TOTS ELS ÀUDIOS

  • Monty Python, per Jordi Bosch: el costat absurd de la vida
    Escolta àudio

    Monty Python, per Jordi Bosch: el costat absurd de la vida

    Amb només tres pel·lícules i un influent programa televisiu d'esquetxos i moltes nits al teatre, en van tenir prou per dinamitar els fonaments de la societat anglesa més encarcarada a base d'humor absurd, referències cultes tretes de context i finals de gag imprevisibles. Repassem la trajectòria d'aquest grup imprescindible amb un dels seus fans incondicionals, l'actor Jordi Bosch, que protagonitza "La cabra o qui és Sylvia" a La Villarroel, i que fa uns anys va fer de rei Artús al musical "Spamalot", adaptació teatral de "Los caballeros de la mesa cuadrada y sus locos seguidores".

  • Vincent Price, per Manel Carrasco: la venjança de la icona pop
    Escolta àudio

    Vincent Price, per Manel Carrasco: la venjança de la icona pop

    Vincent Price és una icona del terror clàssic, però també de la cultura pop. Amb la seva mirada al·lucinada i aquella veu tan característica, encarna en la seva alta figura l'evolució de tot un gènere. Imposava la seva autoritat allà on calgués, ja fos una mansió gòtica imaginada per Edgar Allan Poe i retratada per Roger Corman..., o un rap tenebrós al servei de Michael Jackson. Ens en parla Manel Carrasco, guionista del programa "Àrtic" de Betevé i cinèfil expert.

  • Anthony Hopkins, per Lluís Soler: calma caníbal
    Escolta àudio

    Anthony Hopkins, per Lluís Soler: calma caníbal

    Sir Anthony Hopkins va aconseguir el triomf definitiu al cinema a principis dels 90, amb el seu paper d'Hannibal Lecter, però la seva carrera comença molt abans i arriba fins als nostres dies, on ens ha tornat a sorprendre amb el malalt d'Alzheimer que interpreta a "El padre". Repassem la seva filmografia amb un altre actor de veu greu i inquietant, Lluís Soler, que aquests dies representa "La nit de la iguana" al TNC.

  • Kim Ki-duk, per Raül Ruiz Miquel: crueltat i bellesa
    Escolta àudio

    Kim Ki-duk, per Raül Ruiz Miquel: crueltat i bellesa

    Va ser una de les últimes desaparicions cinèfiles del 2020. Kim Ki-duk, que a inicis de segle era un dels principals ambaixadors del cinema coreà al món, va morir víctima del coronavirus després d'una última etapa de carrera marcada per escàndols artístics i judicials. Analitzem l'obra del director de "La isla" o "Primavera, estiu, tardor, hivern i... primavera", un cineasta de contrastos, amb un dels redactors de l'equip del programa "La cartellera" de Betevé, Raül Ruiz Miquel.

  • Sergio Leone, per Luis Moya: sang, suor... i dòlars
    Escolta àudio

    Sergio Leone, per Luis Moya: sang, suor... i dòlars

    És un dels millors copilots de ral·li de la història, i té ànima de cowboy. Com que ens encanta parlar amb gent que d'entrada no relacionaríem amb el món del cinema, repassem amb Luis Moya la carrera d'un cineasta que, gairebé sense posar els peus als Estats Units, des del Mediterrani, va redefinir la visió que teníem del Salvatge Oest, i ens el va fer veure més polsegós i violent. Analitzem l'obra de Sergio Leone, un dels pares de l'spaghetti western.

  • Aaron Sorkin, per Marta Bayarri: les paraules justes
    Escolta àudio

    Aaron Sorkin, per Marta Bayarri: les paraules justes

    Poques vegades un guionista assoleix la condició d'estrella com ho ha aconseguit Aaron Sorkin gràcies als seus treballs per al cinema i la televisió, marcats per uns diàlegs sempre precisos. Ara també li ha agafat el gust a dirigir, i ens ha sorprès amb l'excel·lent "El juicio de los 7 de Chicago", on la loquacitat i l'idealisme exagerat dels seus personatges han quedat molt més controlats. És el moment de repassar la carrera fulgurant de Sorkin amb l'actriu, dramaturga i directora Marta Bayarri.

  • Del cinema a Broadway, per Enric Cambray: l'espectacle s'ha de modificar
    Escolta àudio

    Del cinema a Broadway, per Enric Cambray: l'espectacle s'ha de modificar

    L'actor i director creatiu adjunt d'El Terrat, Enric Cambray, ha fet un forat en la seva agenda ("El mètode Grönholm", "El petit príncep", "L'èxit de la temporada") per venir a parlar d'una de les seves passions, els musicals. Ens proposa parlar de pel·lícules, algunes que ja eren musicals originalment i d'altres que no, que han acabat adaptant-se als escenaris de Broadway o al West End de Londres. Traduir l'espectacularitat del cinema al llenguatge teatral, en ocasions, és un repte.

  • Chantal Akerman, per Meritxell Colell: a foc lent
    Escolta àudio

    Chantal Akerman, per Meritxell Colell: a foc lent

    La directora Meritxell Colell, després d'acumular molta experiència com a muntadora, sobretot de documentals, va debutar amb èxit en la ficció dirigint "Con el viento" i ara ha presentat "Transoceánicas", recull de la relació epistolar que manté amb una col·lega argentina. Una de les veus més prometedores del cinema català passa pel "Memento" per reivindicar l'obra clau d'una de les veus femenines més importants en la història del cinema, la belga Chantal Akerman, creadora d'una obra sempre sorprenent i molt exigent amb l'espectador. Cinema feminista dedicat a mostrar els peatges emocionals i físics de tantes dones, encara que ella mateixa rebutgés l'etiqueta.

  • Darren Aronofsky, per Samanta Villar: el cigne negre de la família
    Escolta àudio

    Darren Aronofsky, per Samanta Villar: el cigne negre de la família

    Pocs directors tenen la voluntat de deixar-nos estabornits a la butaca a cada seqüència com Darren Aronofsky, l'autor d'obres tan oníriques i impactants com "Rèquiem per un somni" o "El cigne negre". Analitzem la seva obra polèmica i oberta a moltes interpretacions amb la periodista i presentadora de televisió Samanta Villar, que confessa ser-ne una gran fan. I com que els Reis acaben de passar, a les intocables toca recordar un clàssic familiar, "L'aprenenta de bruixa".

  • El cinema del 2020, per Alain Garrido i estrelles convidades: contra vent i pandèmia
    Escolta àudio

    El cinema del 2020, per Alain Garrido i estrelles convidades: contra vent i pandèmia

    El 2020 ha estat nefast per a la indústria del cinema, especialment per al sector de l'exhibició. Malgrat tot, ens proposem fer un resum de les millors pel·lícules dels últims 366 dies, aquelles que potser acabaran sent alguns dels millors records d'un any per oblidar. Amb una cartellera tan accidentada, ha estat difícil fer memòria del que hem vist, ja sigui en sales o a plataformes, però el crític Alain Garrido i una colla d'amics que ja han passat pel programa anteriorment han acceptat el repte.

  • Cinema i drets humans, per Toni Navarro: un altaveu necessari
    Escolta àudio

    Cinema i drets humans, per Toni Navarro: un altaveu necessari

    No cal esperar que sigui Nadal per mostrar solidaritat amb aquells que veuen atropellats els seus drets fonamentals. Afortunadament, el cinema ho ha tingut sempre clar, i més enllà d'oferir una estona d'entreteniment, sovint ha estat el vehicle ideal per denunciar injustícies clamoroses, tant a través del documental com de la ficció. En parlem amb Toni Navarro, director del Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona. A l'apartat d'intocables, per allò que és la nit de Nadal, recordem la versió més esbojarrada del famós conte de Dickens "Los fantasmas atacan al jefe".

  •  Ernst Lubitsch, per Àngels Bassas: la comèdia es troba en els detalls
    Escolta àudio

    Ernst Lubitsch, per Àngels Bassas: la comèdia es troba en els detalls

    L'actriu i escriptora Àngels Bassas és una fan absoluta de "Ser o no ser". I no ens estranya, perquè és una de les comèdies més perfectes de tots els temps. Repassem la carrera i el famós toc d'Ernst Lubitsch, un alemany instal·lat a Hollywood que va aconseguir dinamitar els fonaments de la comèdia americana posant en qüestió la perpètua obsessió pel sexe i els diners, i convertir-se, de passada, en mestre de genis posteriors com Billy Wilder. Com que les comparacions són, si no odioses, com a mínim molestes, al "Tràiler sincer" recordem "Tens un e-mail", el remake contemporani d'un dels èxits de Lubitsch, "El bazar de las sorpresas".

  • Cinema LGTB, per Guillem Clua: les mil i una normalitats
    Escolta àudio

    Cinema LGTB, per Guillem Clua: les mil i una normalitats

    El dramaturg Guillem Clua, recentment guardonat amb el Premi Nacional de Literatura Dramàtica del Ministeri de Cultura per la seva obra "Justícia", ha aconseguit en el teatre allò que en el cinema sembla una assignatura pendent. Amb les dues parts de "Smiley", la segona ara en cartell a l'Aquitània, ha demostrat que una història d'amor no heterosexual pot atraure el gran públic sense por de prejudicis ni etiquetes. Repassem amb ell algunes pel·lícules que al llarg de la història han retratat la manera de veure la vida de lesbianes, gais, bisexuals i transsexuals.

  • Sean Connery, per Blai Morell: carisma amb unes gotes d'ironia
    Escolta àudio

    Sean Connery, per Blai Morell: carisma amb unes gotes d'ironia

    No podíem deixar de retre un homenatge necessari a l'actor que no en va tenir prou de ser el millor James Bond de la història, sinó que a més va transcendir aquesta icona, i la de ser el pare d'Indiana Jones, amb molts altres papers. No tothom pot presumir d'haver arribat a la jubilació encarnant herois d'acció de manera convincent. El crític Blai Morell ens ajuda a recordar Sean Connery com es mereix. A "Les intocables" ens quedarem a Escòcia, la pàtria de Connery, per recordar la comèdia "Whisky a go-go".

  • Roland Emmerich, per Llucia Ramis: sinistre total
    Escolta àudio

    Roland Emmerich, per Llucia Ramis: sinistre total

    Hem convidat l'escriptora Llucia Ramis creient que ens proposaria parlar de les adaptacions de Jane Austen al cinema o d'algun altre tema de pedigrí literari... Però resulta que no, que a ella li encanten les pel·lícules apocalíptiques, sobretot les del director alemany Roland Emmerich. Ens disposem a destruir el món unes quantes vegades, ja sigui per efecte dels marcians amb més mala llet o de les tempestes huracanades. I, per si necessiteu una dosi extra d'hecatombes, a les intocables recordarem "El día en que la Tierra se incendió", un clàssic apocalíptic dels anys 60.

Anar al contingut