Programes complets

  • Programa 55: Un recorregut pels orígens del motet
    Escolta àudio

    Programa 55: Un recorregut pels orígens del motet

    Un dels gèneres que va veure la llum en època medieval va ser el motet. Un nom que prové de la paraula, del mot, i que va resultar un dels més exitosos i conreats al llarg del temps. Us proposem un recorregut sonor pels seus orígens. A més, parlem amb en Martí Sans, responsable del projecte sentsovi.cat, un espai web on combina la cuina, la història i la fotografia i des del qual fa que les receptes medievals prenguin nova vida. I acabem descobrint la inspiració medieval del compositor portuguès Federico de Freitas.

    Un dels gèneres que va veure la llum en època medieval va ser el motet. Un nom que prové de la paraula, del mot, i que va resultar un dels més exitosos i conreats al llarg del temps. Us proposem un recorregut sonor pels seus orígens. A més, parlem amb en Martí Sans, responsable del projecte sentsovi.cat, un espai web on combina la cuina, la història i la fotografia i des del qual fa que les receptes medievals prenguin nova vida. I acabem descobrint la inspiració medieval del compositor portuguès Federico de Freitas.

  • Programa 54: La missa de Tournai
    Escolta àudio

    Programa 54: La missa de Tournai

    Ens endinsem en la primera missa polifònica conservada, la missa de Tournai, que ens trasllada a principis del segle XIV gràcies a la interpretació de l'ensemble Organum. A més, sentim música anglesa amb el Dufay Collective a la secció "El prestatge" i descobrim la inspiració medieval de Joaquín Turina.

    Ens endinsem en la primera missa polifònica conservada, la missa de Tournai, que ens trasllada a principis del segle XIV gràcies a la interpretació de l'ensemble Organum. A més, sentim música anglesa amb el Dufay Collective a la secció "El prestatge" i descobrim la inspiració medieval de Joaquín Turina.

  • Programa 53: Descobrim Gaucelm Faidit
    Escolta àudio

    Programa 53: Descobrim Gaucelm Faidit

    Ens acostem a la figura d'aquest trobador occità, originari d'Userca, al Llemosí i que va viure a finals del segle XII. I ho fem guiats pel doctor Antoni Rossell, professor de filologia a la Universitat Autònoma de Barcelona i director de l'Arxiu Occità, a més d'autor de l'edició i traducció de les poesies i melodies completes d'aquest trobador, publicades per Galerada. A més, sentim la unió que el grup Sarband va fer de dos grans compositors francesos -Guillaume de Machaut i Erik Satie- a la secció "El prestatge", i també un nou capítol de "La crònica", amb la versió radiofònica del "Llibre dels Fets".

    Ens acostem a la figura d'aquest trobador occità, originari d'Userca, al Llemosí i que va viure a finals del segle XII. I ho fem guiats pel doctor Antoni Rossell, professor de filologia a la Universitat Autònoma de Barcelona i director de l'Arxiu Occità, a més d'autor de l'edició i traducció de les poesies i melodies completes d'aquest trobador, publicades per Galerada. A més, sentim la unió que el grup Sarband va fer de dos grans compositors francesos -Guillaume de Machaut i Erik Satie- a la secció "El prestatge", i també un nou capítol de "La crònica", amb la versió radiofònica del "Llibre dels Fets".

  • Programa 52: La música en la cort de Joan II d'Aragó
    Escolta àudio

    Programa 52: La música en la cort de Joan II d'Aragó

    "A la honor e mostrar stado: la música en la corte de Juan II de Aragón", és el títol d'un volum que ha editat la Sedem, la Societat Espanyola de Musicologia, i que signa el doctor en musicologia Francesc Villanueva Serrano. La descoberta d'aquest llibre ha estat la clau de volta del programa d'aquesta setmana, en què, a més de conversar amb el seu autor, descobrim els fets que van marcar la història d'aquest regnat. Igualment, tornen una setmana més les seccions "El prestatge", amb música de Matteo da Perugia, "Inspirats per l'edat mitjana", amb sonoritats d'òpera barroca, i "La crònica", amb un nou capítol de les negociacions de Jaume I sobre l'illa de Mallorca.

    "A la honor e mostrar stado: la música en la corte de Juan II de Aragón", és el títol d'un volum que ha editat la Sedem, la Societat Espanyola de Musicologia, i que signa el doctor en musicologia Francesc Villanueva Serrano. La descoberta d'aquest llibre ha estat la clau de volta del programa d'aquesta setmana, en què, a més de conversar amb el seu autor, descobrim els fets que van marcar la història d'aquest regnat. Igualment, tornen una setmana més les seccions "El prestatge", amb música de Matteo da Perugia, "Inspirats per l'edat mitjana", amb sonoritats d'òpera barroca, i "La crònica", amb un nou capítol de les negociacions de Jaume I sobre l'illa de Mallorca.

  • Programa 51: La irreverència dels "fabliaux"
    Escolta àudio

    Programa 51: La irreverència dels "fabliaux"

    Entre els segles XII i XIII es van produir a França un seguit de poemes que recollien històries divertides, satíriques i obscenes, els anomenats "fabliaux". Ens proposem acostar-nos al text més conegut lligat a aquesta tradició en llengua catalana: "El llibre de fra Bernat", del gironí Francesc de la Via. Sobre aquestes qüestions literàries i també sobre l'humor medieval parlem amb el filòleg Jeroni Méndez, i no oblidem les nostres seccions habituals, "El prestatge" i "Inspirats per l'edat mitjana".

    Entre els segles XII i XIII es van produir a França un seguit de poemes que recollien històries divertides, satíriques i obscenes, els anomenats "fabliaux". Ens proposem acostar-nos al text més conegut lligat a aquesta tradició en llengua catalana: "El llibre de fra Bernat", del gironí Francesc de la Via. Sobre aquestes qüestions literàries i també sobre l'humor medieval parlem amb el filòleg Jeroni Méndez, i no oblidem les nostres seccions habituals, "El prestatge" i "Inspirats per l'edat mitjana".

  • Programa 50: Els franciscans
    Escolta àudio

    Programa 50: Els franciscans

    Arribem a un lluent número rodó amb una història d'espiritualitat. I és que al segle XIII, va sorgir un nou corrent marcat per la pobresa evangèlica, seguit per persones que volien trencar amb l'Església lligada a les riqueses dels monestirs. Un corrent exemplificat en sant Francesc d'Assís i el seu orde, els franciscans. A més, coneixem aquest orde de primera mà, gràcies a fra Agustí Boadas, franciscà i autor del volum "Els franciscans a Catalunya", publicat per l'editorial Pagès. Sense oblidar, és clar, les seccions "El prestatge" i "Inspirats per l'edat mitjana".

    Arribem a un lluent número rodó amb una història d'espiritualitat. I és que al segle XIII, va sorgir un nou corrent marcat per la pobresa evangèlica, seguit per persones que volien trencar amb l'Església lligada a les riqueses dels monestirs. Un corrent exemplificat en sant Francesc d'Assís i el seu orde, els franciscans. A més, coneixem aquest orde de primera mà, gràcies a fra Agustí Boadas, franciscà i autor del volum "Els franciscans a Catalunya", publicat per l'editorial Pagès. Sense oblidar, és clar, les seccions "El prestatge" i "Inspirats per l'edat mitjana".

  • Programa 49: Enyego d'Àvalos, autor del Curial
    Escolta àudio

    Programa 49: Enyego d'Àvalos, autor del Curial

    El dia 27 de febrer, l'Institut d'Estudis Catalans publicava un titular: "Una recerca publicada a la revista Estudis Romànics, desvela el nom de l'autor de Curial e Güelfa, obra fins ara considerada anònima". Es feia referència doncs a una tesi doctoral llegida a la Universitat de València, que posava nom i cognom al fins ara desconegut autor d'una de les grans novel·les de la literatura romànica medieval: Enyego d'Àvalos.

    L'historiador responsable d'aquesta investigació és Abel Soler, i amb ell parlem aquesta setmana als "Sons de l'edat mitjana". Una oportunitat per saber més sobre aquesta novel·la, sobre el seu context de creació i sobre un procés de recerca edificat al llarg de dècades de treball de diversos investigadors. Tot això, amb un afegit: el context sonor del Curial, gràcies a les músiques incloses al Cançoner de Montecassino.

    El dia 27 de febrer, l'Institut d'Estudis Catalans publicava un titular: "Una recerca publicada a la revista Estudis Romànics, desvela el nom de l'autor de Curial e Güelfa, obra fins ara considerada anònima". Es feia referència doncs a una tesi doctoral llegida a la Universitat de València, que posava nom i cognom al fins ara desconegut autor d'una de les grans novel·les de la literatura romànica medieval: Enyego d'Àvalos. L'historiador responsable d'aquesta investigació és Abel Soler, i amb ell parlem aquesta setmana als "Sons de l'edat mitjana". Una oportunitat per saber més sobre aquesta novel·la, sobre el seu context de creació i sobre un procés de recerca edificat al llarg de dècades de treball de diversos investigadors. Tot això, amb un afegit: el context sonor del Curial, gràcies a les músiques incloses al Cançoner de Montecassino.

  • Programa 48: El Roman de Fauvel
    Escolta àudio

    Programa 48: El Roman de Fauvel

    L'any 1314 es publicava a París una crítica al·legòrica a l'Església i l'Estat. Un poema atribuït a Gervais de Bus i al qual Philippe de Vitry hi va posar música en l'estil més avançat del moment: l'Ars Nova. A més, la inspiració medieval del "Gaspard de la Nuit", un àlbum dedicat a Philippe le Chancelier i un nou capítol de "La Crònica".

    L'any 1314 es publicava a París una crítica al·legòrica a l'Església i l'Estat. Un poema atribuït a Gervais de Bus i al qual Philippe de Vitry hi va posar música en l'estil més avançat del moment: l'Ars Nova. A més, la inspiració medieval del "Gaspard de la Nuit", un àlbum dedicat a Philippe le Chancelier i un nou capítol de "La Crònica".

  • Programa 47: Relíquies
    Escolta àudio

    Programa 47: Relíquies

    L'espiritualitat medieval també es reflectia en el culte a determinats objectes, considerats sagrats: parlem de les relíquies, cossos, parts d'ells, o bé objectes que hi havien estat en contacte, i que pertanyien a sants i màrtirs, els intercessors davant Déu. Per descobrir-ne més detalls, parlem amb Germán Navarro, doctor i professor d'història medieval a la Universitat de Saragossa. I a més, les seccions habituals: "El prestatge", "Inspirats per l'edat mitjana" i "La crònica".

    L'espiritualitat medieval també es reflectia en el culte a determinats objectes, considerats sagrats: parlem de les relíquies, cossos, parts d'ells, o bé objectes que hi havien estat en contacte, i que pertanyien a sants i màrtirs, els intercessors davant Déu. Per descobrir-ne més detalls, parlem amb Germán Navarro, doctor i professor d'història medieval a la Universitat de Saragossa. I a més, les seccions habituals: "El prestatge", "Inspirats per l'edat mitjana" i "La crònica".

  • Programa 46: Primavera medieval
    Escolta àudio

    Programa 46: Primavera medieval

    Arriba la nova estació i us proposem un programa diferent: una selecció de repertori trobadoresc, comentat per tota una especialista; la filòloga Meritxell Simó, directora de l'Institut de Recerca en Cultures Medievals de la Universitat de Barcelona.

    Arriba la nova estació i us proposem un programa diferent: una selecció de repertori trobadoresc, comentat per tota una especialista; la filòloga Meritxell Simó, directora de l'Institut de Recerca en Cultures Medievals de la Universitat de Barcelona.

  • Programa 45: "Dante i la Divina Comèdia"
    Escolta àudio

    Programa 45: "Dante i la Divina Comèdia"

    Avui descobrim l'univers sonor que va envoltar Dante: el Trecento, músiques que acompanyen l'autor d'una de les grans obres de la literatura, la "Divina Comèdia". Per tal de descobrir més detalls sobre l'autor i la seva obra, i també la presència de la música en ella, hem convidat a Raffaele Pinto, professor d'italià a la facultat de filologia de la Universitat de Barcelona i fundador de la Societat Catalana d'Estudis Dantescos. A més, les seccions habituals: "Inspirats per l'edat mitjana" -amb música de Dmitri Xostakóvitx- i "El prestatge" -amb música medieval russa-, sense oblidar un nou capítol del "Llibre dels fets" a "La crònica".

    Avui descobrim l'univers sonor que va envoltar Dante: el Trecento, músiques que acompanyen l'autor d'una de les grans obres de la literatura, la "Divina Comèdia". Per tal de descobrir més detalls sobre l'autor i la seva obra, i també la presència de la música en ella, hem convidat a Raffaele Pinto, professor d'italià a la facultat de filologia de la Universitat de Barcelona i fundador de la Societat Catalana d'Estudis Dantescos. A més, les seccions habituals: "Inspirats per l'edat mitjana" -amb música de Dmitri Xostakóvitx- i "El prestatge" -amb música medieval russa-, sense oblidar un nou capítol del "Llibre dels fets" a "La crònica".

  • Programa 44: El romànic
    Escolta àudio

    Programa 44: El romànic

    Ens endinsem al món de l'arquitectura medieval per descobrir el primer estil arquitectònic internacional: el romànic. A més, visibilitzarem les dones al món de l'arquitectura medieval, gràcies a María Elena Díez Jorge, professora d'història de l'art a la Universitat de Granada. I com cada dijous, tornen les seccions "La crònica", "El prestatge" i "Inspirats per l'edat mitjana".

    Ens endinsem al món de l'arquitectura medieval per descobrir el primer estil arquitectònic internacional: el romànic. A més, visibilitzarem les dones al món de l'arquitectura medieval, gràcies a María Elena Díez Jorge, professora d'història de l'art a la Universitat de Granada. I com cada dijous, tornen les seccions "La crònica", "El prestatge" i "Inspirats per l'edat mitjana".

  • Programa 43: El "Rèquiem" de Johannes Ockeghem
    Escolta àudio

    Programa 43: El "Rèquiem" de Johannes Ockeghem

    Avui, un programa protagonitzat per la música, on us proposem l'audició íntegra d'una obra datada al segle XV, segle de frontera, que ja els seus contemporanis descrivien com a "exquisida" i "perfecta". És la primera missa de difunts polifònica completa que conservem: el "Rèquiem" de Johannes Ockeghem. A més, "Inspirats per l'edat mitjana" i "La crònica".

    Avui, un programa protagonitzat per la música, on us proposem l'audició íntegra d'una obra datada al segle XV, segle de frontera, que ja els seus contemporanis descrivien com a "exquisida" i "perfecta". És la primera missa de difunts polifònica completa que conservem: el "Rèquiem" de Johannes Ockeghem. A més, "Inspirats per l'edat mitjana" i "La crònica".

  • Programa 42: Carnestoltes!
    Escolta àudio

    Programa 42: Carnestoltes!

    Ens posem la màscara per descobrir els orígens d'aquesta festa, antiga i arrelada, i que per uns dies altera l'ordre establert. I precisament sobre ordre establert -i les diverses formes de trencar-lo- parlem amb l'historiador Josep Palau, que ha estudiat els comportament -sobretot il·lícit- del clergat al Bisbal d'Urgell a través de les visites pastorals. A més, les seccions habituals: "Inspirats per l'edat mitjana", "El prestatge", i "La crònica".

    Ens posem la màscara per descobrir els orígens d'aquesta festa, antiga i arrelada, i que per uns dies altera l'ordre establert. I precisament sobre ordre establert -i les diverses formes de trencar-lo- parlem amb l'historiador Josep Palau, que ha estudiat els comportament -sobretot il·lícit- del clergat al Bisbal d'Urgell a través de les visites pastorals. A més, les seccions habituals: "Inspirats per l'edat mitjana", "El prestatge", i "La crònica".

  • Programa 41: Abelard i Heloïsa
    Escolta àudio

    Programa 41: Abelard i Heloïsa

    Al segle XII, Abelard escrivia la seva "Historia Calamitatum", gairebé una autobiografia on relatava amb desconsol les seves dissorts. Heloïsa, per la seva part, havia estat una dona intel·ligent i educada en la filosofia. Aquests dos personatges s'uneixen en l'amor, la música, el pecat i avui protagonitzen els "Sons de l'edat mitjana".

    Al segle XII, Abelard escrivia la seva "Historia Calamitatum", gairebé una autobiografia on relatava amb desconsol les seves dissorts. Heloïsa, per la seva part, havia estat una dona intel·ligent i educada en la filosofia. Aquests dos personatges s'uneixen en l'amor, la música, el pecat i avui protagonitzen els "Sons de l'edat mitjana".

Anar al contingut