ÀUDIOS

  • Beethoven i el piano
    Escolta àudio

    Beethoven i el piano

    Luca Chiantore és un dels grans especialistes a escala internacional en la música de Beethoven i sobretot en la seva relació amb el piano, un tema que fa molts anys que estudia. Per això ens venia molt de gust tornar a parlar amb ell, per descobrir-hi més coses. Els últims minuts del programa són per al professor i musicòleg Jordi Ballester, i la seva secció de "L'art dels instruments", que aquesta vegada dedica a un retaule del MNAC, el Museu Nacional d'Art de Catalunya.

    Luca Chiantore és un dels grans especialistes a escala internacional en la música de Beethoven i sobretot en la seva relació amb el piano, un tema que fa molts anys que estudia. Per això ens venia molt de gust tornar a parlar amb ell, per descobrir-hi més coses. Els últims minuts del programa són per al professor i musicòleg Jordi Ballester, i la seva secció de "L'art dels instruments", que aquesta vegada dedica a un retaule del MNAC, el Museu Nacional d'Art de Catalunya.

  • Flauta de bec vs traverso
    Escolta àudio

    Flauta de bec vs traverso

    En aquest programa ens acostem al món de les flautes, de la mà de Romà Escalas, flautista de bec i director del Museu de la Música de Barcelona entre els anys 1981 i 2011. En Romà ens parla a través d'un reportatge de les semblances i diferències entre la flauta de bec i el traverso, l'avantpassat de la flauta travessera actual. A més, la musicòloga i intèrpret d'instruments de teclat medievals Cristina Alís Raurich, ens desxifra el significat del salm "Super flumina Babylonis". I els últims minuts són per a la guitarrista i estudiosa de la guitarra Maria Ribera Gibal, que un cop al mes ens acosta al seu instrument amb la secció "Sis cordes". Aquesta vegada la Maria es fixa en un diccionari històric dedicat a la guitarra, escrit pel català Domènec Prat.

    En aquest programa ens acostem al món de les flautes, de la mà de Romà Escalas, flautista de bec i director del Museu de la Música de Barcelona entre els anys 1981 i 2011. En Romà ens parla a través d'un reportatge de les semblances i diferències entre la flauta de bec i el traverso, l'avantpassat de la flauta travessera actual. A més, la musicòloga i intèrpret d'instruments de teclat medievals Cristina Alís Raurich, ens desxifra el significat del salm "Super flumina Babylonis". I els últims minuts són per a la guitarrista i estudiosa de la guitarra Maria Ribera Gibal, que un cop al mes ens acosta al seu instrument amb la secció "Sis cordes". Aquesta vegada la Maria es fixa en un diccionari històric dedicat a la guitarra, escrit pel català Domènec Prat.

  • La transformació dels violins antics
    Escolta àudio

    La transformació dels violins antics

    Aquesta setmana ens aproximem al món dels violins antics, i ho fem de la mà de la lutier Anna Andreu. Ella ens explica de quina manera aquests instruments poden evolucionar i transformar-se amb el pas dels anys, en funció de les modes i les necessitats dels intèrprets. A més, Silvia Coricelli, la solista de fagot de l'OBC, ens parla de la importància de les canyes, unes peces petites però indispensables per aconseguir un bon so amb l'instrument. Els últims minuts són per a en Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, que ens descobreix una nova curiositat en la seva secció "El manxaire".

    Aquesta setmana ens aproximem al món dels violins antics, i ho fem de la mà de la lutier Anna Andreu. Ella ens explica de quina manera aquests instruments poden evolucionar i transformar-se amb el pas dels anys, en funció de les modes i les necessitats dels intèrprets. A més, Silvia Coricelli, la solista de fagot de l'OBC, ens parla de la importància de les canyes, unes peces petites però indispensables per aconseguir un bon so amb l'instrument. Els últims minuts són per a en Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, que ens descobreix una nova curiositat en la seva secció "El manxaire".

  • Mozart i els instruments
    Escolta àudio

    Mozart i els instruments

    En aquest capítol ens aproximem a l'univers musical de Mozart, i ho fem de la mà de Pere-Albert Balcells, professor de música i escriptor sobre temes musicals. Descobrim, així, la importància del piano per al compositor salzburguès, i també l'interès per instruments com el clarinet. A més, la musicòloga Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova "Sardana de butaca", aquesta vegada amb música de Josep Rodoreda.

    En aquest capítol ens aproximem a l'univers musical de Mozart, i ho fem de la mà de Pere-Albert Balcells, professor de música i escriptor sobre temes musicals. Descobrim, així, la importància del piano per al compositor salzburguès, i també l'interès per instruments com el clarinet. A més, la musicòloga Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova "Sardana de butaca", aquesta vegada amb música de Josep Rodoreda.

  • Aristide Cavaillé-Coll
    Escolta àudio

    Aristide Cavaillé-Coll

    Amb aquest capítol arribem als 200 programes! Una xifra rodona que volem celebrar parlant d'un dels grans de l'orgue, Aristide Cavaillé-Coll, el més gran orguener del segle XIX i un dels constructors més destacats de la història d'aquest instrument. Parlem d'ell i dels seus instruments amb l'orguener Óscar Laguna i amb els organistes Montserrat Torrent i Juan de la Rubia. A més, amb en Jordi Ballester descobrim una pintura sobre la deessa Venus del pintor italià Simone Peterzano a la seva secció 'L'art dels instruments'.

    Amb aquest capítol arribem als 200 programes! Una xifra rodona que volem celebrar parlant d'un dels grans de l'orgue, Aristide Cavaillé-Coll, el més gran orguener del segle XIX i un dels constructors més destacats de la història d'aquest instrument. Parlem d'ell i dels seus instruments amb l'orguener Óscar Laguna i amb els organistes Montserrat Torrent i Juan de la Rubia. A més, amb en Jordi Ballester descobrim una pintura sobre la deessa Venus del pintor italià Simone Peterzano a la seva secció 'L'art dels instruments'.

  • L'Orquestra Pau Casals
    Escolta àudio

    L'Orquestra Pau Casals

    Aquesta setmana ens fixem en l'orquestra que Pau Casals va crear l'any 1920. De la mà del musicòleg i divulgador musical Pepe Reche, descobrim què feia d'aquesta orquestra una entitat singular, i també ens parla de la importància d'alguns instruments com ara les trompes. A més, estrenem "Sis cordes", una secció amb la guitarra com a protagonista, que ens presenta la Maria Ribera Gibal, guitarrista i estudiosa d'aquest instrument.

    Foto: L'Orquestra Pau Casals al Palau de la Música Catalana, l'any 1927. Fundació Pau Casals.

    Aquesta setmana ens fixem en l'orquestra que Pau Casals va crear l'any 1920. De la mà del musicòleg i divulgador musical Pepe Reche, descobrim què feia d'aquesta orquestra una entitat singular, i també ens parla de la importància d'alguns instruments com ara les trompes. A més, estrenem "Sis cordes", una secció amb la guitarra com a protagonista, que ens presenta la Maria Ribera Gibal, guitarrista i estudiosa d'aquest instrument. Foto: L'Orquestra Pau Casals al Palau de la Música Catalana, l'any 1927. Fundació Pau Casals.

  • Música barroca amb ukelele
    Escolta àudio

    Música barroca amb ukelele

    L'ukelele és un instrument realment versàtil. Ens ho demostra des de fa temps en Salva Rey. Ara ens presenta "Twenty baroque fragments and a song of hope", un àlbum que recull una selecció de peces barroques interpretades amb ukelele. A més, descobrim la Fusta d'intèrpret com a flautista de Salvador Brotons. I torna Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, amb la seva secció d'El manxaire, que aquesta vegada ens trasllada al pol sud, l'any 1910.

    L'ukelele és un instrument realment versàtil. Ens ho demostra des de fa temps en Salva Rey. Ara ens presenta "Twenty baroque fragments and a song of hope", un àlbum que recull una selecció de peces barroques interpretades amb ukelele. A més, descobrim la Fusta d'intèrpret com a flautista de Salvador Brotons. I torna Jaume Ayats, el director del Museu de la Música de Barcelona, amb la seva secció d'El manxaire, que aquesta vegada ens trasllada al pol sud, l'any 1910.

  • El taller de Joan Pellisa
    Escolta àudio

    El taller de Joan Pellisa

    Aquesta setmana ens desplacem fins a la Fatarella per visitar el taller del guitarrer Joan Pellisa, un bon amic del programa, que ha col·laborat amb nosaltres amb seccions dedicades a Antonio de Torres i als guitarrers catalans. El Joan ens parla de com viu el seu ofici, i també descobrim què va motivar-lo a dedicar-se al món de la construcció i restauració de guitarres. A més, amb la intèrpret veneçolana María Elena Medina descobrim les diferències entre la viola de gamba i el violoncel. I els últims minuts del programa són per a l'Anna Costal i les seves "Sardanes de butaca", que aquesta vegada ens porta música de La Trinca.

    Aquesta setmana ens desplacem fins a la Fatarella per visitar el taller del guitarrer Joan Pellisa, un bon amic del programa, que ha col·laborat amb nosaltres amb seccions dedicades a Antonio de Torres i als guitarrers catalans. El Joan ens parla de com viu el seu ofici, i també descobrim què va motivar-lo a dedicar-se al món de la construcció i restauració de guitarres. A més, amb la intèrpret veneçolana María Elena Medina descobrim les diferències entre la viola de gamba i el violoncel. I els últims minuts del programa són per a l'Anna Costal i les seves "Sardanes de butaca", que aquesta vegada ens porta música de La Trinca.

  • Salvador Brotons i els instruments
    Escolta àudio

    Salvador Brotons i els instruments

    En el programa d'aquesta setmana conversem amb el músic Salvador Brotons, compositor, però també director d'orquestra i de banda, a més de flautista. Descobrim quin lloc ocupen els instruments musicals en la seva vida i la seva obra, i ens explica quin instrument li hauria agradat tocar si no hagués estat flautista. També torna "L'art dels instruments", la secció que ens presenta Jordi Ballester, musicòleg i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, que aquesta vegada està dedicada al quadre "Autoretrat, amb la mort tocant el violí", d'Arnold Böcklin.

    En el programa d'aquesta setmana conversem amb el músic Salvador Brotons, compositor, però també director d'orquestra i de banda, a més de flautista. Descobrim quin lloc ocupen els instruments musicals en la seva vida i la seva obra, i ens explica quin instrument li hauria agradat tocar si no hagués estat flautista. També torna "L'art dels instruments", la secció que ens presenta Jordi Ballester, musicòleg i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, que aquesta vegada està dedicada al quadre "Autoretrat, amb la mort tocant el violí", d'Arnold Böcklin.

  • Instruments musicals a l'òpera
    Escolta àudio

    Instruments musicals a l'òpera

    Rebem la visita del nostre company Jaume Radigales, per parlar-nos de la seva gran passió, de l'òpera! Així, amb ell descobrim quin paper tenen i han tingut els instruments musicals en els més de 400 anys d'història d'aquest gènere. A més, ens fixem en alguns dels compositors d'òpera més destacats, des del punt de vista instrumental. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal, que ens parla de les guitarres i d'altres instruments de corda del músic Emili Pujol.

    Imatge: Representació d'"El barber de Sevilla", de Rossini, a càrrec de la Canadian Opera Company.

    Rebem la visita del nostre company Jaume Radigales, per parlar-nos de la seva gran passió, de l'òpera! Així, amb ell descobrim quin paper tenen i han tingut els instruments musicals en els més de 400 anys d'història d'aquest gènere. A més, ens fixem en alguns dels compositors d'òpera més destacats, des del punt de vista instrumental. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal, que ens parla de les guitarres i d'altres instruments de corda del músic Emili Pujol. Imatge: Representació d'"El barber de Sevilla", de Rossini, a càrrec de la Canadian Opera Company.

  • L'arribada del violoncel a Catalunya i a Espanya
    Escolta àudio

    L'arribada del violoncel a Catalunya i a Espanya

    El violoncel·lista i musicòleg Guillermo Turina ens presenta "El violonchelo en España en el siglo XVIII", publicat per l'Editorial Arpegio. Aquest llibre neix de la seva tesi doctoral, que ha investigat intèrprets, compositors, lutiers, instruments conservats i tractats de violoncel d'aquell període. A la part final del programa, en Jaume Ayats ens presenta el xerrac musical a la seva secció d'"El manxaire".

    Imatge: Violoncel de Joan Guillamí Major, del 1756, conservat al Museu de la Música de Barcelona.

    El violoncel·lista i musicòleg Guillermo Turina ens presenta "El violonchelo en España en el siglo XVIII", publicat per l'Editorial Arpegio. Aquest llibre neix de la seva tesi doctoral, que ha investigat intèrprets, compositors, lutiers, instruments conservats i tractats de violoncel d'aquell període. A la part final del programa, en Jaume Ayats ens presenta el xerrac musical a la seva secció d'"El manxaire". Imatge: Violoncel de Joan Guillamí Major, del 1756, conservat al Museu de la Música de Barcelona.

  • Hi ha instruments de corda per a esquerrans?
    Escolta àudio

    Hi ha instruments de corda per a esquerrans?

    Intentem resoldre el dubte de l'enunciat del programa. Ens hi ajuden el violinista Josep Colomé i Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella. Als minuts finals, la musicòloga i tenorista Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova 'sardana de butaca', aquest cop amb música d'Enric Morera. A la imatge, el violista Jürgen Kussmaul.

    Intentem resoldre el dubte de l'enunciat del programa. Ens hi ajuden el violinista Josep Colomé i Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella. Als minuts finals, la musicòloga i tenorista Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova 'sardana de butaca', aquest cop amb música d'Enric Morera. A la imatge, el violista Jürgen Kussmaul.

  • Els pianos de Casals
    Escolta àudio

    Els pianos de Casals

    En aquest programa aprofundim en la relació que Pau Casals va tenir amb els pianos, uns altres instruments que van acompanyar-lo al llarg de tota la seva vida. Ens ho explica la Núria Ballester, directora del Museu Pau Casals del Vendrell. A més, Jordi Ballester es fixa en el quadre "Les tres edats de l'home", de Ticià, a la seva secció de "L'art dels instruments".

    Imatge: Library of Congress.

    En aquest programa aprofundim en la relació que Pau Casals va tenir amb els pianos, uns altres instruments que van acompanyar-lo al llarg de tota la seva vida. Ens ho explica la Núria Ballester, directora del Museu Pau Casals del Vendrell. A més, Jordi Ballester es fixa en el quadre "Les tres edats de l'home", de Ticià, a la seva secció de "L'art dels instruments". Imatge: Library of Congress.

  • El taller del lutier Emiliano Roca
    Escolta àudio

    El taller del lutier Emiliano Roca

    Aquesta setmana dediquem el programa de manera monogràfica al lutier Emiliano Roca. Ell viu i treballa al barri de Sant Pere, a Terrassa. El vam anar a visitar fa uns dies i allà vam descobrir la seva història i la seva passió sobretot pel contrabaix, un instrument que no només construeix i repara, sinó del qual també és intèrpret.

    Aquesta setmana dediquem el programa de manera monogràfica al lutier Emiliano Roca. Ell viu i treballa al barri de Sant Pere, a Terrassa. El vam anar a visitar fa uns dies i allà vam descobrir la seva història i la seva passió sobretot pel contrabaix, un instrument que no només construeix i repara, sinó del qual també és intèrpret.

  • El violinista Joan Manén
    Escolta àudio

    El violinista Joan Manén

    Descobrim el món violinístic de Joan Manén, a partir del que Daniel Blanch i Samuel Castellanos, membres de l'Associació Joan Manén, van explicar a la Biblioteca de Catalunya el dia que es va presentar el doble disc compacte que recull el bo i millor dels enregistraments conservats de Manén, els fets entre els anys 1914 i 1954. Els últims minuts són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció de les "Sis cordes", que aquesta vegada tracta de la guitarra brasilera.

    Descobrim el món violinístic de Joan Manén, a partir del que Daniel Blanch i Samuel Castellanos, membres de l'Associació Joan Manén, van explicar a la Biblioteca de Catalunya el dia que es va presentar el doble disc compacte que recull el bo i millor dels enregistraments conservats de Manén, els fets entre els anys 1914 i 1954. Els últims minuts són per a la Maria Ribera Gibal i la seva secció de les "Sis cordes", que aquesta vegada tracta de la guitarra brasilera.

Anar al contingut