TOTS ELS ÀUDIOS

  • El taller de la lutier Blandine Galy
    Escolta àudio

    El taller de la lutier Blandine Galy

    Com fem regularment al llarg de la temporada, visitem el taller d'un lutier, en aquest cas d'una lutier, Blandine Galy. La Blandine és francesa i es va instal·lar ja fa uns anys a Sentmenat, on té el taller. Descobrim la seva història i també ens acostem a la pintura de Johannes Vermeer a través del quadre "Dona tocant el virginal", que ens comenta el professor Jordi Ballester.

    Com fem regularment al llarg de la temporada, visitem el taller d'un lutier, en aquest cas d'una lutier, Blandine Galy. La Blandine és francesa i es va instal·lar ja fa uns anys a Sentmenat, on té el taller. Descobrim la seva història i també ens acostem a la pintura de Johannes Vermeer a través del quadre "Dona tocant el virginal", que ens comenta el professor Jordi Ballester.

  • La rica tradició de fàbriques de pianos a Barcelona
    Escolta àudio

    La rica tradició de fàbriques de pianos a Barcelona

    Dediquem bona part del programa a parlar de les moltes fàbriques de pianon que hi va haver a Barcelona, al llarg de la segona meitat del segle XIX i primeres dècades del XX. Ens en parla Jaume Barmona, el pianer de Gràcia. A més, el pianista Miquel Villalba interpreta músiques de Frederic Mompou i Francesc Civil, amb el piano Chassaigne Freres que va pertànyer a Mompou i que es conserva al Museu de la Música de Barcelona. Els minuts finals són per als "Sons llunyans", la secció que dediquem als instruments més antics i que ens presenta la musicòloga i intèrpret d'instruments de tecla històrics Cristina Alís Raurich.

    Foto: Casa de pianos Viuda de Pedro Estela, 1910. Arxiu Fotogràfic de Barcelona/ F. Ballell.

    Dediquem bona part del programa a parlar de les moltes fàbriques de pianon que hi va haver a Barcelona, al llarg de la segona meitat del segle XIX i primeres dècades del XX. Ens en parla Jaume Barmona, el pianer de Gràcia. A més, el pianista Miquel Villalba interpreta músiques de Frederic Mompou i Francesc Civil, amb el piano Chassaigne Freres que va pertànyer a Mompou i que es conserva al Museu de la Música de Barcelona. Els minuts finals són per als "Sons llunyans", la secció que dediquem als instruments més antics i que ens presenta la musicòloga i intèrpret d'instruments de tecla històrics Cristina Alís Raurich. Foto: Casa de pianos Viuda de Pedro Estela, 1910. Arxiu Fotogràfic de Barcelona/ F. Ballell.

  • El violoncel d'espatlla
    Escolta àudio

    El violoncel d'espatlla

    Diana Roche, intèrpret de violoncello da spalla, o violoncel d'espatlla, ens presenta aquest instrument, al qual està dedicant la tesi doctoral. Els minuts finals són per a Jaume Ayats, que, en la seva secció d'"El manxaire", ens parla de la poca presència de les dones instrumentistes en el món de la cobla, fins no fa gaires anys.

    Diana Roche, intèrpret de violoncello da spalla, o violoncel d'espatlla, ens presenta aquest instrument, al qual està dedicant la tesi doctoral. Els minuts finals són per a Jaume Ayats, que, en la seva secció d'"El manxaire", ens parla de la poca presència de les dones instrumentistes en el món de la cobla, fins no fa gaires anys.

  • A la recerca dels grans intèrprets catalans del passat
    Escolta àudio

    A la recerca dels grans intèrprets catalans del passat

    Daniel Blanch, pianista i president de l'Associació Joan Manén, ens explica en què consisteix el projecte Intèrprets Catalans Històrics, que s'ha presentat no fa gaire. A més, sentim interpretacions del violinista Antoni Brosa, la violoncel·lista Pilar Casals i el pianista Josep Falgarona. Els minuts finals són per a la secció "Navegants de cadira", amb Anna Costal i Fornells, que aquesta vegada es fixa en una havanera de José White.

    Daniel Blanch, pianista i president de l'Associació Joan Manén, ens explica en què consisteix el projecte Intèrprets Catalans Històrics, que s'ha presentat no fa gaire. A més, sentim interpretacions del violinista Antoni Brosa, la violoncel·lista Pilar Casals i el pianista Josep Falgarona. Els minuts finals són per a la secció "Navegants de cadira", amb Anna Costal i Fornells, que aquesta vegada es fixa en una havanera de José White.

  • El taller del guitarrer Antonio Manjón
    Escolta àudio

    El taller del guitarrer Antonio Manjón

    Tornem a visitar un constructor d'instruments. Aquesta vegada hem anat a Sant Adrià de Besòs, on té el taller l'Antonio Manjón, guitarrer especialitzat sobretot en la construcció d'instruments de concert. Parlem del seu ofici i també de l'Associació de la Guitarra de Badalona, que ell mateix dirigeix. Els minuts finals són per a Jordi Ballester i la seva secció "L'art dels instruments", que aquesta vegada ens porta fins al claustre del monestir de Ripoll.

    Tornem a visitar un constructor d'instruments. Aquesta vegada hem anat a Sant Adrià de Besòs, on té el taller l'Antonio Manjón, guitarrer especialitzat sobretot en la construcció d'instruments de concert. Parlem del seu ofici i també de l'Associació de la Guitarra de Badalona, que ell mateix dirigeix. Els minuts finals són per a Jordi Ballester i la seva secció "L'art dels instruments", que aquesta vegada ens porta fins al claustre del monestir de Ripoll.

  • Els Concerts de Brandenburg
    Escolta àudio

    Els Concerts de Brandenburg

    Dediquem el programa de manera monogràfica als Sis Concerts de Brandenburg de Johann Sebastian Bach, una obra fonamental del seu catàleg. Ens en parlen quatre instrumentistes que coneixen molt bé aquestes composicions i que les han interpretat en diverses ocasions al llarg de la seva carrera. Són el violinista i violista Emilio Moreno, el trompista Pepe Reche, el flautista Romà Escalas i el clavicembalista Dani Espasa.

    Dediquem el programa de manera monogràfica als Sis Concerts de Brandenburg de Johann Sebastian Bach, una obra fonamental del seu catàleg. Ens en parlen quatre instrumentistes que coneixen molt bé aquestes composicions i que les han interpretat en diverses ocasions al llarg de la seva carrera. Són el violinista i violista Emilio Moreno, el trompista Pepe Reche, el flautista Romà Escalas i el clavicembalista Dani Espasa.

  • Feliu Gasull, més enllà de la guitarra
    Escolta àudio

    Feliu Gasull, més enllà de la guitarra

    Una versió original i sorprenent d'una de les melodies catalanes més populars, per començar. A continuació arriba un reportatge en què el compositor i guitarrista Feliu Gasull comparteix amb nosaltres la seva passió per tots els instruments. Més endavant, el violinista Josep Colomé ens descobreix un parell de violins que el van marcar en el seu moment. I acabem amb "Sons llunyans", la nova secció sobre instruments antics que ens presentarà un cop al mes Cristina Alís Raurich, musicòloga i intèrpret d'instruments de tecla històrics.

    (Foto: Igor Cortadellas)

    Una versió original i sorprenent d'una de les melodies catalanes més populars, per començar. A continuació arriba un reportatge en què el compositor i guitarrista Feliu Gasull comparteix amb nosaltres la seva passió per tots els instruments. Més endavant, el violinista Josep Colomé ens descobreix un parell de violins que el van marcar en el seu moment. I acabem amb "Sons llunyans", la nova secció sobre instruments antics que ens presentarà un cop al mes Cristina Alís Raurich, musicòloga i intèrpret d'instruments de tecla històrics. (Foto: Igor Cortadellas)

  • Descobrint Margarida Orfila
    Escolta àudio

    Descobrint Margarida Orfila

    La pianista Isabel Fèlix ens acosta la figura i l'obra de la compositora menorquina Margarida Orfila, que ha estat estudiant aquests últims anys i a la qual ha dedicat un enregistrament monogràfic molt interessant. Els minuts finals són per a Jaume Ayats, "El manxaire", que aquesta vegada ens parla de la figura del tambor major, un personatge vinculat al món de les bandes militars.

    La pianista Isabel Fèlix ens acosta la figura i l'obra de la compositora menorquina Margarida Orfila, que ha estat estudiant aquests últims anys i a la qual ha dedicat un enregistrament monogràfic molt interessant. Els minuts finals són per a Jaume Ayats, "El manxaire", que aquesta vegada ens parla de la figura del tambor major, un personatge vinculat al món de les bandes militars.

  • Bach i la flauta
    Escolta àudio

    Bach i la flauta

    El flautista i professor de flauta Romà Escalas ens acosta la figura de Bach i a la relació que el gran compositor alemany va tenir amb les flautes, tant la de bec com la travessera. En Romà no fa gaire que ha presentat "Bach essencial", un volum de partitures que recopila la música que Bach va compondre per a aquests instruments. Els minuts finals són per a la musicòloga Anna Costal i Fornells, que estrena una nova secció!

    El flautista i professor de flauta Romà Escalas ens acosta la figura de Bach i a la relació que el gran compositor alemany va tenir amb les flautes, tant la de bec com la travessera. En Romà no fa gaire que ha presentat "Bach essencial", un volum de partitures que recopila la música que Bach va compondre per a aquests instruments. Els minuts finals són per a la musicòloga Anna Costal i Fornells, que estrena una nova secció!

  • El taller del pianer Jaume Barmona
    Escolta àudio

    El taller del pianer Jaume Barmona

    Comencem nova temporada i ho fem visitant el taller de Jaume Barmona, pianer del barri de Gràcia de Barcelona i una de les persones que coneix millor el món dels pianos històrics al nostre país. Els minuts finals són per al professor Jordi Ballester, que torna al programa amb la seva secció de "L'art dels instruments", que aquesta vegada dedica a "L'al·legoria dels cinc sentits", del pintor barroc flamenc Theodoor Rombouts.

    Comencem nova temporada i ho fem visitant el taller de Jaume Barmona, pianer del barri de Gràcia de Barcelona i una de les persones que coneix millor el món dels pianos històrics al nostre país. Els minuts finals són per al professor Jordi Ballester, que torna al programa amb la seva secció de "L'art dels instruments", que aquesta vegada dedica a "L'al·legoria dels cinc sentits", del pintor barroc flamenc Theodoor Rombouts.

  • Instruments musicals a l'òpera
    Escolta àudio

    Instruments musicals a l'òpera

    Rebem la visita del nostre company Jaume Radigales, per parlar-nos de la seva gran passió, de l'òpera! Així, amb ell descobrim quin paper tenen i han tingut els instruments musicals en els més de 400 anys d'història d'aquest gènere. A més, ens fixem en alguns dels compositors d'òpera més destacats, des del punt de vista instrumental. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal, que ens parla de les guitarres i d'altres instruments de corda del músic Emili Pujol.

    Imatge: Representació d'"El barber de Sevilla", de Rossini, a càrrec de la Canadian Opera Company.

    Rebem la visita del nostre company Jaume Radigales, per parlar-nos de la seva gran passió, de l'òpera! Així, amb ell descobrim quin paper tenen i han tingut els instruments musicals en els més de 400 anys d'història d'aquest gènere. A més, ens fixem en alguns dels compositors d'òpera més destacats, des del punt de vista instrumental. Els minuts finals són per a la Maria Ribera Gibal, que ens parla de les guitarres i d'altres instruments de corda del músic Emili Pujol. Imatge: Representació d'"El barber de Sevilla", de Rossini, a càrrec de la Canadian Opera Company.

  • L'arribada del violoncel a Catalunya i a Espanya
    Escolta àudio

    L'arribada del violoncel a Catalunya i a Espanya

    El violoncel·lista i musicòleg Guillermo Turina ens presenta "El violonchelo en España en el siglo XVIII", publicat per l'Editorial Arpegio. Aquest llibre neix de la seva tesi doctoral, que ha investigat intèrprets, compositors, lutiers, instruments conservats i tractats de violoncel d'aquell període. A la part final del programa, en Jaume Ayats ens presenta el xerrac musical a la seva secció d'"El manxaire".

    Imatge: Violoncel de Joan Guillamí Major, del 1756, conservat al Museu de la Música de Barcelona.

    El violoncel·lista i musicòleg Guillermo Turina ens presenta "El violonchelo en España en el siglo XVIII", publicat per l'Editorial Arpegio. Aquest llibre neix de la seva tesi doctoral, que ha investigat intèrprets, compositors, lutiers, instruments conservats i tractats de violoncel d'aquell període. A la part final del programa, en Jaume Ayats ens presenta el xerrac musical a la seva secció d'"El manxaire". Imatge: Violoncel de Joan Guillamí Major, del 1756, conservat al Museu de la Música de Barcelona.

  • Hi ha instruments de corda per a esquerrans?
    Escolta àudio

    Hi ha instruments de corda per a esquerrans?

    Intentem resoldre el dubte de l'enunciat del programa. Ens hi ajuden el violinista Josep Colomé i Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella. Als minuts finals, la musicòloga i tenorista Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova 'sardana de butaca', aquest cop amb música d'Enric Morera. A la imatge, el violista Jürgen Kussmaul.

    Intentem resoldre el dubte de l'enunciat del programa. Ens hi ajuden el violinista Josep Colomé i Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella. Als minuts finals, la musicòloga i tenorista Anna Costal i Fornells ens descobreix una nova 'sardana de butaca', aquest cop amb música d'Enric Morera. A la imatge, el violista Jürgen Kussmaul.

  • Els pianos de Casals
    Escolta àudio

    Els pianos de Casals

    En aquest programa aprofundim en la relació que Pau Casals va tenir amb els pianos, uns altres instruments que van acompanyar-lo al llarg de tota la seva vida. Ens ho explica la Núria Ballester, directora del Museu Pau Casals del Vendrell. A més, Jordi Ballester es fixa en el quadre "Les tres edats de l'home", de Ticià, a la seva secció de "L'art dels instruments".

    Imatge: Library of Congress.

    En aquest programa aprofundim en la relació que Pau Casals va tenir amb els pianos, uns altres instruments que van acompanyar-lo al llarg de tota la seva vida. Ens ho explica la Núria Ballester, directora del Museu Pau Casals del Vendrell. A més, Jordi Ballester es fixa en el quadre "Les tres edats de l'home", de Ticià, a la seva secció de "L'art dels instruments". Imatge: Library of Congress.

  • El taller del lutier Emiliano Roca
    Escolta àudio

    El taller del lutier Emiliano Roca

    Aquesta setmana dediquem el programa de manera monogràfica al lutier Emiliano Roca. Ell viu i treballa al barri de Sant Pere, a Terrassa. El vam anar a visitar fa uns dies i allà vam descobrir la seva història i la seva passió sobretot pel contrabaix, un instrument que no només construeix i repara, sinó del qual també és intèrpret.

    Aquesta setmana dediquem el programa de manera monogràfica al lutier Emiliano Roca. Ell viu i treballa al barri de Sant Pere, a Terrassa. El vam anar a visitar fa uns dies i allà vam descobrir la seva història i la seva passió sobretot pel contrabaix, un instrument que no només construeix i repara, sinó del qual també és intèrpret.

Anar al contingut