I quina és la pregunta?

S'han trobat 19 resultats.

  • En quin idioma hem de parlar als adolescents?
    Escolta àudio

    En quin idioma hem de parlar als adolescents?

    A "L'ofici d'educar", l'especialista en comunicació interpersonal Ferran Ramon-Cortés respon a la pregunta: "En quin idioma hem de parlar als fills adolescents? Desaconsella anar de falsos col·legues amb els nostres fills, i l'ús de l'idioma dels adolescents per afavorir la comunicació amb ells. Ferran Ramon-Cortés proposa que fem servir el nostre propi llenguatge adult, i el que ens suggereix és que siguem capaços de crear un idioma propi ple de complicitats, privat i que ens uneix als nostres fills.

  • Ser pares i mares és irreversible
    Escolta àudio

    Ser pares i mares és irreversible

    El punt de partida del psicòleg Tomás Navarro avui a "L'ofici d'educar" és una pregunta: per què volem ser pares i mares? Sovint no hi ha cap raó raonada, i es parteix d'un desig, d'una por o d'una expectativa, i no d'un procés raonat, si no hi hauria pocs pares i mares al món. Si analitzem el fet de tenir fills a curt, mitjà o llarg termini no acabaríem mai amb tanta informació, per tant -diu el psicòleg- prenem la decisió fixant-nos en una part de la paternitat o maternitat. Si més no, ser pares, mares és irreversible, perquè som pares i mares per a tota la vida.

  • Com pot transformar els joves, la música?
    Escolta àudio

    Com pot transformar els joves, la música?

    A "L'ofici d'educar" ens respon a la pregunta de com la música transforma els joves l'Ester Bonal, de Xamfrà, centre de música i escena del Raval. Per l'Ester Bonal, el fet de poder de fer música de manera col·lectiva, amb espai i temps, obre la porta a una manera d'entendre el món des de la cooperació i no des de la competitivitat que preval al món; i això és una oportunitat per als joves.

  • Realment són necessàries tantes joguines?
    Escolta àudio

    Realment són necessàries tantes joguines?

    A "L'ofici d'educar", la Maria, sòcia de la cooperativa i botiga Artijoc, respon a la pregunta de si realment són necessàries tantes joguines per les criatures. Quins valors els estem transmetent? Artijoc aposta per les joguines de qualitat, respectuoses amb el medi ambient, que no portin productes tòxics, i si poden ser de proximitat és millor. Artijoc recorda que les joguines no tenen sexe, i que han de ser joguines versàtils que evolucionaran amb l'edat de l'infant. I sobretot ens recorden la importància del joc compartit.

  • La cua de l'estel de Nadal
    Escolta àudio

    La cua de l'estel de Nadal

    Avui a "L'ofici d'educar" en lloc de fer-nos una pregunta us regalem un conte de Nadal. Olga Cercós ens explica el conte de "La cua de l'estel de Nadal", la història d'una aranya generosa que teixeix faldilles, barrets i pantalons, i que els regala a tothom. Però aquest Nadal vol teixir la cua de l'estrella més famosa. Com ho farà? Escolteu aquest preciós conte de Nadal d'Olga Cercós.

  • Què podem fer les famílies per cuidar els mestres?
    Escolta àudio

    Què podem fer les famílies per cuidar els mestres?

    A "L'ofici d'educar" ens respon avui a la pregunta la pedagoga Eva Bach. Com podem cuidar els mestres dels nostres fills? Donant valor a la seva tasca. Respectant els mestres, els que són simpàtics i els que no. Aliant-nos amb els mestres, i comunicant-nos amb ells assertivament, i transmetent als nostres fills l'estimació pels mestres. I sobretot donant les gràcies als mestres per la seva contribució a la vida i a la humanitat, i per cuidar els nostres tresors.

  • Com impacta la malaltia oncològica d'un nen en la seva família?
    Escolta àudio

    Com impacta la malaltia oncològica d'un nen en la seva família?

    Ens respon a la pregunta, a "L'ofici d'educar", Àngels Claramonte, treballadora social de l'Àrea d'Oncologia de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona. L'Àngels explica que el nen i la seva família s'endinsen en un món nou en què apareixen emocions diverses. Cal reorganitzar la vida de la família davant del diagnòstic de càncer, i apareixen preguntes com "què farem amb la feina?", "qui cuidarà el germà?", "com li donarem la notícia? ", "on ens allotjarem?", o "com afrontarem les despeses extres?". La tasca de l'equip social de Sant Joan de Déu és acompanyar les famílies per donar resposta a aquestes preguntes, sobretot a les famílies en una situació més precària.

  • Els dibuixos dels nens són un termòmetre de la societat?
    Escolta àudio

    Els dibuixos dels nens són un termòmetre de la societat?

    "Els dibuixos dels nens són un termòmetre de la societat?" es demana la periodista Carla Pedret a l'espai i "Quina és la pregunta?" de "L'ofici d'educar". Explica la Carla Pedret que el dibuix ens ajuda a entendre els sentiments dels més petits, també en les circumstàncies més difícils. Però, a més, els dibuixos ens poden revelar més coses, com que els estereotips de gènere ja existeixen als 7 anys per l'impacte de la família, els mestres, els amics dels pares, els mitjans de comunicació i les xarxes socials. Els nens són el futur d'una societat i quan dibuixin sense constrenyiments segurament alguna cosa haurà canviat al món.

  • Què és el més essencial que he après amb el meu fill Pau? Quima Albalate
    Escolta àudio

    Què és el més essencial que he après amb el meu fill Pau? Quima Albalate

    A "L'ofici d'educar", dediquem un espai a les preguntes importants. Avui, a "Quina és la pregunta?", hi respon Quima Albalate, infermera i mare del Pau, que, com una característica de vida, de fer i de pensar, és autista, i ens explica el més essencial que ha après al costat del seu fill durant els 17 anys de vida del Pau. Explica la Quima que al seu costat ha après l'alegria de viure, de sentir-se en el present i la intensitat de la comunicació, i aquesta experiència l'ha fet "invencible", renovada i més forta i l'ha ajudat a aconseguir les petites felicitats: que el tema de la discapacitat, l'hem de reformular perquè són persones que ens ensenyen moltes coses a tots els nivells.

  • Eva Piquer: "Com podem aconseguir que els nens aprenguin a estimar els llibres?"
    Escolta àudio

    Eva Piquer: "Com podem aconseguir que els nens aprenguin a estimar els llibres?"

    A "L'ofici d'educar" la periodista i escriptora Eva Piquer es pregunta, a l'espai "Quina és la pregunta?", com podem aconseguir que els nens aprenguin a estimar els llibres. I ens respon amb les paraules de l'escriptor italià Gianni Rodari al llibre "Escola de fantasia" sobre el que no hem de fer. Per exemple, obligar-los a llegir, perquè és la millor manera que el nen avorreixi els llibres.

  • Quines són les propostes més engrescadores per redissenyar les reunions amb famílies?
    Escolta àudio

    Quines són les propostes més engrescadores per redissenyar les reunions amb famílies?

    Sílvia Blanch Gelabert, doctora en Psicologia de l'Educació, ens explica les propostes més engrescadores per dissenyar les reunions amb famílies a l'espai "Quina és la pregunta?" de "L'ofici d'educar". I si a la reunió amb els pares no es dona cap informació? I si tothom està en moviment? I si les reunions les dinamitzen els mateixos estudiants? Aquestes han estat algunes de les propostes de la crida de la Fundació Bofill per redissenyar les reunions. Si voleu transformar les reunions de curs amb les famílies, no us perdeu aquest àudio.

  • Ens hem de sacrificar pels fills? Pau Rovira
    Escolta àudio

    Ens hem de sacrificar pels fills? Pau Rovira

    A "L'ofici d'educar" el coach integral Pau Rovira es demana a "Quina és la pregunta" si ens hem de sacrificar pels fills. Diu el coach que està força estesa la creença que ens hem de sacrificar pels que estimem i eduquem, però res més lluny de la realitat. La tasca d'educar -diu Pau Rovira- sempre és un acte d'amor, i el sacrifici és el contrari de l'amor perquè implica culpabilitat.

  • "Convé que diguem als fills i filles que aconseguiran tot el que es proposin a la vida?" Eva Bach
    Escolta àudio

    "Convé que diguem als fills i filles que aconseguiran tot el que es proposin a la vida?" Eva Bach

    A l'espai "Quina és la pregunta" de "L'ofici d'educar", la pedagoga Eva Bach es planteja si convé que diguem als fills i filles o als alumnes que aconseguiran tot el que es proposin a la vida. Ella ho troba poc realista i enganyós. Diu que els hem d'explicar que tenim límits, que a la vida hi ha límits que no podem superar. Però també els hem de dir que quan desitgem profundament una cosa, creiem en nosaltres i posem en joc els nostres recursos i potencial, multipliquem les possibilitats d'aconseguir-ho.

  • L'educació rebuda dels 0 als 3 anys és tant important? Tomàs Navarro
    Escolta àudio

    L'educació rebuda dels 0 als 3 anys és tant important? Tomàs Navarro

    A "L'ofici d'educar", el psicòleg Tomàs Navarro ens respon a l'espai "I quina és la pregunta?" que no és tan important l'etapa de 0 a 3 anys. L'autor de "Kintsukuroi, el arte de curar las heridas emocionales" explica que en el decurs de la vida anem adquirint noves eines i recursos i podem canviar en qualsevol moment, gràcies a tres capacitats: la capacitat d'aprenentatge, la d'assimilació i la de transferir el que aprenem a una nova situació.

  • "Les xarxes socials són una eina pedagògica?" Salvador Alsius
    Escolta àudio

    "Les xarxes socials són una eina pedagògica?" Salvador Alsius

    El periodista i vicepresident del CAC, Salvador Alsius, a l'espai "I quina és la pregunta?", de "L'ofici d'educar" es pregunta si les xarxes són una eina pedagògica. Pel periodista, les xarxes socials no es poden deixar al marge del procés educatiu, i per aquesta raó s'ha creat el programa EDUCAC, del Consell Audiovisual de Catalunya, adreçat als centres educatius i que ofereix materials didàctics; també planteja, per exemple, que es pot fer un bon ús del mòbil a l'aula. Salvador Alsius diu que les xarxes socials són una eina d'educació i de comunicació, i que permeten treballar en equip i expressar-se.