El món de Pep Ventura
El món de Pep Ventura: Les cobles en les primeres festes de la Mercè de Barcelona (1871-1872)
L'Anna Costal i Fornells ens parla de com la cobla va ser present en els primers anys de la celebració de la Festa Major de Barcelona. El 1871 hi va anar una cobla de Cornellà del Terri i una altra de Castelló d'Empúries. I el 1872 hi va anar Pep Ventura. Va tocar a la plaça de Catalunya i en diversos punts de la ciutat. Fins i tot en un concert que va ser anunciat de «bailes antiguos». Hi va interpretar la sardana "El cant dels ausellets", probablement avui una de les més conegudes, amb 20 músics. També va fer una cercavila, però Pep Ventura ho trobava «antiartístico». Ell era un divo romàntic, va reclamar de tocar en un escenari perquè tothom el pogués admirar.
L'Anna Costal i Fornells ens parla de com la cobla va ser present en els primers anys de la celebració de la Festa Major de Barcelona. El 1871 hi va anar una cobla de Cornellà del Terri i una altra de Castelló d'Empúries. I el 1872 hi va anar Pep Ventura. Va tocar a la plaça de Catalunya i en diversos punts de la ciutat. Fins i tot en un concert que va ser anunciat de «bailes antiguos». Hi va interpretar la sardana "El cant dels ausellets", probablement avui una de les més conegudes, amb 20 músics. També va fer una cercavila, però Pep Ventura ho trobava «antiartístico». Ell era un divo romàntic, va reclamar de tocar en un escenari perquè tothom el pogués admirar.
El món de Pep Ventura: El paper de les cobles en una època de revolucions
El segle de Pep Ventura és un segle amb moltes guerres i revolucions. Les cobles de l'època del músic empordanès feien música de ball, però en ocasions també podien tocar himnes i fins i tot alguna sardana bèl·lica.
El segle de Pep Ventura és un segle amb moltes guerres i revolucions. Les cobles de l'època del músic empordanès feien música de ball, però en ocasions també podien tocar himnes i fins i tot alguna sardana bèl·lica.
El món de Pep Ventura: Com s'aprenien a tocar els instruments de la cobla?
Anna Costal i Fornells es fixa aquesta vegada en la manera en què a final del segle XIX s'aprenien els diferents instruments tradicionals catalans.
Anna Costal i Fornells es fixa aquesta vegada en la manera en què a final del segle XIX s'aprenien els diferents instruments tradicionals catalans.
El món de Pep Ventura: Competència en la compra-venda d'instruments de la cobla
Avui ens fixem en instruments com flabiols, tibles i tenores. Aquests instruments, també es tocaven a la Catalunya del Nord, i dos dels lutiers més importants de Perpinyà eren, entre altres: Pere Brisillach i Andreu Toron (constructor de la mítica tenora de Pep Ventura).
Avui ens fixem en instruments com flabiols, tibles i tenores. Aquests instruments, també es tocaven a la Catalunya del Nord, i dos dels lutiers més importants de Perpinyà eren, entre altres: Pere Brisillach i Andreu Toron (constructor de la mítica tenora de Pep Ventura).
El món de Pep Ventura: Instruments que van formar part de les cobles i avui no s'utilitzen
L'Anna Costal i Fornells ens parla aquest mes del buccèn (precedent del trombó), el saxhorn (substituït pel fiscorn), les trompes (que es van incloure en les cobles per la seva presència en els teatres d'òpera) i de diversos de percussió (bombo, caixa, plats, castanyoles, campanes).
L'Anna Costal i Fornells ens parla aquest mes del buccèn (precedent del trombó), el saxhorn (substituït pel fiscorn), les trompes (que es van incloure en les cobles per la seva presència en els teatres d'òpera) i de diversos de percussió (bombo, caixa, plats, castanyoles, campanes).
El món de Pep Ventura: La cobla interpreta música de moda
A banda de sardanes, la cobla del segle XIX interpreta altres ballades de moda de l'època, com ara valsos, polques o havaneres. Pep Ventura ja en va compondre a la dècada de 1860. També tractem de l'impacte de les havaneres procedents de Cuba, un fet que demostra que la cobla és una eina de la modernitat de l'època.
A banda de sardanes, la cobla del segle XIX interpreta altres ballades de moda de l'època, com ara valsos, polques o havaneres. Pep Ventura ja en va compondre a la dècada de 1860. També tractem de l'impacte de les havaneres procedents de Cuba, un fet que demostra que la cobla és una eina de la modernitat de l'època.
El món de Pep Ventura: Per què la tenora de Pep Ventura és al Museu de la Música?
Pep Ventura va ser molt reconegut a l'època com a tenorista i, en la construcció del mite biogràfic, aquest instrument és fonamental. Periple per diverses mans, donació del notari Salvador Dalí a la junta de museus, text de Jaume Pahissa que ho explica, el clarinet va desaparèixer i no està localitzat. Anna Costal i Fornells ens ho explica en la seva secció del tercer dissabte de mes.
Pep Ventura va ser molt reconegut a l'època com a tenorista i, en la construcció del mite biogràfic, aquest instrument és fonamental. Periple per diverses mans, donació del notari Salvador Dalí a la junta de museus, text de Jaume Pahissa que ho explica, el clarinet va desaparèixer i no està localitzat. Anna Costal i Fornells ens ho explica en la seva secció del tercer dissabte de mes.
El món de Pep Ventura: La cobla, una orquestra en transformació
L'Anna Costal en aquesta ocasió ens parla de la transformació de les formacions instrumentals en general, també de l'ampliació del número de músics i instruments, així com de la configuració de la cobla en aquest context de canvi, formació instrumental diferenciada al saló i a la plaça, amb més potència sonora en espais més amplis a l'aire lliure.
L'Anna Costal en aquesta ocasió ens parla de la transformació de les formacions instrumentals en general, també de l'ampliació del número de músics i instruments, així com de la configuració de la cobla en aquest context de canvi, formació instrumental diferenciada al saló i a la plaça, amb més potència sonora en espais més amplis a l'aire lliure.
El món de Pep Ventura: Qui va ser Pep Ventura?
Anna Costal i Fornells estrena la col·laboració amb el nostre programa situant el músic que dona nom a la seva secció, i parlant-nos del perquè de la seva importància.
Anna Costal i Fornells estrena la col·laboració amb el nostre programa situant el músic que dona nom a la seva secció, i parlant-nos del perquè de la seva importància.