El pianista Marc Heredia dedica la primera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" a un compositor cabdal en la història de la música amb qui té una relació molt especial per causes força sorprenents.
ESCOLTA-HO ARAEl pianista Marc Heredia forma part del Trio Fortuny, juntament amb Joel Bardolet, violí, i Pau Codina, violoncel. Aquest és un projecte que va arrencar el 2016 i pel qual el nostre convidat sent una gran estima. Aquesta és la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" de Marc Heredia.
En la cinquena llista de recomanacions musicals del pianista Marc Heredia per al "Molt personal", hi apareixen obres que no han estat escrites per a piano, però que, gràcies a les transcripcions, es poden tocar amb aquest instrument. Un gènere musical que sempre ha interessat molt a Marc Heredia.
En la primera llista musical de la periodista terrassenca Rosa Massegué ens presenta peces que representen els primers discos que va descobrir. Impactes musicals en un moment determinat de la seva vida, però que l'han acompanyat sempre més. L'audició: Brahms: "Dansa hongaresa, n. 1". Filharmònica de Viena. Claudio Abbado. Liszt: "Els preludis. Poema simfònic n. 3". Filharmònica de Viena. Giuseppe Sinopoli. Txaikovski: "Concert per a piano i orquestra n. 1 (3. Allegro con fuoco)". Simfònica de Viena. Sviatoslav Richter. Herbert von Karajan. Bach: "Tocata i fuga en re menor, BWV 565". Ton Koopman. Pablo Sarasate: "Zapateado" de les "Danses espanyoles". Itzhak Perlman.
Rosa Massagué és periodista i s'ha dedicat a explicar el món que ha vist i ha viscut. "El periodisme és l'ofici que dona al públic les claus per entendre el que passa al món o en una societat. De fet, el periodista és un intermediari", ens ha dit. En la segona llista musical d'aquesta periodista amb una llarga trajectòria, tant com a corresponsal a Londres com a Roma, ens explica com veu l'ofici de periodista i quins reptes ha d'afrontar de cara al futur. L'audició: Mozart: "Don Giovanni". Obertura. Mahler Chamber Orchestra. Yannick Nézet-Séguin. Clementi: "Estudi n. 16. Gradus ad Parnassus". Alessandro Marangoni. Brahms: "Simfonia n. 3. (3. Poco allegretto)". Filharmònica de Munic. Sergiu Celibidache. Igor Stravinsky: "La dansa infernal. L'ocell de foc". LSO. Simon Rattle. Schönberg: "La nit transfigurada (V. Adagio molto tranquilo)". Orquestra Filharmònica de Radio France. Pierre Boulez.
La periodista Rosa Massagué és una enamorada de l'òpera, però avui descobrirem que no sempre ha estat així. En la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", l'òpera és la gran protagonista. L'audició: Verdi: "La forza del destino. 'Pace, pace, mio Dio'". Maria Callas / Orquestra La Scala / Tullio Serafin. Verdi: "Don Carlo. 'Ella giammai m'amò'". Nicolai Ghiaurov / Orquestra Royal Opera House Covent Garden / Georg Solti. Alban Berg. "Wozzeck" (acte III, escena 5). Filharmònica de Viena / Claudio Abbado. Eich Wolfgang Korngold: "Die tote Stadt: 'La cançó de Marietta' ('Glück, das mir verblieb')". Renée Fleming. Metropolitan Opera / James Levine.
La periodista Rosa Massagué dedica la quarta llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" a les compositores. Li preguntarem pel paper de les dones al món de la música, si arribarem a la paritat i per què els auditoris no amplien el repertori habitual. Avui les dones són les protagonistes indiscutibles del "Molt personal". L'audició: Hildegard de Bingen: "Ordo Virtutum (12. Symphoniae O felix anima). Sequentia" / Benjamin Bagby. Pauline Viardot: "El amor de mi mozuela". Natalia Labourdette (veu) i Francisco Soriano (piano). Del CD "L'Andalouise au coeur". Ethel Smyth: Obertura de "The Wreckers". Orquestra Simfònica de la BBC / Sakari Oramo. Mel Bonis: "Adoro te". Ensemble La Sportelle. Kaija Saariaho: "Oltra mar (V. Souvenir de vagues)". Tapiola Chamber Choir Finnish Radio Symphony Orchestra / Jukka-Pekka Saraste.
Les recomanacions musicals de la periodista Rosa Massagué acaben amb "emocions fortes", tal com ens ha dit. Aprofitant que és una bona coneixedora dels diferents festivals musicals que es fan a Europa, li hem demanat que ens faci un itinerari personal per alguns d'aquests festivals. Festivals ben diferents, però tots interessants i complementaris. L'audició: Richard Wagner: "Parsifal (acte 1. Vorspiel)". Bayreuther Festspiele / Hans Knappertsbusch. 1962. Olivier Messiaen: "Quatour pour la fin du temps (VI. Danse de la fureur, pour les sept trompettes)". Antje Weithaas, violí. Sol Gabetta, violoncel. Sabine Meyer, clarinet. Bertrand Chamayou, piano. Festival de Solsberg. R. Strauss: "Morgen" / André Schuen. Richard Strauss: "Elektra (escena final, 'Schweig, und tanze')". Evelyn Hertlitzius. Producció d'Aix amb Essa Peka-Salonen. Dmitri Xostakóvitx: "Quartet núm. 8 en si menor, op. 110. (IV largo i V largo)". Quartet Casals.
En la primera llista de recomanacions musicals del pianista Daniel Ligorio, anirem als orígens: la família, els primers passos en el món de la música i aquells consells de Miquel Farré, un dels seus mestres, que encara l'acompanyen avui. I tot mentre sona la música del Barroc. Audició: Concert per a trompeta i orquestra, en re major, de Georg Philipp Telemann. "Lascia Ch'io Pianga", de Georg Friedrich Händel. Segon moviment del Concert per a dos violins de J. S. Bach. Coral "Jesus Bleibet meine freude", de J. S. Bach, en la versió per a piano de Miquel Farré.
La música del Classicisme és la gran protagonista de la segona llista de recomanacions musicals del pianista barceloní Daniel Ligorio per al "Molt personal". L'audició que ens proposa està formada per peces clau de la història de la música: Segon moviment del Concert per a cello en do major de J. Haydn. Ària "Pa pa pa Papagena!" de "La flauta màgica", de W. A. Mozart. Segon moviment del Concert núm. 5 de Ludwig van Beethoven. Quart moviment de la Simfonia núm. 9 de Ludwig van Beethoven.
A part dels seus concerts com a solista, amb orquestra i amb altres formacions, i d'haver enregistrat molta música, com la integral pianística de Manuel de Falla, discos amb música de Turina o Gershwin, Daniel Ligorio és professor de piano al Conservatori Superior de Música del Liceu. En la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el nostre convidat ens explica què significa per ell ser professor. Audició: "Setembre", dins de les "Últimes quatre cançons", de Richard Strauss. Primer moviment de la Simfonia núm. 4 de Johannes Brahms. Scherzo vivace del Quintet per a piano de Robert Schumann. Romance del Concert per a piano núm.1, en mi menor, op. 11 de Frédéric Chopin.
La cinquena llista del pianista Daniel Ligorio és molt especial. Avui, com si ens fes un concert particular per als oients del "Molt personal", el nostre convidat ens interpretarà peces amb un significat especial per a ell. Avui, Daniel Ligorio, concertista. Audició: Segon moviment del "Concert heroic per a piano i orquestra", de Joaquín Rodrigo "Introducció" i "Primer vals" dins "Valsos poètics", d'Enric Granados "Promenade" i "Mercat de Llemotges" dins "Quadres d'una exposició", de Modest Mussorgsky "L'Isle joyouse", de Claude Debussy
En la primera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el baríton Ferran Albrich ens fa una selecció d'obres per a violoncel, un instrument que l'ha acompanyat des de ben petit i que ha tocat professionalment molt anys. El nostre convidat ens explicarà la relació que té amb aquest instrument.
Ferran Albrich ens presenta, en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", obres per a violoncel amb orquestra o obres d'orquestra. Són peces musicals que el fan pensar en la seva etapa a la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), una època de grans descobertes musicals. Audició: Tercer moviment del "Concert per a cello", d'Edward Elgar Segon moviment del "Concert en mi major", d'A. Vivaldi, amb l'Accademia Bizantina Tercer moviment de la "Simfonia 3", de J. Brahms Segon moviment de la "Simfonia 3 en la menor", de Felix Mendelssohn