Tecnologia

  • MOTOGP des de la pista
    Escolta àudio

    MOTOGP des de la pista

    Aquest tall està enregistrat en els entrenements lliures de la competició de MOTOGP al Circuit de Catalunya. Motos passant a 300 quilòmetres per hora a la zona més propera a les màquines de dues rodes.

    Aquest tall està enregistrat en els entrenements lliures de la competició de MOTOGP al Circuit de Catalunya. Motos passant a 300 quilòmetres per hora a la zona més propera a les màquines de dues rodes.

  • MotoGP des del "pit lane"
    Escolta àudio

    MotoGP des del "pit lane"

    Els entrenements lliures de motociclisme al Circuit de Catalunya sonen de manera aclaparadora. En aquest tall hem enregistrat el so que es pot sentir des del "pit lane", la zona del circuit on els pilots, des del box, surten a rodar. La primera moto arrenca i surt cap a la pista.

    Els entrenements lliures de motociclisme al Circuit de Catalunya sonen de manera aclaparadora. En aquest tall hem enregistrat el so que es pot sentir des del "pit lane", la zona del circuit on els pilots, des del box, surten a rodar. La primera moto arrenca i surt cap a la pista.

  • El so electromagnètic del tren
    Escolta àudio

    El so electromagnètic del tren

    El so d'avui és inaudible per nosaltres. I molt millor, perquè encara que sembli d'un altre món, forma part del nostre dia a dia. Avui aprofundim en el so electromagnètic d'un tren, captat amb microfonia especial durant un viatge. Són sons d'un univers que fa molt de temps que conviu amb el nostre entorn.

    El so d'avui és inaudible per nosaltres. I molt millor, perquè encara que sembli d'un altre món, forma part del nostre dia a dia. Avui aprofundim en el so electromagnètic d'un tren, captat amb microfonia especial durant un viatge. Són sons d'un univers que fa molt de temps que conviu amb el nostre entorn.

  • Hamaca
    Escolta àudio

    Hamaca

    S'acosta l'estiu, el moment en què podem creuar-nos amb una hamaca penjada entre dos arbres. Si forcem el moviment pendular, la tensió entre la corda i el tronc de l'arbre crea sons que estan lluny de la relaxació que busquem. O potser no.

    S'acosta l'estiu, el moment en què podem creuar-nos amb una hamaca penjada entre dos arbres. Si forcem el moviment pendular, la tensió entre la corda i el tronc de l'arbre crea sons que estan lluny de la relaxació que busquem. O potser no.

  • El so dels pals de les banderes
    Escolta àudio

    El so dels pals de les banderes

    Aquest so que podeu sentir està enregistrat en una rotonda qualsevol de Catalunya, però amb la particularitat que és plena de pals amb banderes. Els dies de vent, les cordes colpegen rítmicament els pals metàl·lics.

    Aquest so que podeu sentir està enregistrat en una rotonda qualsevol de Catalunya, però amb la particularitat que és plena de pals amb banderes. Els dies de vent, les cordes colpegen rítmicament els pals metàl·lics.

  • Goma sobre asfalt
    Escolta àudio

    Goma sobre asfalt

    Trobar el silenci absolut al planeta Terra és gairebé impossible per culpa, sobretot, dels avions i de les carreteres. Encara que els motors dels cotxes cada vegada són més silenciosos, el contacte permanent de les quatre rodes amb l'asfalt fa que aquest so s'hagi convertit en imprescindible en les ciutats desenvolupades de tot el món.

    Trobar el silenci absolut al planeta Terra és gairebé impossible per culpa, sobretot, dels avions i de les carreteres. Encara que els motors dels cotxes cada vegada són més silenciosos, el contacte permanent de les quatre rodes amb l'asfalt fa que aquest so s'hagi convertit en imprescindible en les ciutats desenvolupades de tot el món.

  • Aspirador de cotxes
    Escolta àudio

    Aspirador de cotxes

    Pot semblar a priori que el so d'un aspirador industrial és avorrit i monòton. Però no és necessàriament així. Aquest que avui tenim aquí és un dels centenars que trobem en estacions de servei per al nostre cotxe i que funcionen amb monedes. Potència màxima per a un aparell que ajuda a netejar els interiors dels cotxes, on s'hi troba absolutament de tot. Estic segur que, per accident, s'emporta diàriament monedes, joies i joguines minúscules que perden el seu valor en el moment que són succionades per la mànega. Per cert, en aquest cas, una moneda ens permet un funcionament de cinc minuts.

    Pot semblar a priori que el so d'un aspirador industrial és avorrit i monòton. Però no és necessàriament així. Aquest que avui tenim aquí és un dels centenars que trobem en estacions de servei per al nostre cotxe i que funcionen amb monedes. Potència màxima per a un aparell que ajuda a netejar els interiors dels cotxes, on s'hi troba absolutament de tot. Estic segur que, per accident, s'emporta diàriament monedes, joies i joguines minúscules que perden el seu valor en el moment que són succionades per la mànega. Per cert, en aquest cas, una moneda ens permet un funcionament de cinc minuts.

  • Campanes del monestir de Sant Cugat
    Escolta àudio

    Campanes del monestir de Sant Cugat

    La majoria de les campanes dels pobles de Catalunya van desaparèixer per fondre-les i convertir-les en armes amb l'esclat de la Guerra Civil l'any 1936. Després es van tornar a instal·lar i en el cas del monestir de Sant Cugat del Vallès, els van posar nom: la Severa, la Juliana, la Semproniana i la Gugada. En aquesta gravació, si teniu deu segons de paciència, en sonen tres de les quatre per avisar del culte religiós de les dotze d'aquest diumenge.

    La majoria de les campanes dels pobles de Catalunya van desaparèixer per fondre-les i convertir-les en armes amb l'esclat de la Guerra Civil l'any 1936. Després es van tornar a instal·lar i en el cas del monestir de Sant Cugat del Vallès, els van posar nom: la Severa, la Juliana, la Semproniana i la Gugada. En aquesta gravació, si teniu deu segons de paciència, en sonen tres de les quatre per avisar del culte religiós de les dotze d'aquest diumenge.

  • Motos i cotxes antics
    Escolta àudio

    Motos i cotxes antics

    Una reunió de cotxes i motocicletes antics és una gran oportunitat per sentir els espetecs dels motors que acompanyaven les ciutats i pobles de principis del segle XX. En aquesta ocasió, viscuda a la plaça del Monestir de Sant Cugat de Vallès, s'hi van aplegar motocicletes i cotxes perfectament restaurats.

    Una reunió de cotxes i motocicletes antics és una gran oportunitat per sentir els espetecs dels motors que acompanyaven les ciutats i pobles de principis del segle XX. En aquesta ocasió, viscuda a la plaça del Monestir de Sant Cugat de Vallès, s'hi van aplegar motocicletes i cotxes perfectament restaurats.

  • Entapissador
    Escolta àudio

    Entapissador

    A les grans ciutats és molt poc usual sentir sorolls típics d'artesans, però n'hi ha alguns que es resisteixen a desaparèixer. Al barri de Sarrià es pot sentir un so molt característic quan es passa a prop d'una botiga d'un entapissador. Ara és un so modern, però fins que no es va inventar la grapadora elèctrica, els gavarrots es clavaven a cops de martell. D'aquí a pocs dies mostrarem el so des d'una perspectiva més propera, i sentirem com l'artesà treballa amb diferents eines.

    A les grans ciutats és molt poc usual sentir sorolls típics d'artesans, però n'hi ha alguns que es resisteixen a desaparèixer. Al barri de Sarrià es pot sentir un so molt característic quan es passa a prop d'una botiga d'un entapissador. Ara és un so modern, però fins que no es va inventar la grapadora elèctrica, els gavarrots es clavaven a cops de martell. D'aquí a pocs dies mostrarem el so des d'una perspectiva més propera, i sentirem com l'artesà treballa amb diferents eines.

  • Futbolí
    Escolta àudio

    Futbolí

    Aquest so és el que ens trobàvem en molts salons recreatius dels anys 80 i 90, i també en alguns bars de l'època. Ara són més difícils de trobar els futbolins, sobretot els de fusta amb jugadors de dues cames i amb un camp amb cert pendent, que fa que el joc sigui ràpid. Podem sentir una mescla de so de fusta i metall que fa un dels jugadors, que ràpidament t'adones que està perdent.

    Aquest so és el que ens trobàvem en molts salons recreatius dels anys 80 i 90, i també en alguns bars de l'època. Ara són més difícils de trobar els futbolins, sobretot els de fusta amb jugadors de dues cames i amb un camp amb cert pendent, que fa que el joc sigui ràpid. Podem sentir una mescla de so de fusta i metall que fa un dels jugadors, que ràpidament t'adones que està perdent.

  • Rellotge Dihel
    Escolta àudio

    Rellotge Dihel

    Si veniu sovint en aquest espai de sons, us adonareu de seguida que m'encanten els sons dels mecanismes, i en aquest sentit els rellotges emeten uns sons que sempre he viscut com a fascinants. En aquest cas sentirem un rellotge de saló que em va acompanyar tota la meva infantesa i que sonava a tots els quarts! Als anys noranta vaig enregistrar el moment en què aquell rellotge tornava a la vida gràcies a la corda, que de vegades ens descuidàvem de donar-li. Si escolteu tot el tall, que no és gaire llarg, us adonareu del moment en què torna a la vida amb el seu cor en forma de tic-tac i, si hi sou fins al final, se sent l'avís d'un quart.

    Si veniu sovint en aquest espai de sons, us adonareu de seguida que m'encanten els sons dels mecanismes, i en aquest sentit els rellotges emeten uns sons que sempre he viscut com a fascinants. En aquest cas sentirem un rellotge de saló que em va acompanyar tota la meva infantesa i que sonava a tots els quarts! Als anys noranta vaig enregistrar el moment en què aquell rellotge tornava a la vida gràcies a la corda, que de vegades ens descuidàvem de donar-li. Si escolteu tot el tall, que no és gaire llarg, us adonareu del moment en què torna a la vida amb el seu cor en forma de tic-tac i, si hi sou fins al final, se sent l'avís d'un quart.

  • Unitats 112 del metro del Vallès
    Escolta àudio

    Unitats 112 del metro del Vallès

    Ara fa pocs mesos s'han començat a substituir les unitats antigues dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya per unes de noves. Amb aquesta excusa volia enregistrar el so dels nous trens des de l'exterior, però, com moltes vegades passa, al final apareixen coses diferents. Aquest so forma part de molts indrets de Catalunya, i en concret aquest l'he enregistrat entre les estacions del Vallès de Sant Cugat i Valldoreix, en una zona molt tranquil·la a prop del Club de Golf de Sant Cugat. Fora de qualsevol font sonora que no sigui el tren. L'enregistrament no és en temps real, vull dir que en aquella hora del dia els trens no passaven tan seguits; de totes maneres, entre tren i tren tenim temps d'escoltar ocells, acostumats a la presència de les màquines, i un mecanisme proper i que venia de les vies. Tots els trens que es poden sentir són els anomenats 112, que es van posar en funcionament el 1995. M'encanta escoltar els 132.000 quilos en moviment.

    Ara fa pocs mesos s'han començat a substituir les unitats antigues dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya per unes de noves. Amb aquesta excusa volia enregistrar el so dels nous trens des de l'exterior, però, com moltes vegades passa, al final apareixen coses diferents. Aquest so forma part de molts indrets de Catalunya, i en concret aquest l'he enregistrat entre les estacions del Vallès de Sant Cugat i Valldoreix, en una zona molt tranquil·la a prop del Club de Golf de Sant Cugat. Fora de qualsevol font sonora que no sigui el tren. L'enregistrament no és en temps real, vull dir que en aquella hora del dia els trens no passaven tan seguits; de totes maneres, entre tren i tren tenim temps d'escoltar ocells, acostumats a la presència de les màquines, i un mecanisme proper i que venia de les vies. Tots els trens que es poden sentir són els anomenats 112, que es van posar en funcionament el 1995. M'encanta escoltar els 132.000 quilos en moviment.

Anar al contingut